• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Stanowisko Ministerstwa Finansów ws. projektu obywatelskiego (druk nr 30)

Stanowisko Rządu wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy... (dokument)
http://akcyza.org.pl/pisma/pisma-od/2016/2016-07-18-stanowisko-rzadu-rm-140-30-16.pdf
W tym stanowisku, Rząd po swoistej interpretacji ( bardzo zawężającej ) przyznał, że TK w wyroku nakazał włączyć funkcjonariuszy SC, którzy posiadają broń na służbie w szeregi systemu emerytur mundurowych. Dla reszty (oc,dś,dozory) podobno robi łaskę - ze stanowiska tak wynika.

To Ja się pytam: dlaczego mnie (funkcjonariuszowi, który ma przyznana broń do służby) Rząd dyskryminuje wbrew wyroku TK wprowadzając wymóg osiągnięcia 55 lat ( inaczej niż pozostałe 11 służb mundurowych ) ???

TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY :
„(...) funkcjonariusze Służby Celnej, wykonujący zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 -6 ustawy o Służbie Celnej są podobni do funkcjonariuszy Policji. Tym samym nie znajduje konstytucyjnego uzasadnienia odmienne potraktowanie tej grupy funkcjonariuszy Służby Celnej wobec funkcjonariuszy Policji w zakresie prawa do zabezpieczenia społecznego.”
 
cześć 1

Szanowny ...........................

Zwracamy się z prośbą o podjęcie działań mających na celu zapobieżenia zmaterializowania się stanowiska Rady Ministrów przedstawionego podczas posiedzenia podkomisji w dniu 28 kwietnia 2016 r. odnośnie prac nad obywatelskim projektem ustawy druk nr 30, mającego na celu wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego K39/13. Konsekwencją wykonania wyroku K39/13 w sposób zaprezentowany w/w stanowisku może być jego wadliwe wykonanie przez ustawodawcę oraz wtórna niekonstytucyjność prawa, godzące w konstytucyjne prawa funkcjonariuszy celnych wskazanych przez Trybunał Konstytucyjny jako uprawnionych do włączenia w system emerytur mundurowych. W przypadku zmaterializowania się stanowiska Rady Ministrów nie można w ogóle mówić o wykonaniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego o sygn. K39/13.

Stanowisko Rady Ministrów:

W ocenie rządu możliwe do zaakceptowania są dwa modele ustalania prawa do emerytury dla funkcjonariuszy Służby Celnej, z uwzględnieniem wyłącznie stażu w Służbie Celnej od dnia 15 września 1999 r. i po spełnieniu następujących warunków:
- osiągnięcia wieku co najmniej 55 lat i stażu służby co najmniej 15 lat służby w tym 5 lat przy wykonywaniu zadań określonych w art.2 ust.1 pkt 4-6 ustawy o Służbie Celnej, w przypadku funkcjonariuszy, którzy służbę podjęli przed 1 stycznia 2013 r.

Powyższe stanowisko, wprowadzające dodatkową przesłankę nabycia emerytury mundurowej tj. osiągnięcia wieku co najmniej 55 lat w przypadku funkcjonariuszy wymienionych w wyroku K39/13, którzy służbę podjęli przed 1 stycznia 2013 r. jest niezgodne z prawem ( niezgodne z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego K39/13 ). Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego nie zawęża zakresu przedmiotowego i nie można dyskryminować tych funkcjonariuszy Służby Celnej, którzy wykonują zadania podobne do zadań Policji względem funkcjonariuszy innych służb mundurowych. Jedyną przesłanką zróżnicowania nabycia uprawnień emerytalnych dla funkcjonariuszy wszystkich 11 służb mundurowych w systemie zaopatrzeniowym jest data rozpoczęcia służby. Dla funkcjonariuszy, którzy rozpoczeli służbę do 31.12.2012 r. wymóg wynosi 15 lat służby i nie jest obwarowane dodatkowym wymogiem osiągnięcia 55 lat. W efekcie wprowadzenia dodatkowego kryterium tylko dla funkcjonariuszy celnych dojdzie do wtórnej niekonstytucyjności prawa i ponowne naruszenie art. 32 Konstytucji RP wobec wymienionych w wyroku K39/13 funkcjonariuszy celnych.
Należy wspomnieć, że dla funkcjonariuszy, którzy rozpoczeli służbę od 01.01.2013 r. wymóg wynosi 25 lat służby oraz osiągniecie wieku 55 lat. Istotą zróżnicowania jest jedynie data przyjęcia do służby wśród funkcjonariuszy wszystkich 11 służb mundurowych wymienionych w ustawie o zaopatrzeniowym systemie emerytalnym.

Sprzeczność stanowiska Rady Ministrów z uzasadnieniem TK do Wyroku K39/13


,, Z tej racji Trybunał stwierdza, że funkcjonariusze Służby Celnej, wykonujący zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4-6 ustawy o Służbie Celnej są podobni do funkcjonariuszy Policji. Tym samym nie znajduje konstytucyjnego uzasadnienia odmienne potraktowanie tej grupy funkcjonariuszy Służby Celnej wobec funkcjonariuszy Policji w zakresie prawa do zabezpieczenia społecznego.
Konkludując, Trybunał stwierdza, że art. 1, art. 18a ust. 1 i art. 18b ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy w zakresie, w jakim wśród osób uprawnionych do świadczeń emerytalnych pomijają funkcjonariuszy Służby Celnej, którzy wykonują zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4-6 ustawy o Służbie Celnej, są niezgodne z art. 32 Konstytucji.
Z przedstawionych względów Trybunał Konstytucyjny orzekł jak w sentencji ,,

Należy nadmienić, że Ministerstwo Finansów odpowiedzialne za w/w stanowisko zamówiło dwie ekspertyzy prawne u Konstytucjonalistów tj. prof. dr hab. Marka Chmaja oraz dr. hab. Marcina Wiącka, odnośnie wykonania wyroku K39/13, które są sprzeczne ze stanowiskiem Rady Ministrów w przedmiotowej sprawie.

Poniżej fragment ekspertyzy prawnej prof. dr hab. Marka Chmaja kwestionujący stanowisko Rady Ministrów. Ekspertyzy, który wprost wskazuje brak podstaw prawnych na dyskryminację Funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy przed dniem 31 grudnia 2012 r. , jaką proponuje strona Rządowa.

3. NABYCIE UPRAWNIEŃ DO ZAOPATRZENIA EMERYTALNEGO PRZEZ FUNKCJONARIUSZY SC
System emerytur mundurowych obejmie obligatoryjnie wszystkich funkcjonariuszy, którzy kiedykolwiek, po dniu 15 września 1999 r., realizowali zadania takie, jak określone w art. 2 ust. 1 pkt 4-6 ustawy o SC, jeżeli w dniu wejścia w życie nowelizacji Ustawy o zaopatrzeniu posiadają co najmniej 15 lat służby oraz wszystkich funkcjonariuszy, którzy nie posiadając wówczas takiego stażu, uczestniczyli w dniu wejścia w życie nowelizacji, albo jeżeli zostali przyjęci po raz pierwszy do służby po
tym dniu, od dnia przyjęcia do służby, aż do momentu zwolnienia ze służby, w procesie realizacji tych zadań.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę nowelizację przepisów Ustawy o zaopatrzeniu, która weszła w życie dnia 1 stycznia 2013 r., należy rozróżnić sytuację funkcjonariuszy, którzy zostali po raz pierwszy przyjęci do służby przed i po dniu 31 grudnia 2012 r. Funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy przed dniem 31 grudnia 2012 r. powinien obowiązywać warunek odbycia 15 lat służby, od którego uzależnione będzie nabycie prawa do emerytury, (...). Z kolei, funkcjonariuszowi przyjętemu do służby po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r., emerytura mundurowa będzie przysługiwać, jeżeli w dniu zwolnienia ze służby funkcjonariusz ten będzie posiadał co najmniej 25 lat służby.
Powyższe rozróżnienie jest zasadne w świetle konstytucyjnych gwarancji wynikających z zasady równości (art. 32 Konstytucji). Zgodnie z powołaną zasadą, wszyscy są wobec prawa równi; wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Zasada równości, według ustalonego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego gwarantuje, że wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się daną cechą istotną (relewantną) w równym stopniu, mają być traktowane równo. A więc według równej miary, bez zróżnicowań dyskryminujących, jak i faworyzujących€ (zob. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 marca 1988 r., sygn. U 7/87, OTK 1988, Nr 1, poz. 1, s. 14 oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 marca 1998 r., sygn. K 24/97, OTK 1998, Nr 2, poz. 13, s. 81). Niewątpliwie, jak wskazał Trybunał w Wyroku, €ž(...) funkcjonariusze Służby Celnej, wykonujący zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 -6 ustawy o Służbie Celnej są podobni do funkcjonariuszy Policji. Tym samym nie znajduje konstytucyjnego uzasadnienia odmienne potraktowanie tej grupy funkcjonariuszy Służby Celnej wobec funkcjonariuszy Policji w zakresie prawa do zabezpieczenia społecznego.€ Prawo funkcjonariuszy SC do emerytury powinno być zatem uregulowane w sposób podobny do innych służb mundurowych, w tym Policji.
 
cześć 2

Poniżej fragment stanowiska Rady Ministrów, który ma uzasadnić dyskryminacje funkcjonariuszy celnych którzy zostali po raz pierwszy przyjęci do służby przed dniem 31 grudnia 2012 r. względem funkcjonariuszy wszystkich pozostałych 11 służb mundurowych wymienionych w ustawie o zaopatrzeniowym systemie emerytalnym, którzy zostali po raz pierwszy przyjęci do służby przed dniem 31 grudnia 2012 r

,,Należy podkreślić, że przedmiotem kontroli dokonanej przez TK był oprócz art. 1, przepis art. 18a ust. 1, art. 18b ust1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...). Wskazane przepisy wprowadziły nowe zasady nabywania praw emerytalnych, zgodnie z którymi wprowadzone zostały dwie przesłanki uprawniające do emerytury mundurowej: wymagany stan służby 25 lat i ukończone 55 lat życia. Dlatego właściwym jest, aby nadanie funkcjonariuszom Służby Celnej uprawnienia emerytalne przewidywały spełnienie łącznie dwóch warunków, czyli odpowiedniego wieku i wymaganego stażu służby (...) ,,
,,Trybunał Konstytucyjny pozostawił ustawodawcy swobodę w kształtowaniu uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celnej, nie zamieszczając, w uzasadnieniu wyroku wytycznych w tlej sprawie. Również wnioski wyrażone w dostępnych ekspertyzach, odnoszących się do tych kwestii, nie są jednolite
Warto wspomnieć, że funkcjonariusze Służby Celnej są objęci powszechnym systemem emerytalnym i nie posiadają praw nabytych do tzw. emerytur mundurowych ,,

Wspomniany fragment stanowiska Rady Ministrów najdelikatniej mówiąc mija się z prawdą. Wspomniane przepis art. 18a ust. 1, art. 18b ust1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...). zgodnie z którymi wprowadzone zostały dwie przesłanki uprawniające do emerytury mundurowej: wymagany stan służby 25 lat i ukończone 55 lat życia dotyczą tylko i wyłącznie funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r. Autor stanowiska bezprawnie rozszerza w/w kryteria na pozostałych czyli wszystkich funkcjonariuszy celnych.

Należy podkreślić, że autor stanowiska Rady Ministrów w przedmiotowej sprawie mija się z prawdą mówiąc, że ,,Trybunał Konstytucyjny pozostawił ustawodawcy swobodę w kształtowaniu uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celnej, nie zamieszczając, w uzasadnieniu wyroku wytycznych w tlej sprawie. ,,Trybunał Konstytucyjny w żaden sposób nie pozwolił na wtórną dyskryminacje konstytucyjną części funkcjonariuszy wymienionych w wyroku TK. W rozbudowanym uzasadnieniu wyroku nie ma nawet fragmentu o takiej możliwości. W uzasadnieniu wyroku, Trybunał Konstytucyjny wprost ujął: ,,Tym samym nie znajduje konstytucyjnego uzasadnienia odmienne potraktowanie tej grupy funkcjonariuszy Służby Celnej wobec funkcjonariuszy Policji w zakresie prawa do zabezpieczenia społecznego.,,

Trybunał Konstytucyjny zostawił swobodę ustawodawcy ale tylko w zakresie określenia kręgu podmiotowego uprawnionych do włączenia w system emerytur mundurowych. Świadczą o tym min. poniższe fragmenty uzasadnienia ustnego TK i jedyne zamówione ekspertyzy prawne konstytucjonalistów.

Treść uzasadnienia ustnego Trybunału Konstytucyjnego z dnia 03.03.2015

,,Trybunał nie mógł nie widzieć faktu, że pewna część nie wiemy jaka, w ustawie nie ma o tym mowy kiedy i na jakich warunkach funkcjonariusz SC jest funkcjonariuszem, który wykonuje funkcję policyjną, jest to wada legislacyjna tej ustawy (ustawa o SC)"

,,Określenie kiedy i jakie grupy funkcjonariuszy SC będzie podlegała tym przepisom (zadania z art.2.1p.4-6 ) a zatem również powinny być wprowadzone do ustawy o emeryturach mundurowych, to jest zadanie ustawodawcy jak te grupy precyzyjnie ustalić i o jakie zadania tu chodzi.''

Fragment ekspertyzy Dr hab. Marcin Wiącka odnośnie swobody ustawodawcy:

4.2. Opracowanie koncepcji usunięcia naruszenia Konstytucji, stwierdzonego wyrokiem K 39/13, leży w znacznym stopniu w zakresie swobody ustawodawcy. Wynika to z dwóch okoliczności: Po pierwsze, Trybunał nie zamieścił w uzasadnieniu wyroku żadnych wskazówek ani choćby sugestii dotyczących tego, jak powinna wyglądać przyszła regulacja. W sytuacji zaś gdy TK dostrzega, że swoboda ustawodawcy w wykonaniu wyroku jest wąska, w uzasadnieniu wyroku €“ a niekiedy nawet w osobnym postanowieniu sygnalizacyjnym €“ zamieszcza wytyczne, pozwalające ustawodawcy na prawidłowe usunięcie stanu niekonstytucyjności (zob. np. postanowienie TK z dnia 3 lutego 2015 r., sygn. akt S 1/15). Po drugie, w orzecznictwie TK konsekwentnie akcentowana jest znaczna swoboda polityczna ustawodawcy w tworzeniu mechanizmów zabezpieczenia emerytalnego (zob. np. wyrok TK z dnia 24 lutego 2010 r., sygn. akt K 6/09). Wykonując wyrok K 39/13, ustawodawca może więc €“ z jednej strony €“ całkowicie zlikwidować system tzw. emerytur mundurowych, poddając wszystkich funkcjonariuszy, objętych obecnie ustawą o emeryturach mundurowych, reżimowi ogólnemu określonemu w ustawie o FUS (notabene taki kierunek reform, zmierzający do stopniowego wygaszania przywilejów emerytalnych, jest preferowany przez Trybunał €“ por. np. wyrok TK z dnia 16 marca 2010 r., sygn. akt K 17/09). Z drugiej strony €“ ustawodawca może podjąć decyzję o włączeniu wszystkich funkcjonariuszy Służby Celnej, niezależnie od wykonywanych zadań, do systemu emerytur mundurowych. W obu ww. przypadkach doszłoby do wyeliminowania stanu nierówności funkcjonariuszy celnych, stwierdzonego wyrokiem K 39/13. Natomiast rozwiązaniem €žminimalnym jest objęcie systemem emerytur mundurowych wyłącznie funkcjonariuszy Służby Celnej wskazanych w pkt b) sentencji wyroku K 39/13, tj. tych, którzy wykonują zadania wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 4–6 ustawy o Służbie Celnej.

Powyższy fragment ekspertyzy prawne dr. hab. Marcina Wiącka, oraz wcześniej cytowany fragment ekspertyzy drugiego konstytucjonalisty prof. dr hab. Marka Chmaja, a także uzasadnienie wyroku TK dobitnie wskazują błędną argumentację mającą uzasadnić wtórna niekonstytucyjność projektowanych przepisów prawa. Wnioski zawarte w ekspertyzach konstytucjonalistów w żaden sposób dają podstaw na dyskryminacje funkcjonariuszy celnych wymienionych w wyroku TK w zakresie uprawnień emerytur mundurowych a nawet stanowią wprost całkowicie przeciwstawne stanowisko. Na koniec autor stanowiska Rady Ministrów argumentuje możliwą dyskryminacje części funkcjonariuszy celnych z uwagi na brak praw nabytych do tzw. emerytur mundurowych. Jest to również bezpodstawna argumentacja, która nie zawiera analiz orzecznictwa, poglądów doktryny (glos, opinii prawnych, etc.). Jest ewidentnie sprzeczne z Wyrokiem Sądu Najwyższego (I CSK 379/08) oraz z ekspertyzami konstytucjonalistów w przedmiotowej sprawie.

Wyrok Sądu Najwyższego
,,W wyroku z 20 maja 2009 r. (I CSK 379/08) SN zauważył, że stwierdzona przez TK niezgodność z Konstytucją nie istnieje wyłącznie w chwili orzekania przez Trybunał, lecz występuje również wcześniej. Dlatego, zdaniem SN, z dogmatycznego punktu widzenia znaczenie ma to, odkąd w systemie prawnym pojawiła się zakwestionowana przez TK norma prawna. Pozwala to przyjąć, że, co do zasady, orzeczenia TK mają moc wsteczną, a przyjęcie skuteczności ex nunc naruszałoby spójność systemową Konstytucji i byłoby trudne do pogodzenia z art. 77. ''
 
W tym stanowisku, Rząd po swoistej interpretacji ( bardzo zawężającej ) przyznał, że TK w wyroku nakazał włączyć funkcjonariuszy SC, którzy posiadają broń na służbie w szeregi systemu emerytur mundurowych. Dla reszty (oc,dś,dozory) podobno robi łaskę - ze stanowiska tak wynika.

To Ja się pytam: dlaczego mnie (funkcjonariuszowi, który ma przyznana broń do służby) Rząd dyskryminuje wbrew wyroku TK wprowadzając wymóg osiągnięcia 55 lat ( inaczej niż pozostałe 11 służb mundurowych ) ???

”

weź - co ty z tą bronią?

chodzi o czynności a nie broń - poczytaj jeszcze raz spokojnie
 
bolo, daj spokój. znaczenie, zwłaszcza po samopodwyżkach, ma wyłącznie Teraz K.....a My. pisiorki, kury szczać prowadzać, a nie Służbę likwidować.
 
ludu internetowy, jesteś suwerenem. nie rozumie tego szałamacha. nie rozumie tego banaś. ale rozumie prezes wszystkich obywateli i naczelny demokrata w jednym. dowód w załączonym pliku:

[video=youtube;mcdc6NvDQcE]https://www.youtube.com/watch?v=mcdc6NvDQcE[/video]
 
Ostatnia edycja:
Chciałbym się odnieść do posiedzenia podkomisji w dniu 21 lipca gdzie przedstawiono stanowisko Rządu dot. naszych emerytur. Ogólnie nasza postawa była OK !!! Ale mam kilka uwag. Nie piszę o nich by zanegować naszą postawę ale wydaje, że można pewne rzeczy zrobić na przyszłość lepiej tzn. SKUTECZNIEJ.
W przedstawionym stanowisku Rządu, można podzielić (według mnie) na kilka różniących nas zagadnień (problemów) w kontekście naszych emerytur.
1 zagadnienie: My chcemy aby wszyscy bez wyjątku funkcjonariusze byli włączeni do systemu zaopatrzeniowego. A Rząd nie chce.
2 zagadnienie: My chcemy aby dla funkcjonariuszy obowiązywał tak jak to jest w wyroku TK takie same zasady jak dla pozostałych służb. Czyli brak kryterium wieku55 lat dla przyjętych po raz pierwszy do służby przed 2013 roku. A Rząd chce nam wcisnąć jakąś ala pomostówkę.
3 zagadnienie: My chcemy zaliczenie lat służby przed 1999 roku. A Rząd nie chce.
4 zagadnienie: Rząd chce aby było 5 lat przy wykonywaniu określonych zadań. My możemy zapytać dlaczego 5 lat ? Przecież w zamówionej ekspertyzie przez sam Rząd (MF) Prof. Chmaja wynika, że wystarczy kiedykolwiek.

Niektóre argumenty prawne i opierające się o nie ekspertyzy mogą kolidować z innymi. Część z przedstawionych ,,zagadnień,, ze względu czysto prawnych maja często różne szanse do udowodnienia itd. Dlaczego nie można tych zagadnień przedstawiać: jedno po drugim, które byłyby trudniej do obalenia przez stronę Rządową ??? Nie mówię, że jednym należy poświęcić więcej czasu i wysiłku (prawnego) ale dla zwykłej skuteczności powinniśmy argument po argumencie zdyskredytować prawnie naszego oponenta. Zdaje sobie sprawę, że członkami ZZ są osoby o różnej sytuacji i dla każdego osobiście inne zagadnienie jest istotniejsze. Dlatego uczciwie a co najważniejsze skutecznie dla nas powinny być wszystkie zagadnienia poważnie wzięte pod uwagę. Dla odbiorców zewnętrznych tj. posłów podkomisji przeplatanie ( ogólnikami ) nie jest czytelne i nie powoduje przekonania, że Stanowisko Rządu jest dotknięte wadą prawną !!!

Ps. mam nadzieje, ze inny poprą mnie w tym apelu i co najważniejsze SKUTECZNIE coś osiągniemy w starciu ze STANOWISKIEM Rządu. Może będzie to też jakieś przeciwdziałanie wymawiania sobie nawzajem kto co itd
 
Ostatnia edycja:
Zielony 78 wypunktował czym charakteryzuje się emerytura służb mundurowych:
1/ wszyscy funkcjonariusze danej służby są nią objęci bez względu na wykonywane zadania,
2/ kryterium wieku 55 lat tylko dla przyjętych od 2013r.
3/ zaliczenie lat służby przed 1999r tak jak zaliczono strażakom pożarnym pracę nawet w przyzakładowych strażach.
4/ żadnego minimalnego okresu (5 lat) wykonywania zadań "policyjnych"
Żadne inne "propozycje" nie będą emeryturami mundurowymi i nie mogą być określone w takowej ustawie!
 
Zielony 78 wypunktował czym charakteryzuje się emerytura służb mundurowych:
1/ wszyscy funkcjonariusze danej służby są nią objęci bez względu na wykonywane zadania,
2/ kryterium wieku 55 lat tylko dla przyjętych od 2013r.
3/ zaliczenie lat służby przed 1999r tak jak zaliczono strażakom pożarnym pracę nawet w przyzakładowych strażach.
4/ żadnego minimalnego okresu (5 lat) wykonywania zadań "policyjnych"
Żadne inne "propozycje" nie będą emeryturami mundurowymi i nie mogą być określone w takowej ustawie!


słusznie - takie usystematyzowanie może nam pomóc przebić się z przekazem
 
2 zagadnienie: My chcemy aby dla funkcjonariuszy obowiązywał tak jak to jest w wyroku TK takie same zasady jak dla pozostałych służb. Czyli brak kryterium wieku55 lat dla przyjętych po raz pierwszy do służby przed 2013 roku. A Rząd chce nam wcisnąć jakąś ala pomostówkę.

Tak jak pisałem wcześniej mam pewny ,,niedosyt,, na odpowiedzi kierowane do Pana Ministra Skiby w związku z jego tezą, że funkcjonariusze celni przyjęci do służby przed 2013 r. mogą być dyskryminowani względem innych służb mundurowych we wprowadzeniu dodatkowego kryterium 55 lat. Te moje żale nie kieruje do funkcjonariuszy obecnych na posiedzeniu podkomisji tylko do prawników reprezentujących celników. Prawnicy powinni poza potoczną retoryką umieć opierać się na stricte prawnych zagadnieniach. (pisałem to we wpisach na str. 19 tego wątku)

Pan minister często powtarzał ,, z prawnego punktu widzenia ,, a cała swoją tezę w przytoczonym temacie oparł na tzw. ,, brak praw nabytych,, . Pan Mister nie wie co to są prawa nabyte. I szkoda, ze Prawnicy nie potrafili tego Panu Ministrowi uświadomić.
Pan minister rozróżnił sytuację np. policjantów przyjętych od 2013 roku, ze im można zmienić zakres uprawnień emerytalnych a tym np. przyjętych w 2011 roku nie ponieważ posiadają prawa nabyte. To jest po prostu nieprawda !!! To było efektem pewnego kompromisu ze służbami w 2012 roku jak wprowadzano nowelizację i tylko tyle.
Policjant przyjęty do służby w 2011 roku nie ma praw nabytych. Prawa nabyte będzie miał wtedy kiedy będzie miał co najmniej 15 lat i złoży raport o odejście ze służby. A Policjant przyjęty do służby np. w 2011 r. w dniu wejścia w życie nowelizacji przepisów tj 01.01.2013 będzie miał co najwyżej 2 lata służby. Więc oczywistą oczywistością nie chodzi o prawa nabyte !!!

Art. 15a. Emerytura dla funkcjonariusza, który został przyjęty do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2–5.

Art. 18a. 1.1) Funkcjonariuszowi przyjętemu po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r. do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub w Służbie Więziennej emerytura przysługuje na zasadach i w wysokości określonych w niniejszym rozdziale. 2

Jaką wykładnie prawniczą ??? Pan Minister zastosował widząc w tym przepisie, że funkcjonariusze przyjęci do służby od 1999 czy to od 2013 roku ma określone uprawnienia emerytalne zależne od praw nabytych ???

Kryterium i do tyczy to wszystkich funkcjonariuszy służb mundurowych wymienionych w ustawie to: MOMENT PO RAZ PIERWSZEGO PRZYJĘCIA DO SŁUŻBY i tylko tyle !!! I to będzie dyskryminacja o której pisał między innymi Prof. Chamaj

...,,Jednocześnie, biorąc pod uwagę nowelizację przepisów Ustawy o zaopatrzeniu, która weszła w życie dnia 1 stycznia 2013 r., należy rozróżnić sytuację funkcjonariuszy, którzy zostali po raz pierwszy przyjęci do służby przed i po dniu 31 grudnia 2012 r. Funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy przed dniem 31 grudnia 2012 r. powinien obowiązywać warunek odbycia 15 lat służby, od którego uzależnione będzie nabycie prawa do emerytury, (...). Z kolei, funkcjonariuszowi przyjętemu do służby po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r., emerytura mundurowa będzie przysługiwać, jeżeli w dniu zwolnienia ze służby funkcjonariusz ten będzie posiadał co najmniej 25 lat służby.
Powyższe rozróżnienie jest zasadne w świetle konstytucyjnych gwarancji wynikających z zasady równości (art. 32 Konstytucji). Zgodnie z powołaną zasadą, wszyscy są wobec prawa równi; wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Zasada równości, według ustalonego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego gwarantuje, że wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się daną cechą istotną (relewantną) w równym stopniu, mają być traktowane równo. A więc według równej miary, bez zróżnicowań dyskryminujących, jak i faworyzujących...,,


Zapytałbym Pana Ministra Skibę : czy jest przedstawicielem MF, który to zamówił tą ekspertyzę u Prof. celem wykonania wyroku TK.
Zapytałbym czy i jeżeli np. Profesura zrobiona z prawa konstytucyjnego Panu ministrowi nie odpowiada to czy może zwrócił się do innego prof. od prawa konstytucyjnego, który by podważył w/w stwierdzenie ???

Zapytałbym czy MF zamówił ekspertyzę prawną u Dr hab. Marcin Wiącka, która odnosi się również do swobody ustawodawcy. Pan minister tez wiele razy błędnie opisywał tzw swobodę ustawodawcy. Czy autor ekspertyzy napisał, że swoboda ustawodawcy może polegać na dyskryminacji tych funkcjonariuszy przyjętych przed 2013 roku ??? Oczywiście NIE !!!

TK : ,,...Tym samym nie znajduje konstytucyjnego uzasadnienia odmienne potraktowanie tej grupy funkcjonariuszy Służby Celnej wobec funkcjonariuszy Policji w zakresie prawa do zabezpieczenia społecznego.
Konkludując, Trybunał stwierdza, że art. 1, art. 18a ust. 1 i art. 18b ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy w zakresie, w jakim wśród osób uprawnionych do świadczeń emerytalnych pomijają funkcjonariuszy Służby Celnej, którzy wykonują zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4-6 ustawy o Służbie Celnej, są niezgodne z art. 32 Konstytucji.
Z przedstawionych względów Trybunał Konstytucyjny orzekł jak w sentencji ,,
Czy Pan minister nie rozumie słowa: oczywiście w rozumieniu prawnym: odmienne potraktowanie ???

Czy Pan Minister zna i respektuje wyroki Sądu Najwyższego wyroku z 20 maja 2009 r. (I CSK 379/08)

Czy Pan Minister zauważył, ze oprócz : przepis art. 18a ust. 1, art. 18b ust1 Trybunał zakwestionował art. 1 !!!
Art. 15a (przyjętych przed 2013) odnosi się do art. 1 tej samej ustawy. Trybunał Konstytucyjny gdyby zgodził by się z Państwa (Rządu) argumentacją to uznałby tylko za niezgodny z konstytucja art. 18a ust1 art. 18b ust1. TK jednak tego nie zrobił i uznał również art. 1 a tym samym art. 15a za niezgodny z konstytucją.

np. Powołano nową służbę CBA w 2006 roku i tym samym włączono funkcjonariuszy CBA do systemu zaopatrzeniowego w 2006r. To ja się pytam czemu funkcjonariuszy CBA dotyczy art. 15a. Odpowiem: ano dlatego, że wpisano ich do art. 1 ustawy o emeryturach mundurowych.

Wracając do praw nabytych:
Od 01.01.1999 roku funkcjonariusze celni zostali pozbawienia możliwości przechodzenia na emerytury pomostowe. Dlaczego również tego prawa zostali pozbawieni FC, którzy pozostawali w służbie np. od 1997 ??? Przecież idąc tokiem rozumowania ,,praw nabytych,, Pana Ministra to taki FC będzie miał prawa nabyte i nie można im tego zabrać ???

Dla funkcjonariusza Policji, który był w służbie w latach np. 2006 - 2008 i następnie odszedł ze służby aby znowu zostać przyjęty np. w 2014. To czy on będzie musiał mieć kryterium wieku ??? Przecież odszedł ze służby w 2008 roku i nie posiadł praw nabytych jak ponownie wstępował do służby w 2014 roku. Czy lata służby 2006 - 2008 zostaną mu zaliczone ? Nie posiadał praw nabytych w 2014 roku !!!

Funkcjonariusz celny będąc w policji w latach 2004- 2006. Odchodzi i wstępuje do służby celnej. Czy ten funkcjonariusz może liczyć na emke bez kryterium wieku. Oczywiście. Czy miał jakiekolwiek prawa nabyte wcześniej. Oczywiście NIE.

Funkcjonariusze CBA włączeni do systemu w 2006 roku. Czy jeżeli byli wcześniej załóżmy np. od 1998 funkcjonariuszami policji a następnie w CBA to czy dotyczyć ich będzie art. 15a czy korzystniejszy art. 15.1 ??? O jakich prawach nabytych mogą mówić.

Oczywiście wszystkich funkcjonariuszy służb wymienionych w art. 1 w tym również Nas mogą potraktować kryterium wieku 55 lat ( oczywiście tego nie zrobią bo wielu złoży raporty i odejdzie na emke) Ale nie mogą Nas odmiennie potraktować wprowadzając to kryterium !!!

MAM nadzieje, że prawnicy reprezentujące stronę społeczną czyli nas celników zaczną tak jak Pan minister powtarza: ,,z prawnego punku widzenia,, reprezentować !!! Mam nadzieje, ze inni uczestnicy forum również wpłyną na liderów ZZ aby nie oddawać kryterium 55 lat. Mam wrażenie, że ten temat jest trochę zostawiony na uboczu. Wiele słychać bezskutecznej retoryki pod publikę ale brak skutecznego zaangażowania prawnego !!!
 
Ostatnia edycja:
Rzepin, dnia 17.08.2016r.
FEDERACJA ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH SŁUŻBY CELNEJ

Pan Marian Banaś
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
Szef Służby Celnej


Szanowny Panie Ministrze
Mając na uwadze zobowiązanie Strony Rządowej do podjęcia ze stroną społeczną rozmów na temat przyznania funkcjonariuszom celnym uprawnień emerytalnych służb mundurowych (zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 marca 2015r.) - złożone w dniu 21 lipca 2016r. podczas obrad sejmowej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 30) - Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej zwraca się do Pana Ministra o organizację w trybie pilnym spotkania z przedstawicielami wszystkich central związkowych działających w Służbie Celnej celem uzgodnienia wspólnego stanowiska strony społecznej oraz rządowej w zakresie trybu i zasad przyznania funkcjonariuszom Służby Celnej emerytur mundurowych, zgodnie z ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw, tak by móc -zgodnie z wolą Posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej - przedstawić je w trakcie pierwszego posiedzenia ww. podkomisji nadzwyczajnej po przerwie wakacyjnej, celem bezzwłocznego zakończenia prac nad projektem obywatelskim.
W trakcie posiedzeń Rady Dialogu Społecznego, jak i prac Sejmu oraz jego Podkomisji, przedstawiono już w pełnym zakresie argumenty każdej ze stron. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest w chwili obecnej zawarcie porozumienia obu stron i przedłożenie go Podkomisji Nadzwyczajnej Sejmu R.P. zgodnie z treścią wyroku TK (sygn. akt K 39/13), a co zatem idzie, aby każdy funkcjonariusz celny w dniu ogłoszenia wyroku uzyskał niezbywalne prawo do emerytury „mundurowej”.
Drugim zasadniczym tematem naszego spotkania winno być omówienie poselskiego projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz przedstawienie opinii strony społecznej w tym zakresie.
W naszym przekonaniu jedynie konstruktywny dialog może przyczynić się do wypracowania akceptowalnych przez obie strony rozwiązań w wymienionych wyżej kwestiach.
Mając na względzie wagę przedstawionych powyżej zagadnień uważamy, iż najdogodniejszy termin naszego spotkania winien zawierać się w przedziale pomiędzy 22 - 30 sierpnia br.



Z wyrazami szacunku
/-/
Przewodniczący FZZSC
 
Rzepin, dnia 17.08.2016r.
FEDERACJA ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH SŁUŻBY CELNEJ

Pan Marian Banaś
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
Szef Służby Celnej


Szanowny Panie Ministrze
Mając na uwadze zobowiązanie Strony Rządowej do podjęcia ze stroną społeczną rozmów na temat przyznania funkcjonariuszom celnym uprawnień emerytalnych służb mundurowych (zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 marca 2015r.) - złożone w dniu 21 lipca 2016r. podczas obrad sejmowej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 30) - Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej zwraca się do Pana Ministra o organizację w trybie pilnym spotkania z przedstawicielami wszystkich central związkowych działających w Służbie Celnej celem uzgodnienia wspólnego stanowiska strony społecznej oraz rządowej w zakresie trybu i zasad przyznania funkcjonariuszom Służby Celnej emerytur mundurowych, zgodnie z ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw, tak by móc -zgodnie z wolą Posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej - przedstawić je w trakcie pierwszego posiedzenia ww. podkomisji nadzwyczajnej po przerwie wakacyjnej, celem bezzwłocznego zakończenia prac nad projektem obywatelskim.
W trakcie posiedzeń Rady Dialogu Społecznego, jak i prac Sejmu oraz jego Podkomisji, przedstawiono już w pełnym zakresie argumenty każdej ze stron. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest w chwili obecnej zawarcie porozumienia obu stron i przedłożenie go Podkomisji Nadzwyczajnej Sejmu R.P. zgodnie z treścią wyroku TK (sygn. akt K 39/13), a co zatem idzie, aby każdy funkcjonariusz celny w dniu ogłoszenia wyroku uzyskał niezbywalne prawo do emerytury „mundurowej”.
Drugim zasadniczym tematem naszego spotkania winno być omówienie poselskiego projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz przedstawienie opinii strony społecznej w tym zakresie.
W naszym przekonaniu jedynie konstruktywny dialog może przyczynić się do wypracowania akceptowalnych przez obie strony rozwiązań w wymienionych wyżej kwestiach.
Mając na względzie wagę przedstawionych powyżej zagadnień uważamy, iż najdogodniejszy termin naszego spotkania winien zawierać się w przedziale pomiędzy 22 - 30 sierpnia br.
Z wyrazami szacunku
/-/
Przewodniczący FZZSC


to napiszcie jeszcze z 50 pism - o węgiel, o wieszaki, o co chcecie - w głowkach wam się chyba dziurki porobiły i coś wyciekło

już dawno

skończcie z tymi idiotycznymi odezwami, pisemkami - kanapowymi

ewentualnie może protest w stylu Pana Siwca ( nie Siwego - Siwca )

nic nie znaczycie i za nic się nie bierzcie - a już napewno nie za rozmowy, konsultacje, uzgodnienia - DOŚĆ !!!
 
Rzepin, dnia 17.08.2016r.
FEDERACJA ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH SŁUŻBY CELNEJ

Pan Marian Banaś
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
Szef Służby Celnej


Szanowny Panie Ministrze
Mając na uwadze zobowiązanie Strony Rządowej do podjęcia ze stroną społeczną rozmów na temat przyznania funkcjonariuszom celnym uprawnień emerytalnych służb mundurowych (zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 marca 2015r.) - złożone w dniu 21 lipca 2016r. podczas obrad sejmowej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 30) - Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej zwraca się do Pana Ministra o organizację w trybie pilnym spotkania z przedstawicielami wszystkich central związkowych działających w Służbie Celnej celem uzgodnienia wspólnego stanowiska strony społecznej oraz rządowej w zakresie trybu i zasad przyznania funkcjonariuszom Służby Celnej emerytur mundurowych, zgodnie z ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw, tak by móc -zgodnie z wolą Posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej - przedstawić je w trakcie pierwszego posiedzenia ww. podkomisji nadzwyczajnej po przerwie wakacyjnej, celem bezzwłocznego zakończenia prac nad projektem obywatelskim.
W trakcie posiedzeń Rady Dialogu Społecznego, jak i prac Sejmu oraz jego Podkomisji, przedstawiono już w pełnym zakresie argumenty każdej ze stron. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest w chwili obecnej zawarcie porozumienia obu stron i przedłożenie go Podkomisji Nadzwyczajnej Sejmu R.P. zgodnie z treścią wyroku TK (sygn. akt K 39/13), a co zatem idzie, aby każdy funkcjonariusz celny w dniu ogłoszenia wyroku uzyskał niezbywalne prawo do emerytury „mundurowej”.
Drugim zasadniczym tematem naszego spotkania winno być omówienie poselskiego projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz przedstawienie opinii strony społecznej w tym zakresie.
W naszym przekonaniu jedynie konstruktywny dialog może przyczynić się do wypracowania akceptowalnych przez obie strony rozwiązań w wymienionych wyżej kwestiach.
Mając na względzie wagę przedstawionych powyżej zagadnień uważamy, iż najdogodniejszy termin naszego spotkania winien zawierać się w przedziale pomiędzy 22 - 30 sierpnia br.



Z wyrazami szacunku
/-/
Przewodniczący FZZSC

Prawdą jest, że na podkomisji w sprawie naszej emki zobowiązano strony do dialogu. Dlatego moim zdaniem należy kierować jak najwięcej pism do strony rządowej o dialog, tak abyśmy na wrześniowej podkomisji mogli wykazać, że wola dialogu w sprawie emek była tylko i wyłącznie po naszej stronie (niestety).
 
MF deklaruje, że emerytura mundurowa przysługiwałaby z chwilą osiągnięcia wieku 55 lat, nawet gdy nie będzie się w służbie celno-skarbowej.
To jest istotna zmiana stanowiska MF w sprawie naszych emek.

Przypomnę, że poprzednie stanowisko MF opierało się na zasadach z ustawy o zaopatrzeniu ... w stosunku do funkcjonariuszy przyjętych od 2013 roku tj 25 lat służby i osiągnięcie 55 lat. Tyle, że osiągnięcie 55 lat będąc w trakcie służby. Jedyny wyjątek stanowi sytuacja kiedy funkcjonariusz pomimo wysługi 25 ze względu na stan zdrowia nie może dosłużyć/osiągnąć wieku 55 lat na służbie to wtedy czekał by na osiągnięcie 55 lat i już poza służbą miałby prawo do emki.

Dotychczasowe stanowisko MF w tym ,,dziwacznym systemie,, 5/15/55 dla przyjętych przed 2013r. miało polegać na tych samych zasadach jako opisane powyżej. Nie osiągniecie 55 lat na służbie tylko wtedy kiedy zdrowie nie dopisze ale oczywiście musi być wymóg 15 lat służby.

Natomiast z relacji Sławka wynika, że system będzie się opierał na 5/15 w tym że emerytura nie będzie wypłacana wcześniej niż po osiągnięciu 55 lat. A to już rewolucja.

Moim zdaniem to nadal ,,pomostówka,,, ale już dużo korzystniejsza dla nas:)
 
to jest istotna zmiana stanowiska mf w sprawie naszych emek.

(...)
dotychczasowe stanowisko mf w tym ,,dziwacznym systemie,, 5/15/55 dla przyjętych przed 2013r. Miało polegać na tych samych zasadach jako opisane powyżej. Nie osiągniecie 55 lat na służbie tylko wtedy kiedy zdrowie nie dopisze ale oczywiście musi być wymóg 15 lat służby. Moim zdaniem to nadal ,,pomostówka,,, ale już dużo korzystniejsza dla nas:)

dlaczego godzimy się na liczenie las służby od 1999r????????????????? Dlaczego po raz kolejny mu musimy ustępować w tych pseudo konsultacjach????? Za wysokie emerytury (bo w pełnym wymiarze) otrzymało by kilka tyś fc???? a co z moimi latami w sc prze 1999 r?????
 
dlaczego godzimy się na liczenie las służby od 1999r????????????????? Dlaczego po raz kolejny mu musimy ustępować w tych pseudo konsultacjach????? Za wysokie emerytury (bo w pełnym wymiarze) otrzymało by kilka tyś fc???? a co z moimi latami w sc prze 1999 r?????
GODZIMY SIE BO NIKT NAS NIE PYTA O ZDANIE, NIE ZAUWAZYLAS? I tez dlatego ze ludzie nie maja juz ochoty na walke, nie zauwazylas? Dziwne.
 
To jest istotna zmiana stanowiska MF w sprawie naszych emek.

Natomiast z relacji Sławka wynika, że system będzie się opierał na 5/15 w tym że emerytura nie będzie wypłacana wcześniej niż po osiągnięciu 55 lat. A to już rewolucja.

Moim zdaniem to nadal ,,pomostówka,,, ale już dużo korzystniejsza dla nas:)

Tylko co z Naszymi kolegami którzy mają 5 lat w zwalczaniu a brakuje kilka lat do 15 służby ? :) racjonalnym by było zapewnienie w ramach KAS dosłużenie do emki dla osób które znajdują się w systemie zaopatrzeniowym - np. gdy do chwili ogłoszenia wyroku TK pełnili chociaż jeden dzień przy czynnościach policyjnych. Ukróciło by to rotacje przed samym wejściem KAS
 
Back
Do góry