K
kmaro
Gość
GAZETA PRAWNA z dnia 06.03.2007r.
W skarbówce będą wyższe zarobki, ale jeden związek
Od 2008 roku będzie obowiązywać 16 stopni służbowych urzędnika skarbowego
Wynagrodzenie urzędnika na najniższym szczeblu ma wzrosnąć do około 3 tys. zł
Wbrew konstytucji skarbowcy będą mogli mieć tylko jeden związek zawodowy
Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej najniższe wynagrodzenie zasadnicze urzędnika skarbowego najniższego stopnia ma wynosić co najmniej trzykrotność minimalnego wynagrodzenia, czyli ok. 3 tys. zł – podkreślił Piotr Pogonowski, dyrektor Biura Obsługi Prawnej i Zastępstwa Procesowego Ministerstwa Finansów w liście do GP.
Nagrodę w postaci dobrej płacy za dobrą pracę zakłada projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, która ma być utworzona od 1 stycznia 2008 r. z połączenia administracji skarbowej i celnej – o czym poinformowaliśmy jako pierwsi w ubiegły piątek.
To zmiana korzystna dla tych urzędników, którym uda się utrzymać pracę, choć kosztowna dla budżetu. Podniesienie zarobków urzędników o najniższym stopniu służbowym do około 3 tys. zł będzie kosztować budżet ponad 280 mln zł.
Każdy stopień co dwa lata
Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) od 1 stycznia 2008 r. ma zostać ustanowionych 16 stopni służbowych urzędnika skarbowego. Nadanie urzędnikowi skarbowemu kolejnych stopni służbowych będzie następować nie wcześniej niż co dwa lata i będzie uzależnione od zajmowanego stanowiska, oceny służbowej i posiadanych kwalifikacji zawodowych.
Jak łatwo można policzyć, aby uzyskać ostatni stopień zawodowy (czyli – pierwszy), pracownicy skarbówki będą musieli pracować 32 lata. Jednak już na wstępie, czyli w grupie XVI, zasadnicze wynagrodzenie urzędnika nie będzie mogło być niższe niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. Wynagrodzenie urzędnika skarbowego będzie się składało z wynagrodzenia zasadniczego i dodatków do wynagrodzenia, ustalanych z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej.
Urzędnicy skarbowi będą mogli otrzymać następujące dodatki do wynagrodzenia zasadniczego: dodatek za stopień służbowy, dodatek za wieloletnią służbę, dodatek w zależności od wykonywanych zadań.
Dodatek za wieloletnią służbę będzie przysługiwał dopiero po pięciu latach służby w wysokości 5 proc. wynagrodzenia zasadniczego. Będzie wzrastał o 1 proc. za każdy dalszy rok służby, aż do osiągnięcia 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego.
Szefowi KAS będzie z mocy prawa przysługiwał pierwszy stopień służbowy, a zastępcom szefa KAS II stopień służbowy.
Planowany wzrost wynagrodzeń urzędników związany jest zapewne z faktem, że będąc urzędnikiem KAS, nie wolno będzie podejmować dodatkowego zajęcia zarobkowego. Będzie wyjątek od tej reguły. Kierujący jednostką organizacyjną KAS będzie mógł zezwolić urzędnikowi skarbowemu na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego, jeżeli nie będzie ono kolidować z wykonywanymi przez niego obowiązkami służbowymi oraz nie podważy zaufania do KAS.
Trzeba też pamiętać, że od przyszłego roku wszyscy dotychczasowi urzędnicy skarbowi i celni w ramach tworzenia KAS z mocy prawa stracą pracę i będą zatrudniani na nowych warunkach zaproponowanych przez specjalnego pełnomocnika.
Rekrutacja i przeniesienie
Za wyższymi wynagrodzeniami idą gorsze wiadomości. Urzędnikiem skarbówki nie bedzie łatwo zostać. Aby otrzymać etat w nowej, jednolitej administracji skarbowej, każdy kandydat będzie musiał przejść ostrą rekrutację, w szczególności w zakresie ustalenia zdolności fizycznych i psychicznych do służby w KAS.
Zgodnie z założeniami projektu przyjęcie kandydata do służby w KAS będzie następowało po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, na które składać się będą: ogłoszenie publiczne o wolnym stanowisku pracy, przyjęcie podania o przyjęcie do służby, kwestionariusza osobowego, a także dokumentów stwierdzających wymagane wykształcenie i kwalifikacje zawodowe oraz zawierających dane o uprzednim zatrudnieniu, a następnie przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej.
W stosunku do kandydata ubiegającego się o przyjęcie do służby w KAS na stanowisko wymagające szczególnych umiejętności lub predyspozycji, postępowanie rekrutacyjne będzie mogło być rozszerzone o czynności mające na celu sprawdzenie przydatności kandydata do służby na takim stanowisku, w tym: postępowanie sprawdzające, określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych, ustalenie zdolności fizycznych i psychicznych do służby w KAS, przeprowadzenie badania poligraficznego (czyli na wykrywaczu kłamstw). Zdolności fizyczne i psychiczne do służby będą ustalać komisje powołane przez ministra finansów.
Pozytywne przejście rekrutacji nie będzie jeszcze gwarancją tego, że dana osoba podejmie pracę i będzie ją wykonywać w jednym miejscu. Urzędnik skarbowy z urzędu będzie mógł być przeniesiony do służby albo delegowany na okres do sześciu miesięcy do czasowego wykonywania pracy w innej miejscowości. Poza tym minister finansów będzie miał prawo w uzasadnionych przypadkach przedłużyć okres przeniesienia lub delegowania do 12 miesięcy.
Jeden związek zawodowy
Zmiany zajdą także w zakresie tworzenia związków zawodowych. Urzędnicy skarbowi, z wyjątkiem szefa, zastępców szefa oraz kierujących jednostkami organizacyjnymi, będą mieć prawo zrzeszania się w związku zawodowym. Jednak urzędnicy skarbowi będą mogli należeć i być reprezentowani przez związek zawodowy zrzeszający wyłącznie urzędników skarbowych. Przepisy ustawy o związkach zawodowych będą mogły być stosowane odpowiednio, z zastrzeżeniem, że w Krajowej Administracji Skarbowej będzie mógł działać tylko jeden związek zawodowy zrzeszający wyłącznie urzędników skarbowych i związek ten nie będzie miał prawa do strajku i działań zakłócających funkcjonowanie KAS.
– To naruszenie zasady konstytucji w zakresie możliwości utworzenia jednego związku zawodowego w KAS – wolności zrzeszania się – podkreśliła Iwona Fołta, przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej.
Również Tomasz Ludwiński, przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność w rozmowie z GP wskazał, że przepis projektu zakładający utworzenie jednego związku zawodowego jest co najmniej dziwny.
W skarbówce będą wyższe zarobki, ale jeden związek
Od 2008 roku będzie obowiązywać 16 stopni służbowych urzędnika skarbowego
Wynagrodzenie urzędnika na najniższym szczeblu ma wzrosnąć do około 3 tys. zł
Wbrew konstytucji skarbowcy będą mogli mieć tylko jeden związek zawodowy
Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej najniższe wynagrodzenie zasadnicze urzędnika skarbowego najniższego stopnia ma wynosić co najmniej trzykrotność minimalnego wynagrodzenia, czyli ok. 3 tys. zł – podkreślił Piotr Pogonowski, dyrektor Biura Obsługi Prawnej i Zastępstwa Procesowego Ministerstwa Finansów w liście do GP.
Nagrodę w postaci dobrej płacy za dobrą pracę zakłada projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, która ma być utworzona od 1 stycznia 2008 r. z połączenia administracji skarbowej i celnej – o czym poinformowaliśmy jako pierwsi w ubiegły piątek.
To zmiana korzystna dla tych urzędników, którym uda się utrzymać pracę, choć kosztowna dla budżetu. Podniesienie zarobków urzędników o najniższym stopniu służbowym do około 3 tys. zł będzie kosztować budżet ponad 280 mln zł.
Każdy stopień co dwa lata
Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) od 1 stycznia 2008 r. ma zostać ustanowionych 16 stopni służbowych urzędnika skarbowego. Nadanie urzędnikowi skarbowemu kolejnych stopni służbowych będzie następować nie wcześniej niż co dwa lata i będzie uzależnione od zajmowanego stanowiska, oceny służbowej i posiadanych kwalifikacji zawodowych.
Jak łatwo można policzyć, aby uzyskać ostatni stopień zawodowy (czyli – pierwszy), pracownicy skarbówki będą musieli pracować 32 lata. Jednak już na wstępie, czyli w grupie XVI, zasadnicze wynagrodzenie urzędnika nie będzie mogło być niższe niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. Wynagrodzenie urzędnika skarbowego będzie się składało z wynagrodzenia zasadniczego i dodatków do wynagrodzenia, ustalanych z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej.
Urzędnicy skarbowi będą mogli otrzymać następujące dodatki do wynagrodzenia zasadniczego: dodatek za stopień służbowy, dodatek za wieloletnią służbę, dodatek w zależności od wykonywanych zadań.
Dodatek za wieloletnią służbę będzie przysługiwał dopiero po pięciu latach służby w wysokości 5 proc. wynagrodzenia zasadniczego. Będzie wzrastał o 1 proc. za każdy dalszy rok służby, aż do osiągnięcia 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego.
Szefowi KAS będzie z mocy prawa przysługiwał pierwszy stopień służbowy, a zastępcom szefa KAS II stopień służbowy.
Planowany wzrost wynagrodzeń urzędników związany jest zapewne z faktem, że będąc urzędnikiem KAS, nie wolno będzie podejmować dodatkowego zajęcia zarobkowego. Będzie wyjątek od tej reguły. Kierujący jednostką organizacyjną KAS będzie mógł zezwolić urzędnikowi skarbowemu na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego, jeżeli nie będzie ono kolidować z wykonywanymi przez niego obowiązkami służbowymi oraz nie podważy zaufania do KAS.
Trzeba też pamiętać, że od przyszłego roku wszyscy dotychczasowi urzędnicy skarbowi i celni w ramach tworzenia KAS z mocy prawa stracą pracę i będą zatrudniani na nowych warunkach zaproponowanych przez specjalnego pełnomocnika.
Rekrutacja i przeniesienie
Za wyższymi wynagrodzeniami idą gorsze wiadomości. Urzędnikiem skarbówki nie bedzie łatwo zostać. Aby otrzymać etat w nowej, jednolitej administracji skarbowej, każdy kandydat będzie musiał przejść ostrą rekrutację, w szczególności w zakresie ustalenia zdolności fizycznych i psychicznych do służby w KAS.
Zgodnie z założeniami projektu przyjęcie kandydata do służby w KAS będzie następowało po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, na które składać się będą: ogłoszenie publiczne o wolnym stanowisku pracy, przyjęcie podania o przyjęcie do służby, kwestionariusza osobowego, a także dokumentów stwierdzających wymagane wykształcenie i kwalifikacje zawodowe oraz zawierających dane o uprzednim zatrudnieniu, a następnie przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej.
W stosunku do kandydata ubiegającego się o przyjęcie do służby w KAS na stanowisko wymagające szczególnych umiejętności lub predyspozycji, postępowanie rekrutacyjne będzie mogło być rozszerzone o czynności mające na celu sprawdzenie przydatności kandydata do służby na takim stanowisku, w tym: postępowanie sprawdzające, określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych, ustalenie zdolności fizycznych i psychicznych do służby w KAS, przeprowadzenie badania poligraficznego (czyli na wykrywaczu kłamstw). Zdolności fizyczne i psychiczne do służby będą ustalać komisje powołane przez ministra finansów.
Pozytywne przejście rekrutacji nie będzie jeszcze gwarancją tego, że dana osoba podejmie pracę i będzie ją wykonywać w jednym miejscu. Urzędnik skarbowy z urzędu będzie mógł być przeniesiony do służby albo delegowany na okres do sześciu miesięcy do czasowego wykonywania pracy w innej miejscowości. Poza tym minister finansów będzie miał prawo w uzasadnionych przypadkach przedłużyć okres przeniesienia lub delegowania do 12 miesięcy.
Jeden związek zawodowy
Zmiany zajdą także w zakresie tworzenia związków zawodowych. Urzędnicy skarbowi, z wyjątkiem szefa, zastępców szefa oraz kierujących jednostkami organizacyjnymi, będą mieć prawo zrzeszania się w związku zawodowym. Jednak urzędnicy skarbowi będą mogli należeć i być reprezentowani przez związek zawodowy zrzeszający wyłącznie urzędników skarbowych. Przepisy ustawy o związkach zawodowych będą mogły być stosowane odpowiednio, z zastrzeżeniem, że w Krajowej Administracji Skarbowej będzie mógł działać tylko jeden związek zawodowy zrzeszający wyłącznie urzędników skarbowych i związek ten nie będzie miał prawa do strajku i działań zakłócających funkcjonowanie KAS.
– To naruszenie zasady konstytucji w zakresie możliwości utworzenia jednego związku zawodowego w KAS – wolności zrzeszania się – podkreśliła Iwona Fołta, przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej.
Również Tomasz Ludwiński, przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność w rozmowie z GP wskazał, że przepis projektu zakładający utworzenie jednego związku zawodowego jest co najmniej dziwny.