• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

wybory samorzadowe

W

Wiktor Gil

Gość
Czy funkcjonariusz celny może reprezentować swoje środowisko w wyborach samorządowych?Startuję z bloku porozumienia SLD+SDPL+PD+UP,które użyczyły swoich list już poza umową tj.ZNP i Ordynackiej.Jestem bezpartyjny i startuję z użyczenia miejsca na liście Stowarzyszenia Ordynacka........Czy mogę?Nie reprezentuję niczyich poglądów politycznych.Moim hasłem wyborczym jest ,,bezwzględna walka z chuliganami na Nowinach".Czy Dyrektor Izby Celnej może zwolnić mnie dyscyplinarnie z pracy zanaruszenieart.33ust2pkt1 Ustawy o Służbie Celnej?Konstytucja i Ordynacja Wyborcza oraz opinia prawników Komisarza Wyborów Samorządowych 2006 nie widzi naruszenia prawa i nie zgadza się z próbą podjęcia wycofania się i wykreślenia z listy wyborczej.Może ,czy nie powinien?
 
BIURO OBSŁUGI PRAWNEJ
I ZASTĘPSTWA PROCESOWEGO

BO-032/6808/06/14
Warszawa, dnia 17 października 2006 r.


Departament Służby Celnej
w miejscu

Wasze pismo: SC-KS-0680-60/06/6808 z dnia 10.10.2006 r.

Biuro Obsługi Prawnej i Zastępstwa Procesowego uprzejmie informuje, że podziela pogląd Departamentu SC wyrażony w w/w piśmie.

Jak stwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 15 września 1999 r. "istotne jest przede wszystkim to, że pojęcie funkcjonariusza pozostaje zawsze w nierozerwalnym związku z instytucją, bądź strukturą w ramach której i na rzecz której funkcjonariusz działa. Z jednostki organizacyjnej czy też organu, z którym jest związany, funkcjonariusz czerpie upoważnienie i umocowanie do podejmowanych przez siebie działań. Można w związku z tym mówić o swoistej identyfikacji tychże działań z celami organizacji na rzecz której działa. Poszczególne działania funkcjonariusza pozostają w związku z wykonywaną przez niego funkcją i wywierają skutki dla jednostki organizacyjnej z którą jest związany. Działalność samej jednostki organizacyjnej jest w praktyce uzewnętrzniana przez jej organy i funkcjonariuszy. Funkcjonariusz zatem zapewnia organizacji (organowi) możliwość działania poprzez realizację właściwych dla niej zadań merytorycznych. Status funkcjonariusza jest ściśle związany z realizowaniem merytorycznych zadań jednostki organizacyjnej (organu), a przez to podstawowych ich celów (sygn. K. 11/99, OTK ZU Nr 6/1999, s. 620).

Podobnie wypowiedział się TK w wyroku z dnia 4.10. 2002 r., sygn. akt K 26/00.

Wprawdzie kwestie łączenia mandatu radnego z pełnieniem służby w charakterze funkcjonariusza celnego nie zostały wyraźnie uregulowane w ustawie o Służbie Celnej, co mogłoby uzasadniać pogląd, że funkcjonariusz celny mógłby ewentualnie kandydować w wyborach samorządowych z listy komitetu wyborczego partii politycznej, nie będąc jej członkiem i korzystając na czas kampanii wyborczej z urlopu bezpłatnego (analogicznie do art. 70 ustawy o służbie cywilnej), to jednak późniejsze ewentualne wykonywanie mandatu radnego z ramienia partii politycznej mogłoby w praktyce wywoływać wątpliwości w zakresie oddzielenia spraw lokalnych, właściwych samorządowi terytorialnemu od publicznego manifestowania poglądów politycznych funkcjonariusza celnego pozostającego w klubie radnych partii politycznej.

Kazimierz Frąckiewicz

radca prawny
 
MINISTERSTWO FINANSÓW
DEPARTAMENT SŁUŻBY
CELNEJ
ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa

SC-KS-0680-60b/06/6808
Warszawa, dnia 26 października 2006 r.

Dyrektorzy Izb Celnych
wg rozdzielnika

W nawiązaniu do pisma SC-KS-680-60a/06/6808 z dnia 11.10.2006 r. uprzejmie informuję, że Biuro Obsługi Prawnej i Zastępstwa Procesowego pismem nr BO-032/6808/06/14 z dnia 17.10.2006 r. wydało opinię prawną w kwestii możliwości kandydowania funkcjonariuszy celnych w nadchodzących wyborach samorządowych z list komitetów wyborczych partii politycznych. Biuro Obsługi Prawnej i Zastępstwa Procesowego podzieliło stanowisko Departamentu Służby Celnej, zgodnie z którym kandydowanie funkcjonariuszy celnych w wyborach samorządowych z list komitetów wyborczych partii politycznych byłoby naruszeniem przepisu art. 33 ust. 2 pkt 1 ustawy o Służbie Celnej. Jednakże kandydowanie funkcjonariuszy celnych z list komitetów wyborczych stowarzyszeń i organizacji społecznych lub komitetów wyborczych obywateli nie narusza przepisów ustawy o Służbie Celnej.

W załączeniu przekazuję kserokopię ww. opinii prawnej.

p.o. Dyrektora
Departamentu Służby Celnej
Anna Jędruszcza

Wiec chyba jednak nie mozesz bo MF nie pozwala:)
 
To jest zła opinia .Jak weźmie sobie radca Konstytucję,Ordynację wyborczą do rad gminy, powiatu itp.,sprawdzi cele partii politycznej to powinien spalić się ze wstydu.Po co mogę należeć do partii.Chyba po to jak do związków zawodowych żeby płacić składki na zarząd.Partia zawsze dąży do przejęcia władzy.W RP odbywa się to w trakcie wyborów.Czyli jak mogę należeć do partii to mogę walczyć o władzę,czyli mogę a nie muszę brać udział w wyborach.Myślenie radcy i osób go popierających to klasyczny bolszewizm i jedynie słuszna droga w ramach sojuszy PZPR,ZSL i SD.
 
Anonymous napisał:
Myślenie radcy i osób go popierających to klasyczny bolszewizm i jedynie słuszna droga w ramach sojuszy PZPR,ZSL i SD.
Świetna myśl. Czy możesz nieco rozwinąć? Chętnie poczytam.
 
weź sobie ustawę o służbie celnej i wyrok Trybunału Konstytucyjnego cytowany wyżej o niekonstytucyjności art.33 bodajże ust.3. Ust.2 dotyczy tylko tego, że poglądy polityczne powinieneś mieć po służbie.To taki sam cyrk jak z tym,że raz jesteśmy służbą mundurową , a innym razem tak jak listonosze umundurowaną.Do niektórych nie dociera, że aby zmieniać ustawy trzeba mieć reprezentację w Sejmie , Senacie i najlepiej w partii politycznej.No, ale tego nie uczono w technikum rolniczym i na politechnice.Najlepiej jest jak było.To se ne vrati,panie Havranek.
 
Anonymous napisał:
wyrok Trybunału Konstytucyjnego cytowany wyżej o niekonstytucyjności art.33 bodajże ust.3
:shock: :shock:
Przyznam, że nadal nie rozumiem. Może piszemy o różnych wyrokach. Podaj mi link do wyroku, o którym piszesz, chętnie poczytam.

Art. 33. ust. 3 UOSC stanowi, że funkcjonariusz celny nie może być członkiem partii politycznej; z chwilą przyjęcia funkcjonariusza do służby ustaje jego dotychczasowe członkostwo w partii politycznej.


WYROK z dnia 10 kwietnia 2002 r. Sygn. akt K 26/00
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
(...)
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2002 r. sprawy z wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich z udziałem przedstawicieli uczestników postępowania: wnioskodawcy, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prokuratora Generalnego o stwierdzenie, że:
(...)
18 ) Art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. nr 72, poz. 802 ze zm.)
(...)
nie są zgodne z art. 11 ust. 1, art. 31 ust. 3, art. 32, art. 58 ust. 1 i art. 60 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 22 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych oraz art. 11 i art. 17 Konwencji Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
(...)
o r z e k a :
(...)
17. Art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. r 72, poz. 802 i Nr 110, poz. 1255);
(...)
są zgodne z art. 11 ust. 1, art. 31 ust. 3, art. 32, art. 58 ust. 1 i art. 60 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 22 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych otwartego do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 38, poz.167) i art. 11 oraz art. 17 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z 1995 r. Nr 36, poz. 175, 176 i 177 oraz z 1998 r. Nr 147, poz. 962).

Anonymous napisał:
Ust.2 dotyczy tylko tego, że poglądy polityczne powinieneś mieć po służbie
Nie zgadzam się.
W ust. 1 jest zapis "przy wykonywaniu obowiązków służbowych", w ust. 2 nie ma takiego zapisu.
Odczytaj dokładnie to co zostało napisane.
To tak jakby twierdzić, że FC może być członkiem partii politycznej po służbie.

Nie zgadzam się z tobą ale to nie znaczy, że twierdzę, że takie zapisy są w porządku wobec FC zwłaszcza, że jesteśmy przecież służbą UMUNDUROWANĄ a nie mundurową.

_______________________________________________
Do Wiktora Gila. Tak dla porządku. Wątek powinien być w zakładce Problemy z przepisami. Następnym razem proszę zwrócić na to uwagę.
 
Przeczytałeś pierwszą część wyroku Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem Rzecznika Praw Obywatelskich o wydanie orzeczenia czy zapis art.33 jest zgodny z Konstytucją.Powtórzona niejako dalsza część wyroku,kończy się stwierdzeniem,że art.33 ust.3 nie jest zgodny z Konstytucją,podobnie jak inne wymienione w rozpatrywanym wniosku.Tak jest w wyroku,że najpierw przedstawia się wnioskodawcę o później sentencję.
 
Czekam niecierpliwie co zrobi dyrektor z delikwentami, którzy łamią ustawę o SC i kandydują z list komuchów i nie tylko. Nie chodzi tylko o towarzysza wiktora ale i innych. Myślę, że wyciagnie konsekwencje służbowe. Na razie polecił tylko podpisać pracownikom listy, że zapoznali się z opinią MFu. I tyle. Jak będzie cisza i ciche przyzwolenie to trzeba będzie posłać wiadomość do Mfu.
 
W wielu innych izbach także są funkcjonariusze kandydujący z list partii politycznych.
Poszczególne związki zawodowe powinny ich bronić, gdyż jest mnóstwo argumentów za tym. Interpretacja MF-u (inna niż dotychczasowa praktyka w wielu izbach) pojawiła się o wiele za późno. Ale nie tylko dlatego.
 
Back
Do góry