Wątpliwości związane ze stosowaniem procedury TaxFree

badboy84

Aktywny użytkownik
Dołączył
1 Luty 2008
Posty
767
Punkty reakcji
179
Miasto
dziki wschód
System zwrotu VAT dla podróżnych, czyli system Tax Free dotyczy towarów zakupionych przez podróżnego, czyli osobę fizyczną niemającą stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, u uprawnionych do takiej sprzedaży sprzedawców, jeżeli towary te w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego.
Interpelacja nr 14961 do ministra finansów w sprawie stosowania procedury Tax Free
Szanowny Panie Ministrze!
Niniejszą interpelację kieruję do Pana Ministra w związku z wątpliwościami przedsiębiorców odnośnie do stosowania procedury Tax Free oraz zwrotu podatku VAT. Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług „osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego (…)”. W związku z różnymi wymogami urzędów skarbowych odnośnie do możliwości korzystania z procedury Tax Free przedsiębiorcy mają wątpliwości jak prawidłowo rozliczać podatek VAT.
W związku z powyższym uprzejmie proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
1. Ilu sprzedawców (zgodnie z definicją zawartą w art. 127 ustawy o podatku od towarów i usług) mają w swoim obszarze działania poszczególne urzędy skarbowe i czy wymagają one prowadzenia ewidencji towarów objętych procedurą Tax Free? Jeśli tak, jakie są wymagania co do prowadzenia tej ewidencji?
2. Na jakiej podstawie opisuje się niektóre przypadki użycia systemu Tax Free jako oszustwa podatkowe? Jakie dane statystyczne to opisują?
3. Na jakiej podstawie urzędy skarbowe ustalają ilość zakupionych towarów jako podlegającą procedurze Tax Free?
Jarosław Sachajko, Paweł Grabowski, 18-08-2017 r.
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na interpelację nr 14961 z dnia 28 sierpnia 2017 r. Panów Jarosława Sachajko i Pawła Grabowskiego Posłów na Sejm RP, w sprawie stosowania procedury Tax Free, uprzejmie informuje i wyjaśniam, co następuje.
System zwrotu VAT dla podróżnych, tj. system Tax Free dotyczy jedynie towarów zakupionych przez podróżnego, czyli osobę fizyczną niemającą stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, u uprawnionych do takiej sprzedaży sprzedawców, jeżeli towary te w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego.
Celem art. 126-130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jest uzyskanie przez podróżnego zwrotu podatku VAT z tytułu wywozu towarów nabytych na terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w ilościach wskazujących na ich konsumpcyjne a nie handlowe przeznaczenie.
Definicja bagażu osobistego zawarta w art. 56 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że istnieje swoiste ograniczenie co do ilości towarów wywożonych przez podróżnego oraz, że przewożone w tym bagażu towary nie mogą mieć przeznaczenia handlowego. Zasadniczo jest to więc wywóz o charakterze turystycznym i nie może być postrzegany jako zastępujący eksport towarów, który podlega innym uregulowaniom.
Odnosząc się do przedstawionych w interpelacji pytań zauważam, co następuje:
W zakresie pytania nr 1
Ministerstwo Finansów nie posiada informacji o ilości sprzedawców, o których mowa w art. 127 ustawy o podatku od towarów i usług, uczestniczących w systemie Tax Free na obszarze działania poszczególnych urzędów skarbowych. Ministerstwo Finansów dysponuje jedynie danymi dotyczącymi ilości wszystkich podatników uczestniczących w ww. systemie na terenie działania poszczególnych Izb Skarbowych (obecnie Izb Administracji Skarbowych) według stanu na dzień 31 grudnia 2016 r. Wskazane wartości obejmują zarówno sprzedawców, o których mowa w art. 127 ust. 1 ww. ustawy, jak również podmioty, o których mowa w ust. 8 tego artykułu.
Dane te przedstawiają się następująco.
[TABLE="width: 80%, align: center"]
[TR]
[TD] Lp.
[/TD]
[TD] Izba Skarbowa

[/TD]
[TD] Ilość podatników uczestniczących w systemie TAX-FREE
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 1
[/TD]
[TD="align: center"] w Białymstoku
[/TD]
[TD="align: center"] 1388
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 2
[/TD]
[TD="align: center"] w Bydgoszczy
[/TD]
[TD="align: center"] 49
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 3
[/TD]
[TD="align: center"] w Gdańsku
[/TD]
[TD="align: center"] 191
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 4
[/TD]
[TD="align: center"] w Katowicach
[/TD]
[TD="align: center"] 155
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 5
[/TD]
[TD="align: center"] w Kielcach
[/TD]
[TD="align: center"] 49
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 6
[/TD]
[TD="align: center"] w Krakowie
[/TD]
[TD="align: center"] 366
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 7
[/TD]
[TD="align: center"] w Lublinie
[/TD]
[TD="align: center"] 1460
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 8
[/TD]
[TD="align: center"] w Łodzi
[/TD]
[TD="align: center"] 214
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 9
[/TD]
[TD="align: center"] w Olsztynie
[/TD]
[TD="align: center"] 453
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 10
[/TD]
[TD="align: center"] w Opolu
[/TD]
[TD="align: center"] 45
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 11
[/TD]
[TD="align: center"] w Poznaniu
[/TD]
[TD="align: center"] 115
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] 12
[/TD]
[TD="align: center"] w Rzeszowie
[/TD]
[TD="align: center"] 1286
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] 13
[/TD]
[TD] w Szczecinie
[/TD]
[TD] 40
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] 14
[/TD]
[TD] w Warszawie
[/TD]
[TD] 992
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] 15
[/TD]
[TD] we Wrocławiu
[/TD]
[TD] 68
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD] 16
[/TD]
[TD] w Zielonej Górze
[/TD]
[TD] 30
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[TD] RAZEM
[/TD]
[TD="align: center"] 6901
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
W kwestii obowiązku prowadzenia przez sprzedawców ewidencji towarów objętych procedurą Tax Free, uprzejmie informuję, że wprawdzie z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek taki nie wynika, jednak sprzedawca bierze na siebie odpowiedzialność za prawidłowe rozliczenie podatku VAT. Jeżeli zatem sprzedawca stwierdzi, że sprzedawany przez niego towar wskazuje na przeznaczenie handlowe (z uwagi na ilość, bądź częstotliwość nabywania towarów przez podróżnego), to nie powinien stosować procedury szczególnej, o której mowa w art. 126-130 ustawy o podatku od towarów i usług.
Potwierdzone to zostało również przykładowo w orzeczeniu WSA w Krakowie sygn. akt I SA/Kr 1620/15 z dnia 12 stycznia 2016 r. W praktyce zatem prowadzenie takiej ewidencji umożliwi prawidłowe rozliczenie podatku.
W zakresie pytania nr 2
W zakresie systemu Tax Free dochodzi do naruszeń prawa polegających na próbach wyłudzenia zwrotu podatku przez osoby posługujące się sfałszowanymi dokumentami i potwierdzeniami wywozu zakupionego towaru. Izby Administracji Skarbowej na bieżąco weryfikują zgłaszane przez urzędy celne zjawiska wyłudzenia podatku w procedurze Tax Free. Ministerstwo Finansów nie posiada aktualnych danych statystycznych, które określałyby skale tego zjawiska.
W zakresie pytania nr 3
Urzędy Skarbowe ustalają ilość zakupionych towarów podlegających procedurze Tax Free (weryfikują deklarowane obroty ze stanem faktycznym) na podstawie dowodów zgromadzonych podczas kontroli podatkowych u sprzedawców stosujących ww. procedurę.
Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Cybulski, Warszawa, dnia 15 września 2017 r.

https://www.podatki.biz/artykuly/watpliwosci-zwiazane-ze-stosowaniem-procedury-taxfree_14_36992.htm


jak to się ma w rzeczywistości do - cytat - "...........w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego. "
 
Back
Do góry