Wartościowanie- gdzie popłyną środki na modernizację służby celnej.

grzechniks

Nowy użytkownik
Dołączył
24 Styczeń 2008
Posty
46
Punkty reakcji
0
witam,

Spojrzałem na zarządzenie nr 43 trochę inaczej.
Ciekawe, czy posłowie RP uchwalając ustawę modernizacyjną, zgodzą
się na taką alokację środków.

Fakty:
a) promuje się małe izby celne (tam pójdzie najwięcej środków w przeliczeniu na etat)
b) promuje się komórki izby celnej( tam jest najwięcej stanowisk eksperckich)
c) celnicy z oc dostaną nie więcej niż 10% środków z ustawy modernizacyjnej
d) najwięcej na etat dostaną pracownicy MF


Można szczegółowo to policzyć na podstawie zarządzenia 43 i etatyzacji poszczególnych izb celnych.
Pytanie: czy SSC robił takie kalkulacje, a jeżeli nie to dlaczego tego nie zrobił?
Może najwyższy czas przyjrzeć się kompetencjom obecnego szefa SSC?
A gdzie troska o wzmocnienie granicy wschodniej i zabezpieczenie wpływów do budżetu Państwa? Na to pieniędzy nie ma.
.
 
Ostatnia edycja:
JUŻ SIĘ ZGODZILI !!!
Wybacz Kolego, lecz jesteś niestety typowym przykładem funkcjonariusza. O niczym innym nie trąbi się tu tak głośno! Piszesz m.in.:
"celnicy z oc dostaną nie więcej niż 10% środków z ustawy modernizacyjnej" - to i tak nieźle, zważywszy na faktyczne zainteresowanie nie więcej niż 5 % ludzi.
Śmiem twierdzić, że tekst tej ustawy (i zarządzenia) przeczytało jeszcze mniej. W TYM CAŁE SEDNO!
 
> cat

Wątpię , żeby była pełna zgoda posłów na taki podział środków.
Posłowie uchwalili ustawę modernizacyjną SC. W tej chwili, ta "modernizacja"
polega na podziale tortu między wybrańców. OC musiało być zwartościowane nisko, bo
tort jest za mały, by starczyło dla nich.
Wartość stanowiska wg. zarządzenia 43 to odzwierciedlenie trudności realizowanych na nim zadań.
Wg. mnie wartość stanowiska dla firmy to pojęcie dużo bardziej złożone.
Np. średnie stanowisko w uc kw wynosi 4,7, natomiast w oc 2,08.
Biorąc pod uwagę interes skarbu państwa i realizacją ustawowych zadań s.c proszę sobie odpowiedzieć na pytanie: Jakie będą skutki nie działania danego stanowiska przez załóżmy 2 miesiące w uc kw i na oc (odprawy).

W przypadku uc kw skarb państwa oraz podmiot gospodarczy tego nie odczuje, w drugim przypadku taka sytuacja jest nie do przyjęcia. Wg. mnie wartość stanowiska w oc (odprawa celna) jest dla Państwa dużo wyższa.
Więc powinno to zainteresować posłów RP, dlaczego nie wzmacnia się stanowisk wartościowych dla Państwa, skoro pieniądze daje to Państwo, po to by interes publiczny, wpływy do budżetu były zabezpieczone.

Z drugiej strony obecne wartościowanie nie ma sensu, bo ja nie widzę w nim realizacji CELU strategicznego dla Państwa.
Po prostu obecne wartościowanie służy wyodrębnieniu jakiejś grupy osób, której należy wypłacić środki.
Pytanie: jaki ma to wpływ na interes Państwa i siły S.C. Wg. mnie żaden.
Mam 20 staż w SC. A oparcie wartościowanie o trudność o złożoność realizowanych zadań podsumuje tak:
Można policzyć przypadki jednej ręki przypadki, kiedy f.c.nie radził sobie na danym stanowisku, przychodził nowy pracownik i pomału realizował powierzone zadania ( nie ma tu znaczenia, czy była to komórka pc, karna skarbowa czy wzp i oc).
Wszystko dało się opanować w akceptowalnym dla pracodawcy czasie.
Więc te "trudne zadania" może realizować każdy.
Wartościowanie stanowisk jest potrzebne w s.c., ale oparcie jego koncepcji o jedyne i w dodatku drugorzędne kryterium jest kompromitujące dla kierownictwa s.c
Wartościowanie stanowisk powinno opierać się na celach i zadaniach ustawowych s.c i powinno gwarantować korzyści dla interesu skarbu państwa i obywateli RP.
Należy więc zacząć od wytworzenia koncepcji realizacji wartościowania s.c, w której należy wskazać jasno cele i korzyści z przejętej metody wartościowania dla Państwa.
 
Ostatnia edycja:
Niech Szef S.C. RP odpowie na następujące pytania dot. dystrybucji środków na modernizację S.C.

a) Jaka część środków trafi do f.c. pełniących służbę na przejściach usytuowanych na granicy wschodniej Polski i UE?
b) W jakiej części rozdzielanych środków będę partycypować funkcjonariusze wydziałów zwalczania przestępczości?
c) W jakie części rozdzielanych środków partycypować będą funkcjonariusze komórek dozoru?
d) jaka część środków trafi do funkcjonariuszy realizujących bezpośrednio odprawy celne?

Jeżeli odpowiedzi wskażą marginalną rolę wielkości tych środków, to o jakiej modernizacji S.C. jest mowa, w sytuacji gdy rola fundamentu kadrowego S.C. została zlekceważona i zmarginalizowana w stopniu określonym przez odpowiedzi na powyższe pytania?
[ ten fundament to ok 80% kadrowej obsady S.C. RP, a jaki jest jego udział w dystrybucji środków na modernizację?]
Niech związki zawodowe zapytają o to choćby jutro naszego Szefa.
Na podstawie odpowiedzi na te pytania można ocenić kompetencję Szefa S.C. i zweryfikować jego zdolności do prawidłowej realizacji procesu wartościowania stanowisk służbowych w S.C. RP.
Odpowiedź zainteresuje pewnie posłów i Dyrekcję Ceł i Podatków UE.
 
Ostatnia edycja:
Szanowny Kolego.
Jedyne, co można zrobić dobrego dla Ciebie, to odpowiedzieć; "masz rację" - co też niniejszym czynię!
I CO Z TEGO ???
Nie wiem czy tak rzadko bywałeś na tym forum - czy też nie zauważyłeś - ale niemalże identyczne myśli w identycznej formie, ktoś już na nim wyrażał i to napewno nie byłeś Ty! Chcę Ci tylko oszczędzić zachodu i zawodu - TU nie pomogą zbyt mądre myśli czy słowa. Co gorsze, jeśli mądre nie będą, to zostaniesz wyśmiany - no i kółko się zamyka ...
Co do "szefa", to wątpię by był w stanie zastanowić się wreszcie nad jakimkolwiek rzeczowym pytaniem. Jeżeli już odpowiada, to po odpowiedzi pytający zwykle nie wie o co pytał.
 
Masz rację grzechniks. Z SSC jest jednak ten problem, że nie odpowiada na merytoryczne argumenty.
Pisaliśmy już dokładnie o tym do Min. Fin. poniżej kolejne pismo do Min. Fin. wysłane przed podpisaniem zarządzenia.

Związek Zawodowy Celnicy PL Nysa, dnia 29.09.2010r.
Nr: ZZ Celnicy PL – 88/2010

Pan Jan Vincent Rostowski
Minister Finansów

Szanowny Panie Ministrze.

Nawiązując do spotkania w sprawie projektu zarządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad dokonywania opisu i wartościowania stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, które odbyło się w dniu 17.09.2010r. i 27.09.2010r. Związek Zawodowy Celnicy PL uprzejmie informuje, że zgłoszone przez nasz Związek obawy co do skutków ww. regulacji pozostają aktualne, mimo drobnych korekt naniesionych przez ministerstwo do projektu.
Nie akceptujemy wartościowania stanowisk w oparciu o tylko jedno kryterium jakim jest stopień trudności zadań i to jedynie w rozumieniu stopnia trudności procedury, a nie warunków służby, uprawnień do podejmowania decyzji i bez uwzględnienia kwalifikacji i doświadczenia funkcjonariuszy. Pozostałe merytoryczne zastrzeżenia oraz zagrożenia dla funkcjonowania formacji zostały przedstawione w poprzedniej korespondencji oraz podczas spotkań. Także wszystkie Związki uczestniczące w ww. spotkaniach wyraziły jednolite negatywne stanowisko.
Projekt ów, bez zastosowania wzorem innych państw UE, godnego uposażenia i dowartościowania funkcjonariuszy na stanowiskach najniższych w formacji ale kontrolnych, odpowiedzialnych i decyzyjnych, będzie sprzyjał rozwojowi korupcji i pogorszy jakość obsługi przedsiębiorców. Spowoduje trudne do oszacowania problemy w funkcjonowaniu Służby i obsadzeniu niedowartościowanych stanowisk, na których jednocześnie stawiane są bardzo wysokie wymagania, warunki służby są niebezpieczne a zadania odpowiedzialne.
Związek zaproponował, by najniższe uposażenie w Służbie Celnej kształtowało się na poziomie 1,919 wielokrotności kwoty bazowej, co nie wydaje się wielkością wygórowaną przy obowiązującej średniej wielokrotności kwoty bazowej - 2,67. Wnosimy o podjęcie dialogu na ten temat.
Panie Ministrze.
Ustawa o Służbie Celnej w art.2 definiuje zadania formacji. Ustawodawca wymienia tu wykonywanie czynności związanych z nadawaniem przeznaczenia celnego (zadanie realizowane przez Oddziały Celne), wymiar i pobór należności (także OC), zadania statystyczne dot. obrotu wewnątrzwspólnotowego (wydziały INTRASTAT), rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń wymienionych w szeregu ustaw mających fundamentalne znaczenie m.in. dla budżetu, zdrowej konkurencji, bezpieczeństwa publicznego (OC, Referaty Dozoru i Wydziały Zwalczania Przestępczości).
Wyżej wymienione ustawowe cele winny być podstawowym kryterium przy wartościowaniu stanowisk/komórek, także na odpowiednim finansowym poziomie.
Zatem komórki/stanowiska realizujące przedmiotowe zadania bezpośrednio, powinny posiadać wagi adekwatne do zadań postawionych formacji do wykonania, w przedziałach co najmniej równych wagom komórek postępowań i innym.
Rozczłonkowanie ww. zadań na różnego rodzaju czynności techniczne i inne (organizacyjne, planistyczne, późniejsze np. procesowe), dokonane przez twórców rzeczonego projektu zarządzenia, w praktyce stawiające wyżej stanowiska nie mające do czynienia z zadaniami formacji zdefiniowanymi wprost przez ustawodawcę, to nic innego, jak miękka, w rękawiczkach, zmiana brzmienia art. 2 ustawy o Służbie Celnej, i jego znaczenia dla budżetu oraz systemu bezpieczeństwa (także ekonomicznego) państwa.
Wartościowanie w obecnym kształcie oznacza, że organizacja, jaką jest Służba Celna, wykreowała swoje własne cele wykonywane na stanowiskach lepiej ocenianych przez jego twórców, niż cele wykonywane na stanowiskach / komórkach realizujących fundamentalne zadania postawione formacji przez ustawodawcę, związane bezpośrednio z obsługą petentów i realizacją zadań np. kontrolnych.
Tylko więc patrzeć, jak okaże się, że dla funkcjonowania systemu nie są potrzebne odprawy celne, TIR-y, towary. Najlepiej byłoby, gdyby podmioty zaczęły dokonywać odpraw poza granicami Polski, a administracja i tak będzie miała mnóstwo zadań logistyczno - planistyczno - reprezentacyjno - statystycznych do wykonania.

Do wiadomości
1. Pani Julia Pitera – Sekretarz Stanu w KPRM
2. Pan Michał Boni – Minister, Członek Rady Ministrów
3. Pan Paweł Arndt – Przewodniczący Komisji Finansów Publicznych
4. Prezydium Komisji Finansów Publicznych
5. Fundacja im. Stefana Batorego

Z poważaniem:
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
Sławomir Siwy

PS. Oczywiście czynimy też starania, aby sprawę podjął Parlament.
 
Back
Do góry