W Sejmie mówią już o KAS

  • Thread starter Thread starter z Sejmu
  • Rozpoczęty Rozpoczęty
Z

z Sejmu

Gość
Kopia z wssc.szu
Na 38 posiedzeniu Sejmu w dniu 29 marca 2007 r, rozmawiano o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o urzędach i izbach skarbowych (debata).

W punkcie 17 porządku dziennego znalazło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o urzędach i izbach skarbowych <druk nr 1491>. Uzasadnienie projektu ustawy przedstawił podsekretarz stanu w MF pan Marian Banaś. Uzasadniał między innymi :

(...)Z uwagi na niejednolity i doraźny sposób organizacji poszczególnych postępowań konkursowych istniało niebezpieczeństwo, że kandydaci na poszczególne stanowiska nie byli badani w sposób właściwie odzwierciedlający posiadane przez nich kompetencje w zakresie wiedzy zawodowej i predyspozycji kierowniczych. Zdarzały się również i takie sytuacje, że konkursy nie dochodziły do skutku z uwagi na brak zainteresowania nimi lub zgłoszenie się tylko jednego kandydata. Taki stan rzeczy kreował niepotrzebne koszty.(...)

(...)Głównym założeniem nowelizacji ustawy z dnia 21czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych jest wprowadzenie nowego, bardziej przejrzystego i, co istotne, bardziej ekonomicznego systemu naboru kadrowego na stanowiska dyrektora i wicedyrektora izby skarbowej oraz naczelnika urzędu skarbowego.(...)

(...) Istotne jest również to, że projekt ustawy wprowadza zasadę kadencyjności, tj. czas zajmowania stanowiska dyrektora izby skarbowej oraz naczelnika urzędu skarbowego będzie wynosić 5 lat, z możliwością przedłużenia tego terminu, nie dłużej jednak niż o kolejne 5 lat. Projekt wprowadza również zasadę rotacyjności, która polegać będzie na możliwości przenoszenia osób zajmujących wyżej wymienione stanowiska na takie same stanowiska w innych jednostkach. Takie rozwiązania mają na celu ograniczenie ryzyka postrzegania tych osób jako nierozerwalnie związanych z daną jednostką bądź tworzących tzw. układy lokalne.(...)

(...) Podsumowując, celem ustawy jest zapewnienie transparentności powołań oraz zminimalizowanie kosztów związanych z koniecznością przeprowadzania wielości postępowań konkursowych, jak również zapewnienie profesjonalnych kadr. Projektowane rozwiązania pozwolą na sprawne i racjonalne zarządzanie, przy pełnym wykorzystaniu kwalifikacji posiadanych przez członków skarbowego zasobu kadrowego, stosownie do potrzeb administracji skarbowej.(...)

Poseł Marian Tomasz Soliński (PiS)

(...)Na jednym z poprzednich posiedzeń Sejmu pani premier Zyta Gilowska przedstawiła zarys reformy finansów publicznych.Wśród wielu zapowiedzianych wtedy zmian wymieniła również zamiar usprawnienia funkcjonowania służb administracji zajmujących się cłami, podatkami i zadaniami skarbowymi. Być może zaproponowane przez rząd zmiany należy potraktować jako początek zapowiadanych zmian reformy administracji podatkowej z uwagi na charakter tych zmian.(...)

(..)Dzięki tym zmianom możliwe jest stworzenie stabilnej, kompetentnej i profesjonalnej administracji podatkowej. Zmiany te również pomogą zagwarantować, by służby te nie ulegały naciskom lokalnym i nie tworzyły niezdrowych układów. Ustawa gwarantuje racjonalne, elastyczne wykorzystywanie zasobów kadrowych oraz umacnia pozycję ministra finansów. Może to zagwarantować, że administracja podatkowa będzie funkcjonować lepiej, sprawniej, uczciwiej, efektywniej i bardziej skutecznie (...)

Poseł Jakub Szulc (PO)

(...)do konkursu mogły stawać różne osoby niezależnie od tego, czy były związane pracą wcześniej w organach podległych ministrowi finansów, czy były wpisane do rejestru prowadzonego w ramach państwowego zasobu kadrowego, czy też nie. Słowem, był to katalog otwarty. W tym momencie ten katalog w sposób dość zasadniczy, poprzez to, że istnieje wymóg 3-letniej pracy w służbach podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, zostaje zamknięty.(...)

(...)No i uwaga zasadnicza, i tak naprawdę stojąca u podstawy, generująca takie a nie inne stanowisko klubu Platforma Obywatelska wobec tego projektu. Mianowicie taki a nie inny sposób powoływania wysokich urzędników administracji skarbowej, naczelników urzędów skarbowych, dyrektorów izb skarbowych jest sposobem, który generuje całkowitą zależność tychże od ministra finansów.(...)

(...)I rzecz kolejna, którą trzeba – ostatnia rzecz, panie marszałku, jeżeli można –tutaj dodać. Jest to pierwszy krok niewątpliwie do tego, aby stworzyć krajową administrację skarbową. Jest to pierwszy krok do tego, co państwo nazywacie utworzeniem bardziej sprawnej, bardziej czytelnej, bardziej spójnej, bardziej przejrzystej administracji skarbowej. Tylko że w wyniku tych projektów, o których państwo mówicie, chcecie pozbawić pracy dokładnie 70 tys. ludzi. Ja nie mówię o tym, że tych 70 tys. osób straci pracę w ostatecznym rozrachunku, natomiast 70 tys. osób jest w tej chwili głęboko zaniepokojonych tym, co się dzieje w urzędach skarbowych, w organach administracji skarbowej i służbach celnych, ponieważ nie mają absolutnie pewności co do tego, jaka będzie ich przyszłość. I to jest pierwsza sprawa. Druga sprawa -obym był złym prorokiem – żeby takie rozwiązania, a nie inne, i takie propozycje, które państwo przedkładacie, nie doprowadziły do całkowitego paraliżu: po pierwsze, służb skarbowych, po drugie, służb celnych (...)

Poseł Stanisław Stec (SLD)

(...)Zresztą muszę powiedzieć, panie ministrze, że w ocenie pracowników, nie mojej, ale pracowników urzędów skarbowych, już obecnie tak się dzieje, że na p.o. powołujecie państwo często osoby niekompetentne i nieprzygotowane, i że po 2–3 miesiącach trzeba dokonywać kolejnych zmian, bo się po prostu nie sprawdzają (...)

(...)Co najważniejsze, te rozwiązania, które dzisiaj pan minister przedstawił, są również elementem projektu ustawy z 28 lutego 2007 r. o Krajowej Administracji Skarbowej. Ten projekt jest prawdopodobnie w końcowych uzgodnieniach i do laski marszałkowskiej może trafić jeszcze w drugim kwartale. W związku z tym mam pytanie: To po co robimy tu prowizorkę, jeżeli będzie całe kompleksowe rozwiązanie, które jest ujmowane dosłownie, jeżeli chodzi o zasób kadrowy czy o te rotacje na stanowiskach? To rozwiązanie, które państwo proponujecie, mówiące o tzw. KAS-ie, czyli Krajowej Administracji Skarbowej, już jest w terenie, wśród pracowników. I oni najbardziej się boją tego, że z dniem wejścia w życie projektowanej ustawy wszyscy mają stracić stanowiska i później w ciągu dwóch tygodni pracownik będzie powiadomiony, czy ewentualnie zostanie przyjęty na nowo. Jest to naprawdę rozwiązanie absurdalne, gdyż dotyczy 60–70 tys. ludzi, którzy pracują bardzo ciężko – mam na myśli szeregowych pracowników urzędów skarbowych – i nie powinni być narażeni na takie propozycje. Oni już myślą, panie ministrze, jak uciekać do UKS-ów, bo w UKS-ach takiego rozwiązania się nie przewiduje. Czy tak panu na tym zależy, żeby te zasoby już odchodziły?(...)

Poseł Maria Zbyrowska (Samoobrona)

(...)Projektowana nowelizacja przedmiotowej ustawy ma na celu wprowadzenie nowego, bardziej przejrzystego systemu naboru kadrowego na stanowiska dyrektora, wicedyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego. Ten jakże efektywny model zarządzania zasobami personalnymi w administracji podatkowej podlegałby ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych(...)

(...)Fakt, iż zmiany w przedłożonym rządowym projekcie ustawy mogą przyczynić się zasadniczo do stworzenia stabilnej administracji podatkowej, w której szeregach znalazłoby miejsce pracy wiele wysoko wykwalifikowanych, kompetentnych osób(...)

(...)Na litość boską, czy powyższemu podlega również osoba pracująca w niniejszym urzędzie przez trzy lata jako pracownik administracji? Szanowni państwo, czy nie uważacie, iż jeśli mowa o skarbowym zasobie kadrowym, powinniśmy mieć na myśli jedynie pracowników pionu skarbowego, którzy w urzędzie skarbowym przeszliby procedurę pracy pionu skarbowego? (...)

Poseł Bogusław Sobczak (LPR)

(...)Liga Polskich Rodzin opowiada się za tym, aby funkcje urzędnicze, nie tylko na stanowiskach kierowniczych, sprawowały osoby odpowiednio wykwalifikowane, o których powołaniu decydować będą kompetencje, doświadczenie, a nie partyjne powiązania czy inne niemerytoryczne przesłanki. Stąd też koncepcja tworzenia zasobu kadrowego, zasobu urzędniczego, spośród którego można będzie rekrutować urzędników na stanowiska kierownicze, na wyższe stanowiska administracyjne wydaje się na dłuższą metę rozwiązaniem korzystnym.(...)Ustawa określa wymagania, jakie spełniać mają osoby zaliczane do skarbowego zasobu kadrowego, oraz procedurę ich rekrutacji. Dlatego w imieniu Ligi Polskich Rodzin pragnę zadeklarować, że popieramy kierunek działań, w który wpisuje się omawiana ustawa (...)

Poseł Jan Łopata (PSL)

(...)Nauczony doświadczeniem, zwykle analizę projektu ustawy rozpoczynam od zapoznania się z uzasadnieniem, by posiadłszy wiedzę, co też autor miał na myśli, analizować poszczególne zapisy. Tym razem rutynowo uczyniłem tak samo i mówiąc obrazowo – ręce opadają.(...)

(...)Bardziej nieprzejrzysty system niż zaproponowany trudno wymyślić.(...)

(...)A teraz trochę prawdy. Przecież powszechnie wiadomo, że ta ustawa jest preludium do dużej ustawy zmierzającej do łączenia tych urzędów z urzędami celnymi. Po przeforsowaniu ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i likwidacji służby cywilnej to kolejny krok do upolitycznienia albo, wyraźniej nazwijmy to – upartyjnienia instytucji państwa.A swoją drogą zapowiedź tej dużej reorganizacji budzi ogromny niepokój, o czym też moi przedmówcy mówili, zarówno wśród pracowników skarbówki – mówi się o zwolnieniu 6 tys. osób –jak i w lokalnych środowiskach, a w szczególności w byłych miastach wojewódzkich, skąd mają zniknąć izby skarbowe.Warto te wątpliwości może i przy tej okazji rozwiać.(...)

Poseł Tomasz Piotr Nowak (PO)

(...)Kolejna sprawa wiąże się z tym, że odwołanie dyrektora może nastąpić w każdym czasie, art. 5 ust. 4f. Wyobrażam sobie w związku z tym, że na przykład jest lobby w ministerstwie i nagle jakiś minister jest naciskany, że trzeba coś zrobić, bo jest jakaś kontrola w jakimś tam urzędzie skarbowym. I co robi minister? Ano sięga po telefon: odwołuję, dyrektorze, odwołuję, beż żadnych okoliczności. Oto, co może nas czekać. Korupcja. Dziękuję bardzo(...)

Poseł Aleksandra Natalli-Świat (PO)

(...)W kontekście wypowiedzi niektórych posłów chciałabym jeszcze raz pana ministra zapytać, prosząc o podkreślenie tego: Dlaczego zdaniem pana ministra ten projekt spowoduje, że sposób wyłaniania osób na kierownicze stanowiska w izbach skarbowych, w urzędach skarbowych będzie bardziej efektywny, że osoby te będą lepiej przygotowane do pełnienia swojej funkcji, a wprowadzenie kadencyjności będzie sprzyjać wyeliminowaniu pewnych patologii, z którymi mieliśmy do czynienia do tej pory?(...)

Poseł Teresa Piotrkowska (PO)

(...)I jeszcze jedno, panie ministrze. Mówicie, że ma to być wstęp do szerszej reformy administracji podatkowej, krótko mówiąc, połączenia służby celnej i administracji skarbowej. Dlaczego nie debatujemy, nie pracujemy nad tym razem, kompleksowo? Dlaczego ciągle nowelizujemy i nie stanowimy prawa, które jest łatwiejsze, bardziej przejrzyste i bardziej trafiające do tych, którzy potem mają to prawo realizować w życiu?(...)

Poseł Krzysztof Czarnecki (PiS)

(...)Czy zostanie zwiększona liczba urzędów skarbowych, będą otwierane oddziały urzędów skarbowych, tak żeby prywatnym osobom i podmiotom gospodarczym ułatwić dostęp do urzędu? Też jest taki wyciąg ze strony internetowej, gdzie jest napisane, że urzędy skarbowe będą w prawie każdej wsi.(...)

Poseł Franciszek Jerzy Stefaniuk (PSL)

(...)Jak czytam w uzasadnieniu i słyszę z wypowiedzi panów posłów, w szczególności oczywiście koalicyjnych, jest takie uzasadnienie, że na stanowiska mają być powoływane osoby bardziej kompetentne i bardziej wykwalifikowane. A ja wam powiem wprost, że ja wam nie wierzę. (Oklaski) Nie wierzę, dlatego że w województwie lubelskim dokonano zmian na stanowiskach naczelników urzędów skarbowych, osoby bardzo kompetentne i wykwalifikowane odwołano, a zastąpiono je osobami mniej kompetentnymi i mniej wykwalifikowanymi. Zadaję więc pytanie, po co wam ten zasób skarbowy.(...)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś - odpowiada:

(...)Stwierdziliśmy, że w wielu urzędach pracuje gdzieś do 15, nawet 25% różnych krewnych, osób z rodzin, powiązanych, znajomych, itd. To jakby pierwszy argument, który przemawiał za tym, że musieliśmy głębiej nad tym zastanowić się, jacy ludzie i w jakich warunkach pełnią ważne funkcje w administracji skarbowej.(...)

(...)Tymczasem my wprowadzamy zupełnie inną nowość. Chodzi nam głównie o jakość, a tę jakość gwarantujemy poprzez wprowadzenie wymogu, że do skarbowego zasobu kadrowego mogą być wprowadzone tylko takie osoby, które są po kierunkach stricte merytorycznych, a więc prawnicy, ekonomiści, po administracji i zarządzaniu. To jest jakby jedna z podstawowych jakości, którą wprowadzamy, a o której nikt z państwa do tej pory nie mówił poza posłami z PiS i Ligi Polskich Rodzin. Otóż, proszę państwa, chcemy to zmienić w sposób zasadniczy i zmienimy to(...)

(...)Jeżeli chodzi o jakość wykonywanej pracy, proszę państwa, proszę sobie zobaczyć wyniki, które obowiązywały w 2005 r., a które są w 2006. Jest zdecydowana poprawa jakości, ściągalności pieniędzy. Mamy sygnały z terenu, wbrew temu, co niektórzy posłowie mówią, że są zadowoleni. Poprawia się stosunek pracowników urzędów skarbowych do obywateli i podatników. Zupełnie zmieniła się atmosfera. Te wszystkie zmiany więc, które były do tej pory, były robione w sposób właściwy i zdecydowanie zmienia się atmosfera (...)


Czytaj całość debaty w Sejmie: http://www.wssc.szu.pl/se/us_is.pdf
 
M.Banaś "Zupełnie zmieniła się atmosfera..." Chyba okołoziemska.
Tak na marginesie, to politycy PO krytykują, a dokładnie pamiętam, jak dwa lata temu był to jeden z ich szlagierowych pomysłów. Mówiono, bodajże, o megaurzędzie.
 
Back
Do góry