• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Uzasadnione obawy ZZFiPSC przy IC Wrocław

slawomir.siwy

Administrator
Członek Załogi
Dołączył
1 Luty 2006
Posty
13 537
Punkty reakcji
4 502
Miasto
ZZ Celnicy PL
Sz.P. Iwona Fołta Przewodnicząca FZZSC
Komitet Wykonawczy Rady Federacji

W imieniu naszego Związku proszę o podjęcie interwencji w odniesieniu do „projektu ustawy w sprawie zwrotu części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych”.
Projekt powyższy w ewidentny sposób uderza w kompetencje Służby Celnej zmierzając do jej stopniowej marginalizacji. Jest to jednocześnie dowód na instrumentalne podejście do spraw fiskalnych państwa gdyż nie da się on uzasadnić argumentami merytorycznymi. Zabranie tak poważnego zadania z kompetencji wyspecjalizowanego organu, jakim przecież jesteśmy, a oddanie go w ręce, absolutnie do tego nie przygotowanych, organów samorządowych pachnie, w najlepszym wypadku, kiełbasą wyborczą, jeśli nie czymś jeszcze bardziej podejrzanym.
Interwencja, o którą proszę, powinna trafić zarówno do Szefa S.C. i Ministra Finansów, ale również do każdego posła i senatora - tak jak to już raz zrobiliśmy alarmując parlamentarzystów o „majstrowaniu” przy naszej strukturze.
Powtórzmy tę akcję!!
Okazuje się, bowiem, że propagowana przez Ministerstwo informacja, o zawieszeniu na kilka miesięcy, „reform” nas dotyczących, jest po prostu kłamstwem. Oto, tworząc fakty dokonane, następuje rozbiórka Służby Celnej!
W tej sytuacji nie możemy siedzieć z założonymi rękoma!!

Wrocław 2006.04.26.

PRZEWODNICZĄCY ZZFiPSC IC we Wrocławiu
Ryszard Margas




Sz.P. Iwona Fołta
Przewodnicząca FZZSC
Komitet Wykonawczy Rady Federacji

W odniesieniu do projektu ustawy z dn. 4 kwietnia br. – o podatku ekologicznym od samochodów - wyrażam, w imieniu naszego Związku, głęboki niepokój z powodu kolejnego zamachu Ministerstwa Finansów na kompetencje i zadania Służby Celnej.
Projekt ten wpisuje się bowiem w realizowaną konsekwentnie, aczkolwiek ostatnio „po cichu”, akcję demontażu naszej Służby.
Zaledwie kilkanaście dni temu ujawniono„projekt ustawy w sprawie zwrotu części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych”, który eliminuje S.C. z tak ważnego zadania fiskalnego, a oto teraz mamy następny krok w tym kierunku.
Należy odnotować także fakt, iż po raz kolejny, Ministerstwo Finansów łamie prawo nie przedstawiając swoich projektów do zaopiniowania stronie związkowej, która musi dowiadywać się o ich istnieniu „z drugiej ręki”.
Uważamy, że reakcja Federacji działającej w imieniu zrzeszonych w niej Związków Izbowych, powinna być w każdej z tych spraw jednoznacznie krytyczna i zdecydowana.

Wrocław 2006.05.08.

PRZEWODNICZĄCY
ZZFiPSC IC we Wrocławiu
Ryszard Margas
 
To jest jasne i powinno być bezdyskusyjne dla związków zawodowych.
Jednak przypomnę link:
http://www.celnicy.pl/viewtopic.php?t=345

Powiem wprost. U nas ludzie są dosyć wkurzeni na centrale związkowe właśnie za to, że zawaliły wcześniejsze akcje protestacyjne począwszy od tej w końcu lat dziewięćdziesiątych i później odpuszczenie co najmniej dwóch następnych pogotowii strajkowych.
Gdyby nasi liderzy związkowi byli bardziej stanowczy, to już za 5 lat dostałbym emeryturę mundurową.


KOLEDZY I KOLEŻANKI Z WROCŁAWIA JAK WY SOBIE TERAZ WYOBRAŻACIE, PO TYM CO JUŻ BYŁO W RÓŻNYCH PRZYMIARKACH DO AKCJI PROTESTACYJNYCH INICJOWANYCH PRZEZ FEDERACJĘ, cyt:"JEDNOZNACZNIE KRYTYCZNE I ZDECYDOWANE" DZIAŁANIE TEJŻE FEDERACJI.
 
Pani prof. Zyta Gilowska

Minister Finansów

Szanowna Pani Minister

W nawiązaniu do projektu z dnia 18 kwietnia 2006r. ustawy o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006 – 2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych, Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej odnosi się krytycznie do ww. projektu. Usytuowanie obsługi tego przedsięwzięcia w administracji terenowej z założenia generuje dodatkowe koszty dla budżetu (Art. 9 ust. 3). Zdaniem Federacji organa administracji terenowej nie są przygotowane do realizacji takich zadań (brak systemów informatycznych, nieznajomość zagadnienia itp.).

Federacja ZZSC uprzejmie przypomina kierownictwu resortu, a w szczególności swojemu zwierzchnikowi Pani v-ce Premier, Ministrowi Finansów, że w strukturach resortu którym kieruje jest w jej dyspozycji wyspecjalizowana jednostka mundurowa, organ podatkowy w zakresie akcyzy – Służba Celna. Powierzając zadania wynikające z przedmiotowego projektu Służbie Celnej, nie tylko można zaoszczędzić koszty w wysokości 2% odpisu z tytułu obsługi, ale jako organ akcyzowy posiadający niezbędną do tego bazę informatyczną (systemy zapewniające prawidłowe prowadzenie rejestrów) oraz świetnie wyszkoloną i doświadczoną kadrę, Służba Celna stanowi gwarancję prawidłowego i profesjonalnego wykonania zadań określonych w niniejszym projekcie, zadań zapewne niełatwych jakby się na pozór wydawało (znajomość tematu – kontrole).

Mając powyższe na uwadze Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej licząc na rozważne potraktowanie naszej opinii proponuje następujące zmiany do przytoczonego na wstępie projektu ustawy:

1. Art. 2 pkt 6 przyjmuje zdanie:

„ organ dokonujący zwrotu – rozumie się przez organ podatkowy w zakresie akcyzy”

Uzasadnienie:

Olej opałowy jest towarem akcyzowym zharmonizowanym dlatego Wspólnota Europejska reguluje zasady obrotu tym towarem. Organ podatkowy w zakresie akcyzy na podstawie ustawy o podatku akcyzowym jest uprawniony do kontroli, wymiaru i poboru podatku akcyzowego także wynikającego z zakresu zadań szczególnego nadzoru podatkowego. Organ podatkowy jest wyspecjalizowaną organizacją do kontroli prawidłowości obrotu tym towarem. Obrót olejem opałowym jest przedmiotem zainteresowania grup przestępczych, a liczne wykrywane nadal nieprawidłowości wymuszają wprowadzenia dalszych rozwiązań prawnych porządkujących tę sferę i uszczelniających system podatkowy. Przekazanie części uprawnień do weryfikacji i nadzoru nad obrotem olejem opałowym kolejnemu organowi, nie posiadającemu doświadczenia i bazy prawnej, logistycznej i informatycznej spowoduje rozmycie systemu nadzoru nad obrotem olejem opałowym (chyba, że o to chodzi!!) i możliwość powstania znacznych nieprawidłowości.

2. Zapisy w Art.5 zobowiązują stronę wnioskującą do przedstawienia rachunków na zakup oleju opalowego oraz określają warunki jakie muszą być spełni aby otrzymać zwrot części wydatków. Odnosząc się sposób syntetyczny do zapisów tego art. Należy podkreślić, że rachunki będą pochodziły od firm, które olej opałowy produkują, nabywają wewnątrzwspólnowtowo lub importują bądź od firm, które uczestniczą w obrocie wewnętrznym. Firmy te składają stosowne oświadczenia związane z zakupem oleju oraz składają zestawienia takich oświadczeń do URZĘDÓW CELNYCH. Gminy i starostwa nie posiadają niezbędnej wiedzy o podmiotach sprzedających oleje i nie będą potrafiły zweryfikować, czy przedkładane faktury potwierdzają rzeczywisty czy pozorny zakup oleju. Ponadto organa celne z racji prowadzenia postępowań w sprawie zobowiązań podatkowych od sprzedaży oleju opałowego bez oświadczeń, posiadają duże rozeznanie w rodzajach systemów grzewczych.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż organa celne dysponują świetnie wyszkolonymi funkcjonariuszami pełniącymi służbę w komórkach kontroli oraz grupami mobilnymi, które mogą fachowo dokonywać oględzin. Dane z oględzin byłyby dodatkowo możliwe do wykorzystania przez organa celne w zakresie weryfikacji oświadczeń składanych w obrocie handlowym olejami opałowymi.

3. W art. 7 ust. 2 po słowach „zakup oleju opałowego” przecinek zastępuje się wyrazami „wraz z potwierdzeniem zapłaty”

Uzasadnienie:

Poniesienie wydatków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 oznacza nie tylko wystawienie faktury ale również jej zapłacenie.

4. W art. 7 ust. 3 skreśla się przecinek i po nim słowa „zamiast faktury”.

Uzasadnienie:

Faktura importowa powinna podlegać takim samym regułom jak faktura krajowa.

5. W art. 7 ust. 6 słowo „lub” zastępuje się spójnikiem „i” natomiast po słowach „i przedziurkowaniu faktury” dodaje się przecinek i słowa „zgłoszenia celne, potwierdzenia zapłaty”

Uzasadnienie:

Należy jednoznacznie określić obowiązek przedziurkowania faktury i zgłoszenia celnego oraz uszczegółowić obowiązek zwrotu wnioskodawcy nie tylko faktury ale i pozostałych dokumentów dołączonych do wniosku w tym zgłoszenia celnego wraz z potwierdzeniem zapłaty.

Dodać należy, że organa terenowe dokonując zwrotu części podatku od nabyć wewnątrzwspólnotowych winny tę informację przekazywać organom celnym w celu zagwarantowania zasady pełnego nadzoru podatkowego nad tym podatkiem – w tym uniknięcia podwójnego zwrotu tego podatku (gmina i wcześniej urząd celny).

6. W art. 8 po słowie „rejestracyjne” postawić przecinek i dodać słowo „zaświadczenia”

Uzasadnienie:

Jeżeli ustawodawca zwalnia z opłaty skarbowej zgłoszenia rejestracyjne i wnioski o zwrot, to taki sam tryb powinien obowiązywać i zaświadczenia.

7. W art. 9 skreśla się ustępy od 1 do 5, a tekst ustępu 6 stanowi tekst artykułu.

Uzasadnienie:

Powyższy zapis jest następstwem zmian dokonanych w art. 2 ust. 6.

8. Dodaje się art. 14 w brzmieniu:

„Art. 14. W ustawie z dnia 24 lipca 1999r. O Służbie Celnej (tekst jednolity Dz.U. Z 2004r. Nr 156, poz. 1641) w art.1 dodaje się punkt 3 f w brzmieniu: postępowanie w sprawie zwrotu części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych, kwoty zwrotu i jej wypłata”

Uzasadnienie:

Konsekwencja zmian w art. 2 ust. 6. Proces zwrotu powinien być weryfikowany przez organ właściwy dla podatku akcyzowego, gdyż jak określono w uzasadnieniu do projektu z dnia 18.04.2006r. „źródło patologii” w obrocie olejem opałowym tkwi w zorganizowanym nielegalnym obrocie olejem opałowym. Objawia się to poprzez powołanie firm słupów, fabrykowaniu faktur, natomiast potwierdzenie tytułu prawnego nie stanowi niebezpieczeństwa tym bardziej, że zgodnie z art. 4 ust. 7 właściwy wójt, burmistrz, prezydent lub notariusz potwierdza tytuł prawny do lokalu, który dodatkowo będzie weryfikowany w trakcie postępowania rejestracyjnego podmiotu uprawnionego.

FZZSC/145/Op-ogrz./MF/2006/DB,RC,AP

Poznań, 12.05.2006r.

z up. Przewodniczącej Federacji ZZ SC

SekretarzRadyFederacji

Arkadiusz Pytlak

wssc | 29.05.2006
 
Back
Do góry