Reklama Toyoty

bob

Użytkownik
Dołączył
17 Luty 2006
Posty
55
Punkty reakcji
2
Sz.P. SSC
Ostatnio na antenie kilku stacji TV pojawiła się reklama koncernu Toyota gdzie występuje aktor ubrany w nakrycie głowy służby celnej i zapowiadany jest jako "naczelnik" i jakieś tam imię. Aktor wypowiada się na temat zminiejszenia importu samochodów marki Toyota itp. duperele. Odczucie widza jest jednoznaczne, iż wypowiada się funkcjonariusz służby celnej.
Czy koncern uzyskał zgodę na użycie wizerunku służby celnej? (jestem przekonany, że odpowiedź będzie negatywna)
W przypadku odpowiedzi negatywnej proszę o informację czy SSC zamierza podjąć kroki mające na celu przeciwdziałanie wykorzystywaniu wizerunku służby celnej bez jej zgody, a w szczególności, jakie kroki podejmie w tej sprawie.
 
Zbadaliśmy to. Toyota nie uzyskała zgodzy na wykorzystywanie umundurowania. Wogóle nie ma takiej możliwości aby wydać zgodę. Ustawa o sybolach, znakach itp. mówi o zakanie wykorzystywania pod groźbą kary 500 zł. Dowiedzieliśmy się, że np. policja w takich sytuacjach z reguły nie reaguje. Zwłaszcza jeżeli nie jest to negatywne wykorzystania. Tak jest w tym przypadku. Nas to razi, ale to tylko reklama - naczelnik jest tam postacią uwiarygadniająca przekaz, a więc celnik jako osoba wiarygodna, autorytet.
Mam nadzieję, ze odbiorca - widz ma świadomośc, ze jest to reklama i jak w filnie "wszystkie postacie i sytuacje sa fikcyjne". Być może powinien być taki dopisek, ale w reklamie wszystko jest fikcyjne.
Więc chyba nie będziemy reagować, zwłaszcza, że kara 500 zł może na kierownictwie Toyoty nie zrobić wrażenia.
Na pewnoi byśmy zareagowali gdyby przekaz w sposób negatywny pokazywał celnika i służbę celną.
jk
 
Back
Do góry