Przywóz paliwa z Rosji

  • Thread starter Thread starter marecki
  • Rozpoczęty Rozpoczęty
"Podstawę prawną do stosowania zwolnienia z należności celnych przywozowych paliwa i smarów znajdujących się w drogowych pojazdach silnikowych stanowią przepisy art.112-116 rozporządzenia Rady (EWG) Nr 918/83 ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych oraz art.39 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne ( Dz. U. Nr 68, poz.622).

Regulacje w zakresie zwolnień celnych paliw przewożonych w standardowych zbiornikach pojazdów samochodowych zawarte są również w podpisanych przez Polskę bilateralnych umowach o międzynarodowych przewozach drogowych.
Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, iż Polska jest stroną Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Umowa INTERBUS) sporządzonej w Brukseli dnia 11 grudnia 2000 r. ( Dz. U. z 2003 r. Nr 114, poz.1076), która w art.9 ust.3 stanowi o zwolnieniu z ceł importowych paliw w maksymalnej ilości 600 litrów oraz olejów i smarów, znajdujących się w zbiornikach zainstalowanych przez producenta w autobusach i autokarach, i wykorzystywanych wyłącznie w celu eksploatacji tych środków transportu.
Zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w przepisach wyżej powołanego rozporządzenia Rady (EWG) nr 918/83 zwolnieniu z należności celnych przywozowych podlegają paliwa przewożone w standardowych zbiornikach: prywatnych pojazdów silnikowych, użytkowych pojazdów silnikowych, motocykli oraz pojemników specjalnego przeznaczenia.
Zwolnieniu z należności celnych przywozowych podlegają również paliwa w ilości nieprzekraczajcej 10 litrów, znajdujące się w przenośnych zbiornikach przewożonych przez prywatne pojazdy silnikowe i motocykle.
Ponadto zwolnieniu z należności celnych przywozowych podlegają smary znajdujące się w ww. pojazdach, potrzebne do normalnego ich funkcjonowania.
Pod pojęciem "użytkowy pojazd silnikowy" należy rozumieć każdy silnikowy pojazd drogowy (włączając ciągniki z przyczepą lub bez), który pod względem konstrukcji i wyposażenia jest przeznaczony i nadaje się do transportu odpłatnego lub nieodpłatnego więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę, bądź transportu towarów oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia innego niż transport.
Pod pojęciem "prywatny pojazd silnikowy" należy rozumieć każdy pojazd silnikowy, inny niż wyżej zdefiniowany użytkowy pojazd silnikowy.
Pod pojęciem "zbiorniki standardowe" należy rozumieć zbiorniki na stałe zamontowane przez producenta we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak pojazdy, których to dotyczy, oraz których zamontowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu jak też, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów.
Za zbiorniki standardowe uważa się również:
  • - zbiorniki na gaz przystosowane do pojazdów silnikowych, pozwalające na bezpośrednie wykorzystanie gazu jako paliwa, jak również zbiorniki przystosowane do innych systemów, w które może być wyposażony pojazd;
    - zbiorniki zamontowane na stałe przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu jak dany pojemnik, i których zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.
Pod pojęciem "pojemniki specjalnego przeznaczenia" należy rozumieć wszystkie pojemniki wyposażone w specjalnie zaprojektowane systemy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne.
Zwolnione z należności celnych przywozowych paliwo nie może być odstępowane ani wykorzystywane w pojazdach innych niż te, w których zostało przywiezione. Usunięcie tego paliwa z pojazdu i przechowywanie go może nastąpić tylko w okresie dokonywania niezbędnej naprawy pojazdu.
W przypadku naruszenia warunku nieodstępowania paliwa (wyjaśnienia odnośnie tego warunku patrz w pkt 6.1.) powstaje dług celny według stawek obowiązujących w dniu tego odstąpienia oraz według rodzaju towaru i jego wartości celnej obowiązującej w tym dniu. Zgłoszenie celne ww. towarów może być dokonane w formie zgłoszenia ustnego, zgodnie z § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne ( Dz. U. Nr 94, poz.902 z późn.zm.).
W przepisach ww. rozporządzenia Rady (EWG) nr 918/83 zawarte zostało upoważnienia dla krajów członkowskich do ograniczenia, w odniesieniu do paliw zawartych w standardowych zbiornikach pojazdów samochodowych, stosowania zwolnień do 200 litrów na pojazd, pojemnik specjalnego przeznaczenia oraz na jedną podróż.
W związku z powyższym, w krajowych przepisach prawa celnego skorzystano z powyższego upoważnienia i w art.39 ustawy - Prawo celne prowadzono zapis, zgodnie z którym zwolnieniu z należności celnych przywozowych podlega:
  • - 200 litrów, w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego (inaczej użytkowego, tzn. przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej) pojazdu samochodowego, innego niż służącego do odpłatnego lub nieodpłatnego przewozu więcej niż dziewięciu osób włącznie z kierowcą;
    - 200 litrów paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku pojemnika specjalnego przeznaczenia.
Ponadto, mając na uwadze postanowienia umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerskich autokarami i autobusami (Umowa INTERBUS), w wyżej powołanym przepisie ustawy - Prawo celnego wprowadzono również zapis ograniczający możliwość stosowania zwolnienia z należności celnych przywozowych do 600 litrów, w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego służącego do odpłatnego lub nieodpłatnego przewozu więcej niż dziewięciu osób włącznie z kierowcą.
Powyższe ograniczenia nie mają zastosowania, jeżeli umowy międzynarodowe stanowią inaczej.
Polska zawarła szereg bilateralnych umów o międzynarodowych przewozach drogowych, które regulują kwestię zwolnień celnych paliw przewożonych w standardowych zbiornikach pojazdów samochodowych."

Z podręcznika młodego celnika.
 
Ostatnia edycja:
Back
Do góry