Na stronie MF pojawiło się niedawno wiele projektów aktów wykonawczych, m.in.Projekt z dnia 21.07.2008 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia wykonywanej przez Służbę Celną kontroli bagażu przewożonego drogą morską lub powietrzną oraz Projekt z dnia 21.07.2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków użycia urządzeń technicznych i psów służbowych w kontroli wykonywanej przez Służbę Celną, sposobu przeprowadzania przeszukania osoby, a także sposobu i warunków przeprowadzania rewizji bagażu podróżnego.
Pracując na lotnisku funkcjonariusz celny powinien mieć możliwość:
1) kontroli bagażu – rewizji celnej bagażu zaginionego (RUSH) bez obecności właściciela, ale przy asyście pracownika portu lotniczego (kontrola takiego bagażu jest ewidencjonowana w stosownych rejestrach). Istnieje możliwość ( w 2 projekcie) kontrolowania bagażu, gdy nie znamy właściciela, ale na lotnisku zawsze jest właściciel, tylko nie zawsze z różnych względów osiągalny.
2) dostępu do list pasażerów, z której wynikają następujące informacje: imię i nazwisko, ilość bagażu, trasa, inne rezerwacje. Dostęp do list pasażerów to podstawa, bez której S.C. nie może skutecznie działać(analiza ryzyka).
3) dostęp do list cargo i kurierskich, z których wynikają następujące
informacje: nadawca, odbiorca, zgłaszający, towar deklarowany, trasa, waga, wartość przesyłki.
Jeżeli to możliwe, proszę o przesłanie tych uwag odpowiednim osobom pracującym nad projektami, bo musimy mieć te uprawnienia, gdyż bez dostępu do list pasażerów działamy na oślep. To musi być uregulowane co najmniej w rozporządzeniu, gdyż inaczej zawsze będziemy zdani na łaskę i kaprysy zarządów portów zasłaniających się m.in. ochroną danych osobowych.
Pracując na lotnisku funkcjonariusz celny powinien mieć możliwość:
1) kontroli bagażu – rewizji celnej bagażu zaginionego (RUSH) bez obecności właściciela, ale przy asyście pracownika portu lotniczego (kontrola takiego bagażu jest ewidencjonowana w stosownych rejestrach). Istnieje możliwość ( w 2 projekcie) kontrolowania bagażu, gdy nie znamy właściciela, ale na lotnisku zawsze jest właściciel, tylko nie zawsze z różnych względów osiągalny.
2) dostępu do list pasażerów, z której wynikają następujące informacje: imię i nazwisko, ilość bagażu, trasa, inne rezerwacje. Dostęp do list pasażerów to podstawa, bez której S.C. nie może skutecznie działać(analiza ryzyka).
3) dostęp do list cargo i kurierskich, z których wynikają następujące
informacje: nadawca, odbiorca, zgłaszający, towar deklarowany, trasa, waga, wartość przesyłki.
Jeżeli to możliwe, proszę o przesłanie tych uwag odpowiednim osobom pracującym nad projektami, bo musimy mieć te uprawnienia, gdyż bez dostępu do list pasażerów działamy na oślep. To musi być uregulowane co najmniej w rozporządzeniu, gdyż inaczej zawsze będziemy zdani na łaskę i kaprysy zarządów portów zasłaniających się m.in. ochroną danych osobowych.