K
Kinio
Gość
Niedawno na stronie WSSC przeczytałem artykuł odnoszący się do roszczeń w przypadku mobingu.
Policjant bez odszkodowania za mobbing
Mobbing w sensie prawnym może dotknąć jedynie pracownika. Dlatego funkcjonariusz policji nie może dochodzić od pracodawcy odszkodowania z tego tytułu.
Funkcjonariusz z komendy wojewódzkiej policji wniósł pozew o odszkodowanie z powodu mobbingu w miejscu pracy. Polegał on jego zdaniem na poniżaniu go przez przełożonych, pomijaniu w awansach oraz szkoleniach.
Sąd I instancji uznał, że właściwym do rozpoznania tej sprawy będzie komendant wojewódzki policji, gdyż roszczenie powoda związane było z pełnioną przez niego służbą i powinno być rozpoznawane w trybie administracyjnym. Kwestie te reguluje ustawa z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2007 r. nr 43, poz. 277 z późn. zm.).
Policjant wniósł zażalenie na postanowienie o przekazaniu sprawy, twierdząc, że tylko sąd powszechny daje rękojmię rzetelnego jej rozpoznania, a ponadto, iż przekazanie tej sprawy do rozpoznania w trybie administracyjnym narusza wskazane w art. 45 konstytucji należne każdemu obywatelowi prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd. Te argumenty przekonały sąd rozpoznający zażalenie do tego, by zwrócić się do Sąd Najwyższy z zapytaniem, czy dopuszczalna jest droga sądowa do dochodzenia przez funkcjonariusza roszczeń z tytułu mobbingu. Sąd, zadając pytanie, wskazywał na dwie możliwe odpowiedzi: jedną, że stosunek służbowy funkcjonariusza policji, uregulowany w ustawie o Policji, ma charakter czysto administracyjny, i drugą, że stosunek służbowy zawiera również szereg elementów stosunku pracowniczego i w tym zakresie powinien być oceniany przez sąd powszechny.
SN odmówił podjęcia uchwały. Stwierdził, że sposób, w jaki sformułowane było pytanie, nie pozwala na rozważenie czy działania stosowane wobec funkcjonariusza miały naganny charakter, skutkujący przyznaniem odszkodowania. Sąd wskazał, że w prawie polskim definicja mobbingu znajduje się w kodeksie pracy. Jest to działanie skierowane przeciwko pracownikowi. Zatem w sensie prawnym mobbing może dotknąć tylko osoby posiadające status pracownika, a funkcjonariusz policji takiego statusu nie posiada. (Sygn. akt I PZP 2/07)
Odpowiadam że ewentualne roszczenia funkcjonariuszy celnych w tym zakresie idą inną droga niż funkcjonariuszy Policji gdyż ich tryb reguluje nastepujace artykuły:
Art. 81. 1. (82) W wypadku wydania decyzji o zwolnieniu ze służby funkcjonariusza celnego, przeniesieniu albo zleceniu mu wykonywania innych obowiązków służbowych, przeniesieniu na niższe stanowisko bądź zawieszeniu w pełnieniu obowiązków służbowych, funkcjonariusz celny może, w terminie 14 dni, złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
1a. (83) Złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenia sprawy, o którym mowa w ust. 1, nie wstrzymuje wykonania decyzji.
2. Do postępowania, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
3. (84) Od decyzji rozstrzygającej wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przysługuje prawo do wniesienia skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Art. 82. Spory o roszczenia ze stosunku służbowego funkcjonariuszy celnych w sprawach nie wymienionych w art. 81 ust.1 rozpatruje sąd właściwy w sprawach z zakresu prawa pracy.
Czyli jesli chodzi o zwolnienie ze służby nalezy się odwołać w trybie administracyjnym co nie przeszkadza zozeniu pozwu w sądzie pracy i dalszemu dochodzeniu roszczeń za poniesione krzywdy wywołane mobingiem. :lol:
Policjant bez odszkodowania za mobbing
Mobbing w sensie prawnym może dotknąć jedynie pracownika. Dlatego funkcjonariusz policji nie może dochodzić od pracodawcy odszkodowania z tego tytułu.
Funkcjonariusz z komendy wojewódzkiej policji wniósł pozew o odszkodowanie z powodu mobbingu w miejscu pracy. Polegał on jego zdaniem na poniżaniu go przez przełożonych, pomijaniu w awansach oraz szkoleniach.
Sąd I instancji uznał, że właściwym do rozpoznania tej sprawy będzie komendant wojewódzki policji, gdyż roszczenie powoda związane było z pełnioną przez niego służbą i powinno być rozpoznawane w trybie administracyjnym. Kwestie te reguluje ustawa z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2007 r. nr 43, poz. 277 z późn. zm.).
Policjant wniósł zażalenie na postanowienie o przekazaniu sprawy, twierdząc, że tylko sąd powszechny daje rękojmię rzetelnego jej rozpoznania, a ponadto, iż przekazanie tej sprawy do rozpoznania w trybie administracyjnym narusza wskazane w art. 45 konstytucji należne każdemu obywatelowi prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd. Te argumenty przekonały sąd rozpoznający zażalenie do tego, by zwrócić się do Sąd Najwyższy z zapytaniem, czy dopuszczalna jest droga sądowa do dochodzenia przez funkcjonariusza roszczeń z tytułu mobbingu. Sąd, zadając pytanie, wskazywał na dwie możliwe odpowiedzi: jedną, że stosunek służbowy funkcjonariusza policji, uregulowany w ustawie o Policji, ma charakter czysto administracyjny, i drugą, że stosunek służbowy zawiera również szereg elementów stosunku pracowniczego i w tym zakresie powinien być oceniany przez sąd powszechny.
SN odmówił podjęcia uchwały. Stwierdził, że sposób, w jaki sformułowane było pytanie, nie pozwala na rozważenie czy działania stosowane wobec funkcjonariusza miały naganny charakter, skutkujący przyznaniem odszkodowania. Sąd wskazał, że w prawie polskim definicja mobbingu znajduje się w kodeksie pracy. Jest to działanie skierowane przeciwko pracownikowi. Zatem w sensie prawnym mobbing może dotknąć tylko osoby posiadające status pracownika, a funkcjonariusz policji takiego statusu nie posiada. (Sygn. akt I PZP 2/07)
Odpowiadam że ewentualne roszczenia funkcjonariuszy celnych w tym zakresie idą inną droga niż funkcjonariuszy Policji gdyż ich tryb reguluje nastepujace artykuły:
Art. 81. 1. (82) W wypadku wydania decyzji o zwolnieniu ze służby funkcjonariusza celnego, przeniesieniu albo zleceniu mu wykonywania innych obowiązków służbowych, przeniesieniu na niższe stanowisko bądź zawieszeniu w pełnieniu obowiązków służbowych, funkcjonariusz celny może, w terminie 14 dni, złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
1a. (83) Złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenia sprawy, o którym mowa w ust. 1, nie wstrzymuje wykonania decyzji.
2. Do postępowania, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
3. (84) Od decyzji rozstrzygającej wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przysługuje prawo do wniesienia skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Art. 82. Spory o roszczenia ze stosunku służbowego funkcjonariuszy celnych w sprawach nie wymienionych w art. 81 ust.1 rozpatruje sąd właściwy w sprawach z zakresu prawa pracy.
Czyli jesli chodzi o zwolnienie ze służby nalezy się odwołać w trybie administracyjnym co nie przeszkadza zozeniu pozwu w sądzie pracy i dalszemu dochodzeniu roszczeń za poniesione krzywdy wywołane mobingiem. :lol: