Kiedy u nas taki sprzęt?

  • Thread starter Thread starter The Observer
  • Rozpoczęty Rozpoczęty
T

The Observer

Gość
Kosztujący 6 mln nowoczesny skaner rentgenowski do prześwietlania całych kontenerów to najnowszy nabytek gdyńskiej Izby Celnej.
Samojezdny skaner Rapiscan Eagle Mobile MXR 3040 wyprodukowano w Wielkiej Brytanii na podwoziu mercedesa. Urządzenie, które przed dwoma dniami otrzymała Izba Celna w Gdyni (obejmująca swoim zasięgiem całe woj. pomorskie), jest przeznaczone do prześwietlania kontenerów i całych pojazdów włącznie z kabiną kierowcy. Celnicy są nim zachwyceni.

- Przy jego pomocy można wykrywać przemycane towary oraz materiały wybuchowe, narkotyki, broń i ukryte skrytki - mówi Jolanta Twardowska, rzecznik gdyńskiej Izby Celnej. - Rapiscan jest jednym z najnowocześniejszych takich urządzeń na świecie i najlepszym w Polsce. Może prześwietlić ponad 20 pojazdów na godzinę. Skanowanie 18-metrowego ciągnika z naczepą zajmuje mu mniej niż minutę, a analiza obrazu tylko dwie minuty. W dodatku podczas analizy obrazu można zaznaczyć podejrzany towar, żeby celnicy podczas przeszukania kontenera łatwiej do niego dotarli - dodaje Twardowska. Skaner wyposażony jest w agregat, co zapewnia mu własne zasilanie. Można nim prześwietlać wszystkie towary, nawet klisze fotograficzne, kasety wideo, urządzenia elektroniczne i żywność, a zamontowana w nim specjalna aparatura mierzy stopień promieniowania.

Do obsługi nowego urządzenia przeszkolono już 16 funkcjonariuszy. Jak mówi Marcin Daczko z gdyńskiej Izby Celnej, Rapiscan został sfinansowany z funduszu unijnego PHARE. Kosztował 6 milionów złotych.
 
Prezentacja skanera

W dniu 7.03.br w Izbie Celnej w Gdyni zaprezentowano zaproszonym gościom oraz dziennikarzom najnowszy nabytek w zakresie sprzętu do kontroli tj. samojezdny skaner �Rapiscan Eagle Mobile MXR 3040.

Przy jego pomocy można wykrywać nielegalne towary oraz materiały wybuchowe, narkotyki, broń palną, skrytki i dodatkowe elementy konstrukcyjne pojazdów i kontenerów np. podwójne ściany, przegrody, dodatkowe zbiorniki. Wykorzystywanie skanera przez Służbę Celną wpłynie na wzrost bezpieczeństwa obywateli i obrotu towarowego na Pomorzu oraz na terenie całego kraju i UE.

W uroczystości wzięli udział m.in. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Szef Służby Celnej Marian Banaś, Metropolita Gdański ksiądz Arcybiskup Tadeusz Gocłowski, Wojewoda Pomorski Piotr Karczewski, Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek oraz przedstawiciele współpracujących ze Służbą Celną instytucji i służb.

Dyrektor IC w Gdyni Tomasz Węgiel przywitał wszystkich uczestników uroczystości podkreślając, że wyposażenie Pomorskiej Służby Celnej w kolejny nowoczesny sprzęt będzie służyło wszystkim obywatelom. Multimedialną prezentację skanera przedstawił funkcjonariusz UC w Gdyni - Marek Drzewowski. Opowiedział gościom o technicznych właściwościach i możliwościach urządzenia.

Arcybiskup Tadeusz Gocłowski w swoim wystąpieniu życzył wszystkim pomorskim celnikom sukcesów w pracy z wykorzystaniem nowoczesnego urządzenia, choć - jak podkreślił - ludzie powinni być uczciwi, a wtedy nie byłaby potrzebna tak skrupulatna kontrola.

Szef Służby Celnej podkreślał ogromne osiągnięcia funkcjonariuszy IC w Gdyni, którzy w ubiegłym roku odnotowali największą w kraju dynamikę wzrostu poboru należności celno-podatkowych oraz obsługi zgłoszeń celnych.

Wojewoda Pomorski Piotr Karczewski pogratulował Służbie Celnej dotychczasowej skuteczności oraz życzył efektywnej pracy , w tym z wykorzystaniem nowego sprzętu.

Natomiast gospodarz Miasta Gdyni � Prezydent Wojciech Szczurek cieszył się ze zwiększenia bezpieczeństwa obywateli Miasta i Regionu, które będzie zapewniało wykorzystywanie przez Pomorską Służbę Celną tak nowoczesnego sprzętu.

Następnie goście przejechali na nabrzeże Bułgarskie, gdzie znajdował się skaner i dokonana została prezentacja jego możliwości w praktyce.

Rapiscan Eagle Mobile MXR 3040 jest jednym z najnowocześniejszych tego typu urządzeń na świecie. Urządzenie wyprodukowano w Wielkiej Brytanii na podwoziu Mercedesa. Przeznaczone jest do prześwietlania kontenerów oraz całych pojazdów. Skaner będzie wykorzystywany na obszarze funkcjonowania Izby Celnej w Gdyni - tj. woj. pomorskiego. Do jego obsługi przeszkolono 16 funkcjonariuszy z Izby Celnej w Gdyni. Szkolenie teoretyczne przeszli w grudniu ub.r., praktyczne zaś w lutym tego roku.

Najważniejsze parametry urządzenia :

- przepustowość - nie mniej niż 20 pojazdów na godzinę

- czas analizy obrazu przez operatora zajmuje 2 minuty

- prędkość skanowania - 0,75m/s (przykładowo czas skanowania zestawu ciągnik siodłowy z naczepą o łącznej długości 18 m wynosi poniżej 1 minuty )

- skaner jest wyposażony w kamery umożliwiające dozór i obserwację z kabiny operatora wszystkich miejsc w jego otoczeniu istotnych z punktu widzenia obsługi i bezpieczeństwa. System kamer jest zabezpieczony przed działaniem zmiennych warunków atmosferycznych

- wyposażony jest także w aparaturę do pomiaru promieniowania

- posiada własne zasilanie wewnętrzne (agregat)

- kontrola za pomocą skanera nie ma negatywnego wpływu na prześwietlany ładunek np. filmy fotograficzne, dane na nośnikach magnetycznych, kasety video, urządzenia elektroniczne, żywność

- istnieje możliwość zaznaczania podejrzanych towarów podczas analizy obrazu tak, aby wiadomo było którą część towaru należy rozpakować podczas kontroli fizycznej. Skaner wskazuje także odległość pomiędzy wykrytym obiektem a np. tyłem pojazdu

- skaner jest urządzeniem zdolnym do samodzielnego przemieszczania się z jednego miejsca na drugie

- spełnia normy zawarte w ustawie Prawo atomowe

- urządzenie jest przeznaczone do pracy ciągłej z wyłączeniem przerw technologicznych

- skaner jest urządzeniem całkowicie bezpiecznym dla otoczenia oraz jego obsługi, natomiast umożliwia skanowanie całych kontenerów i pojazdów łącznie z kabiną kierowcy. Skanowanie jest możliwe w obu kierunkach bez udziału kierowcy.

Uroczystość prezentacji skanera zakończyła się wizytą Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów Szefa Służby Celnej Marian Banasia w Oddziale Celnym "Baza Kontenerowa" w Gdyni.
 
Co do sprzętu to święta racja. Jest wadliwy. Jednak problemy dopiero się pojawią kiedy skończą się na nie gwarancje. Należy pamietać, że to nie jest sprzęt wyposażony w elektronikę jak samochody, które ma cło na wyposażeniu. Jak coś walnie to gwarantuję, że taka naprawa rozłoży finansowo każdą izbę mającą taki sprzęt na wyposażeniu.
 
Back
Do góry