już niedługo...

trinity6

Nowy użytkownik
Dołączył
4 Marzec 2006
Posty
74
Punkty reakcji
0
Sygnatura: P 53/08
Termin: 7 IV, godz. 9.30
Miejsce: sala rozpraw Trybunału Konstytucyjnego
Wnioskodawca: Sąd Rejonowy w Białymstoku VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Trybunał Konstytucyjny rozpozna połączone pytania prawne w sprawie zgodności § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2006 roku w sprawie umundurowania funkcjonariuszy celnych z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP i z art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 1999 roku o Służbie Celnej.
Trybunał Konstytucyjny rozpozna połączone pytania prawne w składzie:
Marek Mazurkiewicz - przewodniczący
Ewa Łętowska - sprawozdawca
Marek Kotlinowski


źródło:www.trybunal.gov.pl
 
niezgodny

W Y R O K
w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa, dnia 7 kwietnia 2009 r.
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Marek Mazurkiewicz - przewodniczący
Marek Kotlinowski
Ewa Łętowska - sprawozdawca,
protokolant: Krzysztof Zalecki,
po rozpoznaniu, z udziałem Ministra Finansów i Prokuratora Generalnego, na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2009 r., połączonych pytań prawnych Sądu Rejonowego w Białymstoku:
czy § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2006 r. w sprawie umundurowania funkcjonariuszy celnych (Dz. U. Nr 77, poz. 543) jest zgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji i z art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641, ze zm.),
o r z e k a:​
Paragraf 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2006 r. w sprawie umundurowania funkcjonariuszy celnych (Dz. U. Nr 77, poz. 543) jest niezgodny z art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 167, poz. 1399, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1218 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 57, poz. 390 i Nr 89, poz. 589, z 2008 r. Nr 53, poz. 311 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97) oraz z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
 
Witam jestem żywo zainteresowany wynikiem , ale powiedz proszę co to oznacza?
Czy powołując się na ten wyrok dyrektor izby celnej odstąpi od domagania się zwrotu za mundury?
Jestem w trakcie pisania różnych pism do izby celnej, i sam tłumaczyłem im że art. 40 mówi iż funkcjonariusz celny pełni służbę w umundurowaniu , które otrzymuje bezpłatnie.
a jaki był odzew, a no pani w logistyce stwierdziła ,że rozporządzenie mówi coś innego i muszę zapłacic prędzej czy póżniej.
POzdrawiam wszystkich celników , którzy spotkali się z tym problemem i tych ,którzy w przyszłości się spotkają z takim problemem.
 
fakt, brak uzasadnienia, od kiedy to obowiązuje... i jakie uwarunkowania wykonalności... ale na Twoim miejscu złamanego grosza bym nie zapłacił. Teraz poczekajmy na ogłoszenie wyroku w Dz.U. i wszystko będzie wiadome. Ale wiem jedno - nic nie płać!!! W Logistyce pewnie już zgłupieli i sami nie wiedzą co robić.... czekają na wytyczne
 
fakt, brak uzasadnienia, od kiedy to obowiązuje... i jakie uwarunkowania wykonalności... ale na Twoim miejscu złamanego grosza bym nie zapłacił. Teraz poczekajmy na ogłoszenie wyroku w Dz.U. i wszystko będzie wiadome. Ale wiem jedno - nic nie płać!!! W Logistyce pewnie już zgłupieli i sami nie wiedzą co robić.... czekają na wytyczne


http://www.trybunal.gov.pl/index2.htm
Zasady zwrotu przez funkcjonariusza celnego równowartości umundurowania w przypadku zakończenia służby są niezgodne z konstytucją.
7 kwietnia 2009 r. o godz. 9.30 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał połączone pytania prawne VI Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Rejonowego w Białymstoku.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że par. 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2006 r. w sprawie umundurowania funkcjonariuszy celnych jest niezgodny z art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej oraz z art. 92 ust. 1 konstytucji.
Zgodnie z zakwestionowanym przepisem rozporządzenia Ministra Finansów w przypadku zwolnienia ze służby albo przekształcenia stosunku służbowego przed upływem okresu używalności umundurowania, funkcjonariusz zatrzymuje jego składniki na własność, za zwrotem ich równowartości. Równowartość odpowiada wartości składnika za okres od dnia zwolnienia ze służby do dnia upływu okresu jego używalności.
Rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 40 ust. 3 ustawy o Służbie Celnej, który upoważnia ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia - między innymi - szczegółowych zasad przydziału, okresów zużycia, wzorów, kolorów i norm umundurowania funkcjonariuszy celnych oraz wysokości i warunków przyznawania równoważnika pieniężnego w zamian za umundurowanie oraz za okresowe czyszczenie munduru.
Sądy sformułowały pytania prawne w związku ze sprawami, w których izba celna dochodziła od pozwanych byłych funkcjonariuszy celnych zwrotu równowartości składników umundurowania wydanego w toku służby. Zdaniem sądów o niekonstytucyjności i nielegalności par. 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów świadczy brak w treści art. 40 ust. 3 ustawy o Służbie Celnej jakichkolwiek wytycznych dotyczących ustalania zasad obciążenia funkcjonariuszy celnych z tytułu przyznanego im umundurowania w razie zakończenia służby przed zakończeniem okresów zużywalności elementów umundurowania. Sądy zakwestionowały tylko przepis aktu wykonawczego, nie zaskarżając samej delegacji ustawowej.
Ujawnił się szerszy problem związku między pełnieniem służby w jednostkach mundurowych a uprawnieniem do umundurowania. Jest to pytanie o to, czyją własnością jest mundur.
Oceniając konstytucyjność i legalność przepisu rozporządzenia Ministra Finansów Trybunał Konstytucyjny musiał wziąć pod uwagę, czy przepis na podstawie którego rozporządzenie zostało wydane, spełnia wymagania określone w art. 92 ust. 1 konstytucji (w szczególności czy zawiera on wystarczające wytyczne).
Trybunał stwierdził, że art. 40 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o Służbie Celnej budzi poważne wątpliwości z punktu widzenia wymagań konstytucyjnych. Przepis ten, odczytywany przez pryzmat całej ustawy, a nawet innych analogicznych regulacji służb mundurowych, nie pozwala na identyfikację celu służącego ustawodawcy. Ustawowe wskazanie, że umundurowanie przysługuje funkcjonariuszowi bezpłatnie (art. 40 ust. 2 ustawy o Służbie Celnej) nie jest wystarczającą wskazówką do rozstrzygnięcia w akcie wykonawczym charakteru uprawnienia do umundurowania. Ustawa nie przesądza, czy umundurowanie jest dobrem (własnością) państwa, czy funkcjonariusza. Ustawodawca nie kreuje jasnych przesłanek regulacji wykonawczej dotyczącej uprawnienia do umundurowania w wypadku zakończenia służby z różnych przyczyn. Ze względu na te okoliczności - nie mogąc orzekać poza granicami zaskarżenia -Trybunał Konstytucyjny postanowił wystąpić ze stosowną sygnalizacją do Sejmu.
Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że par. 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów został wydany poza granicami upoważnienia, tracąc swój czysto wykonawczy charakter. Regulacja wykonawcza dotyczy samego uprawnienia do umundurowania, którego charakter nie jest przesądzony w przepisach ustawy. Trzeba wziąć pod uwagę konieczność identyfikacji konsekwencji wynikających z regulacji ustawowej, zgodnie z którą funkcjonariusz otrzymuje umundurowanie bezpłatnie, ale także zróżnicowania przyczyn zwolnienia ze służby i jej konsekwencji na płaszczyźnie materialnych skutków dla funkcjonariusza.
Rozprawie przewodniczył sędzia TK Marek Mazurkiewicz, a sprawozdawcą była sędzia TK Ewa Łętowska.
Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

uzasadnienie macie tu. Wyrok jest ostateczny, wobec czego nikt nie ma prawa na podstawie niekonstytucyjnych przepisów żądać kasy za mundur, a kto zwrócił może ubiegać się o zwrot pieniędzy.
 
Ha mam dobrą wiadomośc juz Izba celna i Panie z logistyki zrezygnowały z domagania się zapłaty za mundury a było to kwota niewielka ale.... 1200 pln.
fajnie, że ktoś miał na tyle ikry żeby się tym zając
pozdrawiam.
 
Właśnie się dowiedziałem że nie zwrócą mi pieniędzy za mundur ponieważ na dzień zwrotu żądanie to było zgodne z ówcześnie obowiązującymi przepisami a zwrot dotyczy tylko osób którym pobrano pieniądze po 21 04 2009.Czy możecie mi doradzić co w tej sytuacji zrobić.W logistyce powiedzieli mi tylko żebym napisał podanie ale i tak będzie odmownie.Pozdro i z góry dzięki za wszelką pomoc.
 
jeśli mogę słowo jako niemundurowy :)

http://www.trybunal.gov.pl/index2.htm
Zasady zwrotu przez funkcjonariusza celnego równowartości umundurowania w przypadku zakończenia służby są niezgodne z konstytucją.
.

Ten wyrok pokazuje też na konkretnym przykładzie, że ustawodawca nie wie czego chce od celników bo nie ma pojęcia o specyfice służby, a kierownictwo MF i SC i tak wykona każdy nawet bezprawny, i powstały na bazie bezprawnych, niekonstytucyjnych zapisów, "nakaz" byle celnika "ograbić":D
cyt : "Trybunał stwierdził, że art. 40 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o Służbie Celnej budzi poważne wątpliwości z punktu widzenia wymagań konstytucyjnych. Przepis ten, odczytywany przez pryzmat całej ustawy, a nawet innych analogicznych regulacji służb mundurowych, nie pozwala na identyfikację celu służącego ustawodawcy" Dalej cyt: "Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że par. 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów został wydany poza granicami upoważnienia..."
 
Czyżby brać celnicza nie chciała mi pomóc

Napisz podanie. Może pójdą po rozum do głowy lub się wygłupią. Co to celnikiem nie byłeś i nie znasz zasad jakie tu obowiązują? Chcą cię zniechęcić, ale jak im przyjdzie się pod decyzją bezprawną podpisać, to się zastanowią.

Która to Izba?
Przez analogię. Dlaczego niby teraz zwracamy nadpłatę akcyzy za samochody przywiezione w czasie gdy stawka 65% była "zgodna" z prawem?
 
byłem kupę lat w tej firmie i wiem że szeregowiec jest zawsze do j..... ,niestety. A ta izba to tam gdzie dyro autkiem pochodzącym z przestępstwa jeździ.Pozdro i dzięki za pomoc
 
Back
Do góry