Jak się ma ustawa (projekt) o służbie celnej do Konstytucji RP?

MariaMrugała

Aktywny użytkownik
Dołączył
29 Luty 2008
Posty
346
Punkty reakcji
168
Konstytucja RP

Art. 1.
Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli.
Art. 2.
Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.
Art. 11.
1. Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania partii politycznych. Partie polityczne zrzeszają na zasadach dobrowolności i równości obywateli polskich w celu wpływania metodami demokratycznymi na kształtowanie polityki państwa.

Art. 12.
Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji.

Art. 22.
Ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny.

Art. 32.
2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.

Czy:
-zakaz przynależności do partii politycznych (przy pełnej podległości służbowej wobec decydentów politycznych)
-możliwość zwolnienia ze służby w wypadku objęcia funkcji z wyboru w organach wykonawczych samorządu terytorialnego lub stowarzyszeniach (nawet nie rejestrowych i nie prowadzących działalności gospodarczej)
-zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami , a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności (nawet jeżeli nie pozostaje w sprzeczności z obowiązkami ani nie wywołują podejrzenia o stronniczość lub interesowność; celnik nie może być pełnomocnikiem swojego współmałżonka prowadzącego działalność gospodarczą. Nawet w sytuacji nadzwyczajnej- ciężka choroba, wypadek!).
nie jest złamaniem tego konstytucyjnego prawa?
W ten sposób naruszone jest np. nasze prawo i obowiązek aktywnego uczestniczenia w społeczności lokalnej w formie stowarzyszenia. Co stoi na przeszkodzie aby celnik kierował stowarzyszeniem, które zajmuje się organizowaniem zajęć sportowych dla dzieci, organizacją placu zabaw, propagowaniem lokalnej tradycji? Czy nie wolno nam utworzyć stowarzyszenia celników na wzór stowarzyszeń wielu grup innych zawodowych?
Jakie jest zagrożenie w działalności celnika w stowarzyszeniu zwykłym, które mogą utworzyć 3 osoby. Stowarzyszenie to nie ma nawet osobowości prawnej i nie może pozyskiwać od nikogo funduszy?
Czy to nie jest dyskryminacja?
Jak to ograniczenie jest uzasadniane?
Art. 31.
3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.

Chętnie poznamy uzasadnienie takiego nadzwyczajnego ograniczenia naszych praw.

Art. 66.
1. Każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Sposób realizacji tego prawa oraz obowiązki pracodawcy określa ustawa.

Bez komentarza.

Art. 82.
Obowiązkiem obywatela polskiego jest wierność Rzeczypospolitej Polskiej oraz troska o dobro wspólne.

Art. 83.
Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej.
 
Z samego faktu, że celnik jest funkcjonariuszem państwowym wynikaja pewne ograniczenia i trzeba się z tym liczyć. Myślę, że przynależność do partii jak i manifestowanie poglądów politycznych oraz prowadzenie działalności gospodarczej to taka oczywistość, że wskazywanie jakichkolwiek argumentów za takimi regulacjami wydanie się niepotrzebne.
Natomiast uczestnictwo w organach samorzadu i stowarzyszenie jest faklutatywną przesłanka do zwolnienia. Więc nie jest to obligatoryjne zwolnienie, ale powinno zależeć od celów jakie ma stowarzyszenie, lub też oceny, czy udziała w organach samorzadu nie koreluje z manifestowanie poglądów politycznych. To ocenie kierownik urzedu - dyr IC.
Każdy ma prawo też zaskarżyć przepisy do Trybunału Konstytucyjnego. Ale warto w tym miejscy przypomnieć jaki TK wydał wyrok w sprawie art 25.ust1.pkt.8a i 8b. - uznał, że są zgodne z Konstytuacją.
jk
 
Z samego faktu, że celnik jest funkcjonariuszem państwowym wynikaja pewne ograniczenia i trzeba się z tym liczyć. Myślę, że przynależność do partii jak i manifestowanie poglądów politycznych oraz prowadzenie działalności gospodarczej to taka oczywistość, że wskazywanie jakichkolwiek argumentów za takimi regulacjami wydanie się niepotrzebne.
No właśnie. A czy stanowisko wiceministra nie jest polityczne? Jeżeli jest, to wiąże się z lojalnością polityczną- brak przynależności partyjnej nie stanowi przeszkody. Czy biorąc pod uwagę charakter zadań SC stanowisko to powinno być jednym z tych, które są traktowane w charakterze łupu politycznego i przydzielane partii w/g parytetu koalicyjnego. Nic nie stoi na przeszkodzie aby po kolejnych wyborach nadzór nad służbą objęła partia typu np. Samoobrony!!! A Szef jest przełożonym dyrektorów, którzy muszą wykonywać jego polecenia, a ich polecenia ....
Czy Szef Służby Celnej (każdy) nie powinien być wolny od nacisków politycznych?
Obecnie kadencyjność jest fikcją i w żaden sposób nie chroni tego stanowiska przed naciskami polityków, nie chroni go również tryb powoływania. Każda zmiana polityczna, to istna karuzela na stanowiskach. Czy może sprawnie funkcjonować instytucja, w której co kilka miesięcy zmienia się dyrektor? Wprawdzie upartyjnienie jest problem wszelkich instytucji w Polsce, ale czy to nie powinno być zmienione?
 
Ma Pani rację cyt: "Wprawdzie upartyjnienie jest problem wszelkich instytucji w Polsce, ale czy to nie powinno być zmienione? " - Świat powinien być lepszy...
Myślę, że Szefa SC dotyczą te same regulacje - nie powinien manifestować swoich pogladów politycznych. Sposób powoływania ma wtórne znaczenie w stosunku do manifestowania pogladów politycznych. Są wiceministrowie, którzy byli i w tamtym rządzie i są w tym. Nie widziałem aby manifestowali swoje poglady, dlatego przetrwali mimo, że stanowisko wiceministra zalicza się do tzw. "politycznych" - sa po prostu dobrymi fachowcami. Komendanci główni służb nie sa stanowiskami tzw. "politycznymi" tak jak podsekretarze, a są zmieniani. Nikt od nich jednak nie oczekuje manifestowania poglądow politycznych, ode mnie też nie. Odpowiedzialnościa moją i dyrektorów jest aby nie ulegac naciskom politycznym pozaadministracyjnym. Co nie znaczy, że w normalnym trybie nadzoru władz politycznych (kierownictwa rządu-ministrów konstytucyjnych) nad aministracją nie jesteśmy zobowiązani realizować takiej, a nie innej polityki państwa - jesteśmy, bo takie, a nie inne partie przejęły władzę w wyniku wyborów i mają mandat do kształtowania polityki oraz kierunków działania administracji.
O ryzyku, o którym Pani pisze cyt. "Nic nie stoi na przeszkodzie aby po kolejnych wyborach nadzór nad służbą objęła partia typu np. Samoobrony!!!" pisałem w 2002 roku w Monitorze Prawa Celnego, jak rozwiązywali GUC i łaczyli z MF. Ale wynika ono przede wszystkim z takich a nie innych decyzji wyborców.
Dziś rzeczywistośc jest taka jaka jest. My, w kierownictwie SC nie podejmujemy decyzji konstytuujacych organy administracji. Jeżeli ktoś ma takie potrzeby to powinien przestać być funkcjonariuszem, zapisac się do partii, brac udział w wyborach, zostac posłem i wtedy mieć wpływ na decydentów politycznych.
jk
 
Back
Do góry