Czy Rząd wykona wyroku Trybunału Konstytucyjnego SYGN. K39/13

Zielony78

Użytkownik
Dołączył
3 Marzec 2015
Posty
629
Punkty reakcji
6
Wstępny projekt stanowiska Rządu odnośnie naszych emerytur nie wykonuje wyroku Trybunału Konstytucyjnego !!!

„(...) funkcjonariusze Służby Celnej, wykonujący zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 -6 ustawy o Służbie Celnej są podobni do funkcjonariuszy Policji. Tym samym nie znajduje konstytucyjnego uzasadnienia odmienne potraktowanie tej grupy funkcjonariuszy Służby Celnej wobec funkcjonariuszy Policji w zakresie prawa do zabezpieczenia społecznego.”

Dlaczego Rząd w przedstawionym stanowisku dyskryminuje funkcjonariuszy celnych przyjętych do służby po raz pierwszy przed dniem 31 grudnia 2012 r. względem funkcjonariuszy innych służb mundurowych ? Przypominam, że istotą wyroku TK jest zmiana regulacji prawnych mająca na celu właśnie równe traktowanie.

Poniżej fragment opinii konstytucjonalisty na oficjalne zlecenie strony Rządowej celem wykonania wyroku SYGN. 39/13

Jednocześnie, biorąc pod uwagę nowelizację przepisów Ustawy o zaopatrzeniu, która weszła w życie dnia 1 stycznia 2013 r., należy rozróżnić sytuację funkcjonariuszy, którzy zostali po raz pierwszy przyjęci do służby przed i po dniu 31 grudnia 2012 r. Funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy przed dniem 31 grudnia 2012 r. powinien obowiązywać warunek odbycia 15 lat służby, od którego uzależnione będzie nabycie prawa do emerytury (...)
(...) Z kolei, funkcjonariuszowi przyjętemu do służby po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r., emerytura mundurowa będzie przysługiwać, jeżeli w dniu zwolnienia ze służby funkcjonariusz ten będzie posiadał co najmniej 25 lat służby.
Powyższe rozróżnienie jest zasadne w świetle konstytucyjnych gwarancji wynikających z zasady równości (art. 32 Konstytucji). Zgodnie z powołaną zasadą, wszyscy są wobec prawa równi; wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Zasada równości, według ustalonego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego gwarantuje, że „wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się daną cechą istotną (relewantną) w równym stopniu, mają być traktowane równo. A więc według równej miary, bez zróżnicowań dyskryminujących, jak i faworyzujących” (zob. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 marca 1988 r., sygn. U 7/87, OTK 1988, Nr 1, poz. 1, s. 14 oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 marca 1998 r., sygn. K 24/97, OTK 1998, Nr 2, poz. 13, s. 81). Niewątpliwie, jak wskazał Trybunał w Wyroku, „(...) funkcjonariusze Służby Celnej, wykonujący zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 -6 ustawy o Służbie Celnej są podobni do funkcjonariuszy Policji. Tym samym nie znajduje konstytucyjnego uzasadnienia odmienne potraktowanie tej grupy funkcjonariuszy Służby Celnej wobec funkcjonariuszy Policji w zakresie prawa do zabezpieczenia społecznego.” Prawo funkcjonariuszy SC do emerytury powinno być zatem uregulowane w sposób podobny do innych służb mundurowych, w tym Policji.


Czy rząd ma opinie innych konstytucjonalistów jak wykonać wyrok TK ? Czy Rząd - dobrej zmiany stać na opinie, ekspertyzę innych konstytucjonalistów ?

Dlaczego stanowisko Rządu RP jest rażąco sprzeczne z art. 32 konstytucji ???
 
,,Kwestią budzącą, w ocenie Rządu, wątpliwości jest zakres uprawnień emerytalnych, które obywatelski projekt przyznaje funkcjonariuszom celnym.
Należy podkreślić, że przedmiotem kontroli dokonanej przez TK były, oprócz art. 1, przepisy art. 18a ust. 1 i art. 18b ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym. Wskazane przepisy wprowadziły nowe zasady nabywania praw emerytalnych, zgodnie z którymi wprowadzone zostały dwie przesłanki uprawniające do emerytury mundurowej: wymagany staż służby 25 lat i ukończone 55 lat życia. Dlatego właściwym jest, aby nadane funkcjonariuszom Służby Celnej uprawnienia emerytalne przewidywały spełnienie łącznie dwóch warunków, czyli odpowiedniego wieku i wymaganego stażu służby, a nie – jak proponują autorzy projektu – uprawnienie do emerytury po 15 latach służby bez względu na wiek.
Trybunał Konstytucyjny pozostawił ustawodawcy swobodę w kształtowaniu uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celnej, nie zamieszczając, w uzasadnieniu wyroku, wytycznych w tej sprawie. Również opinie ekspertów odnoszące się do tych kwestii, zawarte w dostępnych ekspertyzach, nie są jednolite.,,


Powyżej wkleiłem fragment stanowiska Rządu.

Jedno wielkie kłamstwo. Proszę mi wskazać gdzie Trybunał pozostawił swobodę ustawodawcy w kształtowaniu uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy celnych, który ma uzasadnić dyskryminacje celników względem innych funkcjonariuszy służb mundurowych.

Trybunał Konstytucyjny pozostawił swobodę ustawodawcy w kształtowaniu uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy. Tzn. Ustawodawca jeżeli chce to może wszystkich funkcjonariuszy służb mundurowych pozbawić prawa do zaopatrzeniowego systemu emerytalnego i przenieś ich do sytemu powszechnego. Tylko tyle i aż tyle.

Proszę autorów tego stanowiska o wskazanie gdzie TK w wyroku pozwolił ustawodawcy dyskryminować prawa przedmiotowe funkcjonariuszy celnych względem innych funkcjonariuszy w odniesieniu do emerytur mundurowych ?

Ustawodawca może zmienić regulację w ustawie o zapatrzeniu emerytalnym dodając jeszcze dodatkowy wymóg osiągniecie wieku 55 lat dla funkcjonariuszy po raz pierwszy przyjętych do służby przed 31.12.2013 ale będzie musiało to dotyczyć wszystkich funkcjonariuszy służb mundurowych. Wtedy to będzie zgodne z obowiązującym prawem.
 
Ustawodawca może zmienić regulację w ustawie o zapatrzeniu emerytalnym dodając jeszcze dodatkowy wymóg osiągniecie wieku 55 lat dla funkcjonariuszy po raz pierwszy przyjętych do służby przed 31.12.2013 ale będzie musiało to dotyczyć wszystkich funkcjonariuszy służb mundurowych. Wtedy to będzie zgodne z obowiązującym prawem.

Czy związki zawodowe innych służb mundurowych ( np. Policji ) wiedzą, że takie stanowisko Rządu w konsekwencji zmieni uprawnienia np. Policjantów. Dla Policjanta przyjętego do służby przed 31.12.2013 oprócz 15 letniego stażu służby będzie wymagane osiągnięcie 55 lat do możliwości uzyskania prawa do emerytury ???

Może nam pomogą ???
 
(...) Również opinie ekspertów odnoszące się do tych kwestii, zawarte w dostępnych ekspertyzach, nie są jednolite.,,

Szanowny autorze tych słów nie ośmieszaj stanowiska co jak co Rządu RP.
Rząd celem wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego - wyroku zakresowego powinien posiłkować się ekspertyzami konstytucjonalistów. Ekspertyzami opartymi o inne orzeczenia o właściwą podstawę prawną.
Autor stanowiska ośmiesz się mówiąc o ekspertach w kontekście prawników od ubezpieczeń społecznych może jeszcze ubezpieczeń komunikacyjnych ? A na pewno jednolite będą ekspertyzy prawników specjalistów od przewodów kominowych ;) w kontekście wykonania wyroku trybunału konstytucjonalnego.

Jeżeli Rząd ma problem jak wykonać wyrok zakresowy Trybunału Konstytucyjnego to niech pyta konstytucjonalistów a nie specjalistów -prawników, którzy są ekspertami we wszystkim innym a nie w zakresie regulacji konstytucyjnych.

Jeżeli nie chcecie działać w oparciu o wiedze ekspertów to pozwólcie stronie społecznej ( blisko 200 tys. osób )zadecydować !!!
 
4. W związku z proponowanym przez Rząd modelem uprawnień emerytalnych dla funkcjonariuszy Służby Celnej przeredagowania wymaga proponowany przepis art 1 pkt 9 projektu (dodawany art. 15c).
Należy zatem określić, że emerytura dla funkcjonariuszy celnych, którzy służbę podjęli przed dniem 1 stycznia 2013 r. wynosi 40% podstawy wymiaru za 15 lat służby i wzrasta na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2-5 ustawy zaopatrzeniowej. Natomiast podstawę wymiaru emerytury ma stanowić średnie uposażenie z okresu kolejnych 10 lat kalendarzowych, czyli według zasady określonej w art. 18f ustawy zaopatrzeniowej (w sposób określony dla funkcjonariuszy, którzy służbę rozpoczęli po dniu 31*grudnia 2012*r.).

Dlaczego autor tego stanowiska ponownie narusza art. 32 Konstytucji ???
Dlaczego autor tego stanowiska dyskryminuje funkcjonariuszy celnych po raz pierwszy przyjętych do służby przed 31.12.2013 względem innych funkcjonariuszy służb mundurowych po raz pierwszy przyjętych do służby przed 31.12.2013 przy wyliczeniu podstawy wymiaru emerytury ?

Przypominam autorowi tego stanowiska, że zgodnie z art. 32 konstytucji wszyscy są wobec prawa równi; wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Zasada równości, według ustalonego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego gwarantuje, że „wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się daną cechą istotną (relewantną) w równym stopniu, mają być traktowane równo. A więc według równej miary, bez zróżnicowań dyskryminujących, jak i faworyzujących” (zob. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 marca 1988 r., sygn. U 7/87, OTK 1988, Nr 1, poz. 1, s. 14 oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 marca 1998 r., sygn. K 24/97, OTK 1998, Nr 2, poz. 13, s. 81). Niewątpliwie, jak wskazał Trybunał w Wyroku, „(...) funkcjonariusze Służby Celnej, wykonujący zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 -6 ustawy o Służbie Celnej są podobni do funkcjonariuszy Policji. Tym samym nie znajduje konstytucyjnego uzasadnienia odmienne potraktowanie tej grupy funkcjonariuszy Służby Celnej wobec funkcjonariuszy Policji w zakresie prawa do wyliczania podstawy wymiaru emerytury.
 
Ostatnia edycja:
czy tylko niekompetencja mf i podległego mu ssc?

autor bądź autorzy rzeczonego projektu ewidentnie próbują wprowadzić w błąd co do obowiązującego stanu prawnego. w wielkim skrócie wykazał to kolega Zielony. pewne jest także, że doszło do wręcz złodziejskiej próby odebrania nabytego prawa wliczenia okresu służby przed 1999 rokiem do wyliczenia mundurowego świadczenia emerytalnego. kwestia ta jednoznacznie została uregulowana przez ustawodawcę w dwóch ostatnich pragmatykach służbowych - art. 231 ust. 2 i art. 94 ust. 2 ustaw celnych z 2009 r. i 1999 r.

także z pewnością próba wywołania fermentu w służbie celnej.
 
No tak, tylko kiedy my na forum wytykamy im wszystkie błędy oni w zaciszu gabinetów korzystają z przekazanej przez nas wiedzy, żeby uzasadnić lepiej swoje chore pomysły... Jeżeli jakikolwiek kolega pochyla się w tak szczegółowy sposób nad tą pisanin powinien swoje uwagi przekazać ZZ celnicy.pl, a nie ogłaszać swoje odkrycia na forum...
 
Dlaczego dajcie IM gotowy materiał do analizy ? Po co mają przed czasem znać wszystkie nasze MOCNE argumenty ? Lepiej działać z zaskoczenia !!!!!!!!!!!!!!
 
jakiż to materiał do analizy? nie przesadzaj. parę słów publicznego komentarza, moim zdaniem bardzo oględnych, nie stanowi problemu.

śmiem twierdzić, iż od lat w emefie niec się nie zmieniło. potrafią rabować tylko swoich, wykorzystując patologiczny system kontroli, także sądowy, tych poczynań, a właściwie ich braku. citu i vatu z przyczyn powszechnie znanych nie dotykają.

tym gniotem powinien zająć się wymiar sprawiedliwości. ze względu na treść, a także sposób upublicznienia. także w wymiarze nadzoru służbowego, panie banaś.
 
Z projektu, ze strony celnicy.pl:
 "dla wszystkich funkcjonariuszy Służby Celnej, którzy rozpoczęli pracę na stanowisku mianowanego funkcjonariusza celnego w okresie od dnia 1 stycznia 1983 r. (wejście w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1983 r. w sprawie niektórych praw i obowiązków urzędników administracji celnej) do dnia 14 września 1999 r. włącznie, tj. przed wejściem w życie ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej oraz którzy rozpoczęli pracę później (ale w okresie przed dniem 1 stycznia 2013 r.) obowiązywać będzie prawo do przejścia na emeryturę po okresie 15 lat pełnienia służby. Wówczas emerytura dla funkcjonariuszy wynosić będzie 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i będzie wzrastać na zasadach określonych w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym służb mundurowych;"

A w dalszej części projektu mowa o braku możliwości rozróżnienia funkcjonariuszy wykonujących i nie wykonujących zadania wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 4-6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej
 
co do trybu procedowania projektu stanowiska oraz sposobu jego upublicznienia. w zasadzie to mamy dwie opcje do wyboru. pierwsza to bunt w samym emefie, w perspektywie przegranej na argumenty przed sądami i konieczności poniesienia personalnej odpowiedzialności. druga to celowy szczur, wypuszczony w porozumieniu z naszymi bojowymi od czasu do czasu resortowymi związkami zawodowymi.

jeszcze wspomnę dla porządku o zwykłej prawniczej i ludzkiej przyzwoitości. ale tylko tak formalnie, żeby nie zostać posądzonym o głupotę.
 
opinie departamentów oznaczają, że jest pełna konsolidacja środowiska w zakresie emerytur.
damy radę !

CELNIKU ZADEKLARUJ SIĘ !
 
Co z tym zrobicie?

autor bądź autorzy rzeczonego projektu ewidentnie próbują wprowadzić w błąd co do obowiązującego stanu prawnego. w wielkim skrócie wykazał to kolega Zielony. pewne jest także, że doszło do wręcz złodziejskiej próby odebrania nabytego prawa wliczenia okresu służby przed 1999 rokiem do wyliczenia mundurowego świadczenia emerytalnego. kwestia ta jednoznacznie została uregulowana przez ustawodawcę w dwóch ostatnich pragmatykach służbowych - art. 231 ust. 2 i art. 94 ust. 2 ustaw celnych z 2009 r. i 1999 r.

także z pewnością próba wywołania fermentu w służbie celnej.

Art. 231. 1. W sprawach ze stosunku służbowego, zaistniałych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. W przypadku gdy przepisy prawa uzależniają prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby funkcjonariusze celni zachowują ciągłość służby. Dotychczasowe okresy służby w Służbie Celnej oraz zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów ustawy.

Art. 94.
1. W wypadku gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe, a także prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby, pracownicy, którzy stali się funkcjonariuszami celnymi, zachowują ciągłość służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu pracy.
2. Dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy.
3. Uprawnienia przewidziane niniejszą ustawą funkcjonariusze celni nabywają z chwilą mianowania na stanowisko funkcjonariusza celnego w Służbie Celnej.
 
Back
Do góry