• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

art 46 ust.2

N

Nie zarejestrowany

Gość
O co chodzi w art. 46 ust. 2 Ustawy o SC ?
Jaki zakres nie został uregulowany w przepisach prawa o ruchu drogowym w rozdziale KONTROLA RUCHU DROGOWEGO? (w pobliżu pojazdu? -to chyba nie zakres lecz warunek).
Proszę o informację, jeżeli ktoś wie o jaki zakres chodzi, a może o kontrolę poza drogami publicznymi np. na drodze prywatnej do lasu, drodze rolnika na pole itp?

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
Art.1.
1. Ustawa reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku
do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli
ruchu drogowego.
2. Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza drogami
publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa
uczestników tego ruchu.

Art.6.
1. Polecenia lub sygnały może dawać uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej
się na drodze:
3b) umundurowany inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusz celny;

Dział V
Kontrola ruchu drogowego
Art. 129.
1. Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem
i jego kontrolowanie należą do zadań Policji.
4a. Kontrolę ruchu drogowego mogą przeprowadzać także funkcjonariusze Straży
Granicznej lub organów celnych, którym przysługują uprawnienia, o których
mowa w ust. 2 pkt 1–5 i 7–12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt 1.
Art. 131.
1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw transportu, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa
i porządku podczas wykonywania kontroli ruchu drogowego oraz sprawnego
jej przebiegu, określi, w drodze rozporządzenia:
1) organizację, szczegółowe warunki i sposób wykonywania kontroli ruchu
drogowego;
Rozporządzenie MSWiA w sprawie kontroli ruchu drogowego
par. 13.1 Kontrolę ruchu drogowego wykonuje umundurowany funkcjonariusz celny; przepisy par. 2...... stosuje się odpowiednio
 
Jaki zakres nie został uregulowany w przepisach prawa o ruchu drogowym w rozdziale KONTROLA RUCHU DROGOWEGO? (w pobliżu pojazdu? -to chyba nie zakres lecz warunek).
Proszę o informację, jeżeli ktoś wie o jaki zakres chodzi, a może o kontrolę poza drogami publicznymi np. na drodze prywatnej do lasu, drodze rolnika na pole itp?

Źle postawione pytanie.
Nie myśl o tym jaki zakres nie został uregulowany. Tego nie wyczytasz z przepisu. Pomyśl (wyczytaj) raczej jaki zakres został uregulowany i w ten sposób dowiesz się jaki został nieuregulowany - na zasadzie wszystko inne.


W zakresie nieuregulowanym w przepisach rozdziału 1 działu V ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tj. w przypadkach których ustawa nie reguluje), zatrzymanie środków transportu może być dokonane tylko przez umundurowanych funkcjonariuszy znajdujących się w oznakowanym pojeździe będącym w ruchu albo w pobliżu oznakowanego pojazdu.
 
Czytając nową ustawę o SC odniosłem wrażenie, że w ten sposób został spełniony jeden z postulatów celników - od dawna podnoszono opinie, że nakaz zatrzymywania aut do kontroli celnej przez umundurowanego funkcjonariusza w pobliżu oznakowanego pojazdu jest mało skuteczny. Teraz wychodzi na to, że wystarczy sam umudurowany funkcjonariusz. Jest to także o tyle rozsądne, że wszystkie uprawnione służby powinny zatrzymywać na drogach wg jednych regulacji.

Z drugiej strony powstaje wątpliwość, czy SC sama nie powinna wprowadzić pewnych ograniczeń w tym zakresie regulacjami wewnętrznymi - na wzór Policji, gdzie zatrzymanie w nocy poza terenem zabudowanym ma być dokonywane przez umundurowanego policjanta znajdującego się w pobliżu radiowazu. Na drodze w nocy trudno czasem zorientować się, czy zatrzymuujący ma na sobie mundur, czy może tylko kamizelkę odblaskową. Latarkę z czerwonym światłem też nie trudno sobie sprawić.
 
zatrzymywanie pojazdów

Źle postawione pytanie.
Nie myśl o tym jaki zakres nie został uregulowany. Tego nie wyczytasz z przepisu. Pomyśl (wyczytaj) raczej jaki zakres został uregulowany i w ten sposób dowiesz się jaki został nieuregulowany - na zasadzie wszystko inne.

Czytam i wydaje mi się, że w pełni został uregulowany, może poza drogami niepublicznymi, ale patrz na art. 46 ust. 4 Ustawy o Służbie Celnej.

Nie rozumiem więc co nie jest uregulowane????
 
Czy ktoś umie mi odpowiedzieć po co jest zapis art. 46 ust.2 Ustawy o Służbie Celnej ????

Wydaje mi się, że piszący tę ustawę sami nie wiedzą po co on jest i nie umieją udzielić odpowiedzi
 
Na początku jak przeczytałem to rozumiałem tak:
na drodze publicznej i w strefie zamieszkania wystarczy umundurowany funkcjonariusz,
poza nimi, np. na drodze gruntowej, leśnej, osiedlowej, która nie jest strefą zamieszkania lub parkingu przed marketem, funkcjonariusz wraz z samochodem.

No ale jak uwzględnić art. 46 ust. 4 to się robi bałagan :D.
Więc może tak:
na drodze publicznej i w strefie zamieszkania wystarczy mundurowany funkcjonariusz – z prawa o ruchu drogowym,
na drodze wewnętrznej - funkcjonariusz wraz z autem – z art. 46 ust. 2 ustawy o SC,
gdzie indziej niż droga publiczna, strefa zamieszkania lub droga wewnętrzna – musi być inna służba.

Czyli, co. Jak auto jedzie duktem leśnym, to funkcjonariusz SC nie może go zatrzymać, no chyba, że sobie załatwi towarzystwo policjanta lub strażnika leśnego ?. Paranoja.

W ogóle to przecież w rozdziale 1 działu V prawa o ruchu drogowym nie ma nic o sposobie zatrzymania pojazdów – mam na myśli umundurowany / nie umundurowany /w pobliżu auta. Jest w art. 6, ale to rozdział 1 działu II.

Zajrzałem do uzasadnienia ustawy – ale tam w tej części przepisana treść artykułów z ustawy – fajne uzasadnienie :D.
----------

Drążąc temat dalej. Kwestia drogi wewnątrznej.

definicja drogi wewnętrznej zawarta jest w
USTAWA o drogach publicznych
z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych.

Art. 8. 1. Drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w
szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i
leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed
dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są drogami
wewnętrznymi.

Zatem prawie zawsze będziemy mieli do czynienia z albo z drogą publiczną albo wewnątrzną. Powracając domojego przykładu z duktem leśny, - to chyba będzie jednak droga wewnętrzna, bo wszak służy do dojazdu do gruntów leśnych. Celnik może zatrzymać sam, ale musi być "w towarzystwie" oznakowanego samochodu.

No chyba, że ktoś terenowką będzie dawał po polanie- to już nie droga wewnątrzna i trzeba strażnika leśnego o pomoc poprosić :D.

Bardziej serio - po co to tak komlikować, dorga taka tak, droga inna tak, a jak nie ma drogi to jeszcze inaczej.
 
Ostatnia edycja:
W ogóle to przecież w rozdziale 1 działu V prawa o ruchu drogowym nie ma nic o sposobie zatrzymania pojazdów – mam na myśli umundurowany / nie umundurowany /w pobliżu auta. Jest w art. 6, ale to rozdział 1 działu II.
.


W art.131 ust.1 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym jest delegacja do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego.

W paragrafie 2 ww. rozporządzenia jest napisane jak zatrzymywać w par. 3 gdzie zatrzymywać. Pod pojęciem policjant rozumie się też funkcjonariusza celnego (par.13)
 
W art.131 ust.1 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym jest delegacja do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego.

W paragrafie 2 ww. rozporządzenia jest napisane jak zatrzymywać w par. 3 gdzie zatrzymywać. Pod pojęciem policjant rozumie się też funkcjonariusza celnego (par.13)

Dzięki. Nie doczytałem rozporządzenia.

Rozumię jednak, że istota tego, kiedy i w jakim trybie można zatrzymać zgodnie z tym co napisałem jest ok ?

Tak czy inaczej zrealizowano jeden z postulatów celników, w ograniczonym przynajmniej zakresie - w terenie zabudowanym nieumundurowany funkcjonariusz na drodze publicznej może zatrzymać pojazd do kontroli celnej ?
 
Tak czy inaczej zrealizowano jeden z postulatów celników, w ograniczonym przynajmniej zakresie - w terenie zabudowanym nieumundurowany funkcjonariusz na drodze publicznej może zatrzymać pojazd do kontroli celnej ?

Tylko umundurowany funkcjonariusz celny może zatrzymywać pojazdy do kontroli. Par. 2 ust.2 i 3 dot. tylko funkcjonariusza policji (zobacz par. 13 rozporządzenia).

W przepisach prawa o ruchu drogowym nie ma nic o oznakowanym pojeżdzie, to był wymysł twórców ustawy o SC.

Skoro w przepisach o ruchu drogowym jest w pełni uregulowany tryb kontroli i zatrzymywania do kontroli pojazdów, to po co jest art. 42 ust.2 Ustawy o Służbie celnej:
"w zakresie nieuregulowanym w rozdziale......."
Czyżby znowu chodziło o funkcjonariusza w pojeżdzie lub w pobliżu oznakowanego pojazdu?
ale to nie jest zakres, lecz warunek zatrzymywania do kontroli.
 
Skoro w przepisach o ruchu drogowym jest w pełni uregulowany tryb kontroli i zatrzymywania do kontroli pojazdów, to po co jest art. 42 ust.2 Ustawy o Służbie celnej:
"w zakresie nieuregulowanym w rozdziale......."
Czyżby znowu chodziło o funkcjonariusza w pojeżdzie lub w pobliżu oznakowanego pojazdu?
ale to nie jest zakres, lecz warunek zatrzymywania do kontroli.


Chodziło mi o art.46 ust.2 Ustawy o SC
 
Skoro w przepisach o ruchu drogowym jest w pełni uregulowany tryb kontroli i zatrzymywania do kontroli pojazdów, to po co jest art. 42 ust.2 Ustawy o Służbie celnej:
"w zakresie nieuregulowanym w rozdziale......."


Znów nie doczytałem, ale ja nie znam tak przepisów wykonawczych do prawa o ruchu drogowym, bo to mało podatkowe - ale interesujące :D.

Co do zwrotu "w zakresie nieregulowanym".
Czy nie uważasz, że jest tak, że w przepisach o ruchu drogowym jest uregulowany tryb kontroli i zatrzymywania do kontroli pojazdów, ale na drogach publicznych i strefach zamieszkania.

Owy "zakres nieregulowany" to np. drogi wewnętrzne. Tam ustawa prawa o uchu drogowym nie reguluje trybu kontroli i zatrzymywania a zatem nie jest to zakres regulowany tą istawą. Sięgamy więc do przepisów ustawy o SC i tu mamy wymóg związany z oznakowanym pojazdem służbowym.
 
Co do zwrotu "w zakresie nieregulowanym".
Czy nie uważasz, że jest tak, że w przepisach o ruchu drogowym jest uregulowany tryb kontroli i zatrzymywania do kontroli pojazdów, ale na drogach publicznych i strefach zamieszkania.

Owy "zakres nieregulowany" to np. drogi wewnętrzne. Tam ustawa prawa o uchu drogowym nie reguluje trybu kontroli i zatrzymywania a zatem nie jest to zakres regulowany tą istawą. QUOTE]

A co autor miał na myśli używając w art.2 pkt 16 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym sformułowania "drogi publiczne lub inne drogi"???
"strefa zamieszkania- obszar obejmujący drogi publiczne lub ""inne drogi"", na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi".

Czy "inną drogą" w rozumieniu tej definicji, nie może być droga wewnętrzna ????
Jeżeli tak, to Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym reguluje zasady ruchu na drogach wewnętrznych.....oraz zasady kontroli ruchu drogowego na tych drogach.
 
A co autor miał na myśli używając w art.2 pkt 16 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym sformułowania "drogi publiczne lub inne drogi"???
"strefa zamieszkania- obszar obejmujący drogi publiczne lub ""inne drogi"", na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi".

Czy "inną drogą" w rozumieniu tej definicji, nie może być droga wewnętrzna ????
Jeżeli tak, to Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym reguluje zasady ruchu na drogach wewnętrznych.....oraz zasady kontroli ruchu drogowego na tych drogach.

a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi - czyli.
Droga wewnętrzna, aby była strefą zamieszkania musi być oznaczona odpowiednimi znakami, które wyznaczają początek i koniec tej strefy.
Jest to znak D-40 "strefa zamieszkania".
Jak zatem jest "inna droga", np. wewnętrzna, ale nie oznaczona ww. znakiem nie ma strefy zamieszkania i stosowanie do art. 1 ust. 1 prawa o rychu drogowym, zasady ruchu nie są tam regulowane tą ustawa.......a zatem i zasady kontroli ruchu drogowego.

Co prawda jest art. 1 ust. 2 "przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu", ale trudno chyba uznać, że kontrola celna z założenia służy uniknięciu zagrożenia
bezpieczeństwa uczestników ruchu
 
a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi - czyli.
Droga wewnętrzna, aby była strefą zamieszkania musi być oznaczona odpowiednimi znakami, które wyznaczają początek i koniec tej strefy.
Jest to znak D-40 "strefa zamieszkania".
Jak zatem jest "inna droga", np. wewnętrzna, ale nie oznaczona ww. znakiem nie ma strefy zamieszkania i stosowanie do art. 1 ust. 1 prawa o rychu drogowym, zasady ruchu nie są tam regulowane tą ustawa.......a zatem i zasady kontroli ruchu drogowego.

Co prawda jest art. 1 ust. 2 "przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu", ale trudno chyba uznać, że kontrola celna z założenia służy uniknięciu zagrożenia
bezpieczeństwa uczestników ruchu

PORĄBANE SĄ TE NASZE PRZEPISY !!!
Panom z MF wnioskuję o nagrodę Nobla za świetne projekty ustaw, rozporządzeń itd. Wykładnia jak ta la la, sam się domyśl co autor miał na myśli, może to, a może tamto.
Posłowie tylko podnoszą rękę i naciskają przycisk, oni juz od dawna nie wiedzą nad czym głosują, tak im kazali to robią :)
I TAK POWSTAJĄ BUBLE LEGISLACYJNE.
 
Na początku jak przeczytałem to rozumiałem tak:
na drodze publicznej i w strefie zamieszkania wystarczy umundurowany funkcjonariusz,
poza nimi, np. na drodze gruntowej, leśnej, osiedlowej, która nie jest strefą zamieszkania lub parkingu przed marketem, funkcjonariusz wraz z samochodem.

No ale jak uwzględnić art. 46 ust. 4 to się robi bałagan :D.
Więc może tak:
na drodze publicznej i w strefie zamieszkania wystarczy mundurowany funkcjonariusz – z prawa o ruchu drogowym,
na drodze wewnętrznej - funkcjonariusz wraz z autem – z art. 46 ust. 2 ustawy o SC,
gdzie indziej niż droga publiczna, strefa zamieszkania lub droga wewnętrzna – musi być inna służba.

Czyli, co. Jak auto jedzie duktem leśnym, to funkcjonariusz SC nie może go zatrzymać, no chyba, że sobie załatwi towarzystwo policjanta lub strażnika leśnego ?. Paranoja.


Zatem prawie zawsze będziemy mieli do czynienia z albo z drogą publiczną albo wewnątrzną. Powracając domojego przykładu z duktem leśny, - to chyba będzie jednak droga wewnętrzna, bo wszak służy do dojazdu do gruntów leśnych. Celnik może zatrzymać sam, ale musi być "w towarzystwie" oznakowanego samochodu.

No chyba, że ktoś terenowką będzie dawał po polanie- to już nie droga wewnątrzna i trzeba strażnika leśnego o pomoc poprosić :D.

Bardziej serio - po co to tak komlikować, dorga taka tak, droga inna tak, a jak nie ma drogi to jeszcze inaczej.

Juar_78 jednak chyba dobrze kombinował z tymi zasadami zatrzymywania.

z dzisiejszej Gazety Prawnej:

Rolnicy unikają kontroli celnej na drogach

Służba celna może kontrolować maszyny rolnicze, tylko gdy poruszają się po drogach publicznych. Ogranicza to kontrole akcyzowe używanego paliwa.

Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że co dziesiąty rolnik jeździ swoim ciągnikiem na lekkim oleju opałowym, co nie tylko zanieczyszcza środowisko, ale naraża budżet państwa na uszczuplenia podatkowe. Olej opałowy przeznaczony do celów cieplnych objęty jest niższą stawką akcyzy.

Kontrole na drogach

Trzeba pamiętać, że Służba Celna może kontrolować tylko pojazdy poruszające się po drogach publicznych lub wewnętrznych. Dodatkowo podczas rewizji gospodarstwa domowego celnik nie jest uprawiony do pobrania próbek z stojącego na podwórzu ciągnika.

– Zatrzymanie środków transportu poruszających się po drodze publicznej lub wewnętrznej może być dokonane tylko przez umundurowanych funkcjonariuszy znajdujących się w oznakowanym pojeździe będącym w ruchu albo w pobliżu oznakowanego pojazdu – tłumaczy adwokat Andrzej Ossowski.

Przez pojęcie drogi wewnętrznej rozumie się drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców (art. 8 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych).

Natomiast celnicy nie mogą samodzielnie zatrzymać rolnika poruszającego się środkiem transportu, gdy opuści on drogę publiczną lub wewnętrzną i będzie poruszał się po własnym polu. Wiedzą o tym również rolnicy i wykorzystują nieprecyzyjne przepisy. Widząc nadjeżdżający samochód Służby Celnej, rolnicy zjeżdżają z dróg publicznych, żeby uniemożliwić celnikom kontrole.

Nie jest możliwe sprawdzenie także pojazdu zatrzymanego na terenie gospodarstwa rolnego. Zgodnie z par. 1 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z 3 listopada 2009 r. w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu przeprowadzania przez funkcjonariusza celnego kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego (Dz.U. nr 168, poz. 1323 z późn. zm.) kontrola paliwa następuje w obecności kierującego pojazdem.

– Ze wskazanego przepisu wynika, że kontrola paliwa może dotyczyć tylko tych pojazdów, które w momencie rozpoczęcia kontroli znajdowały się w ruchu – podkreśla Andrzej Ossowski.

Gospodarstwo rolne

Podczas przeszukania gospodarstwa rolnego pobranie próbek paliwa z baku traktora stojącego na posesji będzie niemożliwe. Działania kontrolne w gospodarstwach rolnych, które nie są przedsiębiorstwami, w obszarze obejścia domowego, wymagają uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa i zgody prokuratora na naruszenie miru domowego.

– Osoba, która zmienia przeznaczenie wyrobu akcyzowego, w szczególności używa oleju opałowego jako oleju napędowego, przez co naraża podatek akcyzowy na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennie albo karze pozbawienia wolności do lat 2 – ostrzega Wojciech Kotala, doradca podatkowy z DLA Piper Wiater.

Sylwia Stelmachowska z Ministerstwa Finansów zapewnia, że kontrole paliwa w zbiornikach pojazdów odbywają się głównie na drogach publicznych. Szanując prywatność, Służba Celna, jeśli nie zachodzi taka konieczność, nie planuje kontroli na terenach gospodarstw prywatnych.


Nie ze wszystkim chyba się mozna zgodzić - np. na drodze publicznej oznakowane auto jednak nie jest (wg mnie potrzebne), ale co do zatrzymania poza drogami publicznymi i wewnątrznymi zgoda.

W UoSC na uznanie zaslugują takie "smaczki" - MF trzeba przyznać medal za kreatywność:
Zatrzymywanie pojazdów:
- zatrzymanie na drodze publicznej - wytarczy umundurowany funkcjonariusz,
- na osiedlu - mundur plus auto oznakowane,
- ale na łące - dzowń po Policję :D

Widzisz auto SC - wal na pole - tam nie mogą zatrzymać. W żadnym innym akcie prawnym chyba takich absurdów nie ma.

Przeszukanie:
- jak przewozi można jak przenosi (przynjmiej trzymając się literalnie ustawy) już nie można.

Warto chyba szukać - więcej pewnie takich "wynalazków" między kolejnymi przepisami jest ukrytych :D. Może jakiś konkurs ogłosić.
 
policja na łące?

A jak ktoś swoje wie to i policja na łące nie pomoże... Może natomiast czasem na podwórku. Kiedy? Kiedy pojazd porusza/poruszał się na nim po jego części służącej do ruchu pojazdów. Tzn, że np. maksymalnie naprutego kierowcę uprawiającego orkę trawnika swoim wspaniałym rekinem z połowy lat 80.tych może w pompkę cmoknąć ale Ty, tuż po 1 piwie wprowadzając auto do garażu możesz stracić prawko. Albowiem trawnik służyć może do hodowli kreta, jako wychodek dla psa, czy jako popielniczka. Ale nie jest przeznaczony do jeżdżenia a poza ściśle określonymi: drogami (w domyśle - każdej, która ma określoną kategorię) i terenami zamieszkanymi policja może interweniować w zakresie kontroli jak w ruchu drogowym (ale w ruchu lądowym!) na każdej drodze (w sensie miejsca służącego do jeżdżenia pojazdem) w przypadku zagrożenia. A na polu czy łące - chlej, w bak co chcesz lej - Policja i chyba SC tym bardziej nie ma prawa interweniować. Jakoś tak to leci w przepisach policyjnych.
 
Back
Do góry