• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6987 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

art 302 kodeksu - służba a staż pracy

franek pod

Nowy użytkownik
Dołączył
10 Czerwiec 2024
Posty
5
Punkty reakcji
0
może jest tu ktoś kto już przerabiał temat, zgodnie z art 302 kodeksu pracy służby celno-skarbowej nie wlicza się do stażu pracy (np w innych urzędach czy w innych służbach na stanowisku cywilnym.
jak jest ze służbą do 2017 roku gdy byliśmy funkcjonariuszami celnymi i potrącano nam wszystkie składki w tym emerytalne - czy powinno się wliczać do stażu pracy (jak tak to na jakiej podstawie prawnej)
art 174 pkt 8 ustawy o KAS mówi co prawda że funkcjonariuszowi celno-skarbowemu który podejmuje prace w jednostkach KAS okres służby należy wliczyć do stażu pracy ale jak to jest w innych jednostkach (np urząd miasta, czy stanowisko cywilne w policji czy innej służbie)
 
może jest tu ktoś kto już przerabiał temat, zgodnie z art 302 kodeksu pracy służby celno-skarbowej nie wlicza się do stażu pracy (np w innych urzędach czy w innych służbach na stanowisku cywilnym.
jak jest ze służbą do 2017 roku gdy byliśmy funkcjonariuszami celnymi i potrącano nam wszystkie składki w tym emerytalne - czy powinno się wliczać do stażu pracy (jak tak to na jakiej podstawie prawnej)
art 174 pkt 8 ustawy o KAS mówi co prawda że funkcjonariuszowi celno-skarbowemu który podejmuje prace w jednostkach KAS okres służby należy wliczyć do stażu pracy ale jak to jest w innych jednostkach (np urząd miasta, czy stanowisko cywilne w policji czy innej służbie)
Źle zadałeś pytanie.
Ogólnie rzecz biorąc, wlicza się do wysługi lat, natomiast nie wlicza się do stażu pracy, jeśli chodzi o kwestie emerytalne (chyba, że rezygnujesz z em. mundurowej).
 
Źle zadałeś pytanie.
Ogólnie rzecz biorąc, wlicza się do wysługi lat, natomiast nie wlicza się do stażu pracy, jeśli chodzi o kwestie emerytalne (chyba, że rezygnujesz z em. mundurowej
już opisuje sytuację, jestem emerytem i chcę podjąć pracę jako cywil w innej służbie gdzie jest wymóg stażu pracy 2 lat, dostaję telefon że wymóg nie jest spełniony ponieważ w art 302 kodeksu pracy nie ma wymienionej naszej służby, więc jak to jest, 16 lat byłem na bezrobociu i nie mam żadnego stażu pracy czy jednak na podstawie jakichś przepisów mam ten staż pracy
 
już opisuje sytuację, jestem emerytem i chcę podjąć pracę jako cywil w innej służbie gdzie jest wymóg stażu pracy 2 lat, dostaję telefon że wymóg nie jest spełniony ponieważ w art 302 kodeksu pracy nie ma wymienionej naszej służby, więc jak to jest, 16 lat byłem na bezrobociu i nie mam żadnego stażu pracy czy jednak na podstawie jakichś przepisów mam ten staż pracy
To już jest kwestia (nad)interpretacji przez potencjalnego pracodawcę. Zazwyczaj wymóg określonego "stażu lat pracy", oznacza określony "okres zatrudnienia" bez znaczenia czy to była służba, własna działalność, czy też inna umowa.
Teoretycznie zatrudnienie kogoś pobierającego emeryturę (bez względu na jej źródło) jest korzystne dla pracodawcy ale jeśli nie chce kogoś przyjąć, to znajduje ku temu różne, dziwne powody.

Nota bene, jeśli faktycznie uzasadnienie (pisemne - takiego powinieneś żądać) stwierdza nie spełnienie wymogu, to zachodzi tu ewidentna dyskryminacja.
Osobiście, jako człowiek "niepokorny", powołałbym się na art. 300 Kodeksu pracy - Kodeks Cywilny i dodatkowo z uwzględnieniem przepisów mundurowej ustawy emerytalnej, w których jest mowa o równoważności i innych kwestiach zbieżnych z pojęciem zatrudnienia.

Dodałbym tu jeszcze Art. 18 ze znaczkiem 3a.
Mam jeszcze pytanie: czy FAKTYCZNIE pełniłeś tylko służbę przez 16 lat po 1999 roku ?!
 
Ostatnia edycja:
To już jest kwestia (nad)interpretacji przez potencjalnego pracodawcę. Zazwyczaj wymóg określonego "stażu lat pracy", oznacza określony "okres zatrudnienia" bez znaczenia czy to była służba, własna działalność, czy też inna umowa.
Teoretycznie zatrudnienie kogoś pobierającego emeryturę (bez względu na jej źródło) jest korzystne dla pracodawcy ale jeśli nie chce kogoś przyjąć, to znajduje ku temu różne, dziwne powody.

Nota bene, jeśli faktycznie uzasadnienie (pisemne - takiego powinieneś żądać) stwierdza nie spełnienie wymogu, to zachodzi tu ewidentna dyskryminacja.
Osobiście, jako człowiek "niepokorny", powołałbym się na art. 300 Kodeksu pracy - Kodeks Cywilny i dodatkowo z uwzględnieniem przepisów mundurowej ustawy emerytalnej, w których jest mowa o równoważności i innych kwestiach zbieżnych z pojęciem zatrudnienia.

Dodałbym tu jeszcze Art. 18 ze znaczkiem 3a.
Mam jeszcze pytanie: czy FAKTYCZNIE pełniłeś tylko służbę przez 16 lat po 1999 roku ?!
Może powinno się zwrócić im uwagę na art. 2 oraz art. 76 KP. Mianowanie do służby = stosunek pracy...
 
Ostatnia edycja:
Może powinno śie zwrócić im uwagę na art. 2 oraz art. 76 KP. Mianowanie do służby = stosunek pracy...

To już jest kwestia (nad)interpretacji przez potencjalnego pracodawcę. Zazwyczaj wymóg określonego "stażu lat pracy", oznacza określony "okres zatrudnienia" bez znaczenia czy to była służba, własna działalność, czy też inna umowa.
Teoretycznie zatrudnienie kogoś pobierającego emeryturę (bez względu na jej źródło) jest korzystne dla pracodawcy ale jeśli nie chce kogoś przyjąć, to znajduje ku temu różne, dziwne powody.

Nota bene, jeśli faktycznie uzasadnienie (pisemne - takiego powinieneś żądać) stwierdza nie spełnienie wymogu, to zachodzi tu ewidentna dyskryminacja.
Osobiście, jako człowiek "niepokorny", powołałbym się na art. 300 Kodeksu pracy - Kodeks Cywilny i dodatkowo z uwzględnieniem przepisów mundurowej ustawy emerytalnej, w których jest mowa o równoważności i innych kwestiach zbieżnych z pojęciem zatrudnienia.

Dodałbym tu jeszcze Art. 18 ze znaczkiem 3a.
Mam jeszcze pytanie: czy FAKTYCZNIE pełniłeś tylko służbę przez 16 lat po 1999 roku ?!
nnapisałem do Pana w prywatnych wiadomościach
To już jest kwestia (nad)interpretacji przez potencjalnego pracodawcę. Zazwyczaj wymóg określonego "stażu lat pracy", oznacza określony "okres zatrudnienia" bez znaczenia czy to była służba, własna działalność, czy też inna umowa.
Teoretycznie zatrudnienie kogoś pobierającego emeryturę (bez względu na jej źródło) jest korzystne dla pracodawcy ale jeśli nie chce kogoś przyjąć, to znajduje ku temu różne, dziwne powody.

Nota bene, jeśli faktycznie uzasadnienie (pisemne - takiego powinieneś żądać) stwierdza nie spełnienie wymogu, to zachodzi tu ewidentna dyskryminacja.
Osobiście, jako człowiek "niepokorny", powołałbym się na art. 300 Kodeksu pracy - Kodeks Cywilny i dodatkowo z uwzględnieniem przepisów mundurowej ustawy emerytalnej, w których jest mowa o równoważności i innych kwestiach zbieżnych z pojęciem zatrudnienia.

Dodałbym tu jeszcze Art. 18 ze znaczkiem 3a.
Mam jeszcze pytanie: czy FAKTYCZNIE pełniłeś tylko służbę przez 16 lat po 1999 roku ?!
napisałem do Pana w prywatnych wiadomościach
 
Może powinno się zwrócić im uwagę na art. 2 oraz art. 76 KP. Mianowanie do służby = stosunek pracy...sze
szedłem też w tę stronę, że funkcjonariusze celni przed 2017 rokiem nie byli służbą mundurową tylko urzędnikami umundurowanymi którym potrącano wszystkie składki w tym emerytalne, zresztą ustawa o służbie celnej z 2009 roku o ile dobrze pamiętam w art 1 mówi o formacji umundurowanej. Dostarczyłem też remua ale nie wiem co na to ich radca prawny, czekam na jego punkt widzenia
 
Może powinno się zwrócić im uwagę na art. 2 oraz art. 76 KP. Mianowanie do służby = stosunek pracy...
Niestety, "Przez okres zatrudnienia rozumie się okres, w którym pracownik świadczy pracę w ramach stosunku pracy".
Dla FC forma zatrudnienia, to stosunek służby.
Odrębna sprawa, to kwestia zapisu Art. 302 KP, gdzie w zasadzie wymienia się grupę służb, podobnie jak w wielu innych ustawach i prawdopodobnie dodając SC i SC-S do tych innych ustaw, "zapomniano" o Kodeksie pracy.
To kolejne pole do popisu dla naszego związku ...
 
Po drugie zwróć uwagę, że:
"art. 302. Do okresu zatrudnienia wlicza się okres służby w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Biurze Ochrony Rządu, Służbie Ochrony Państwa, Służbie Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej w zakresie i na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami."
Co moim zdaniem odsyła do ustaw pragmatycznych tych służb. Ponieważ w ustawie o KAS nie ma w tym zakresie odrębnych przepisów, to oznacza wg, że ma zastosowanie kodeks pracy.
W ustawie o Policji jest
"Art. 80. [Wliczenia do okresu zatrudnienia]
1. Policjantowi, który po zwolnieniu ze służby w Policji podjął pracę, okres tej służby wlicza się do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy.
2. (uchylony).
3. (uchylony).
4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do policjanta zwolnionego ze służby na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 3, 4 i 4a."
W ustawie o SG jest
"Art. 84. [Wliczanie okresu służby do okresu zatrudnienia]
1. Funkcjonariuszowi, który po zwolnieniu ze służby w Straży Granicznej podjął pracę, okres tej służby wlicza się do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do funkcjonariusza zwolnionego ze służby na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 3 i 4."
W ustawie o Straży Pożarnej
"Art. 70. [Wliczenie okresu służby do okresu zatrudnienia]
1. Strażakowi, który po zwolnieniu ze służby w Państwowej Straży Pożarnej podjął pracę, okres tej służby wlicza się do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy.
2. (uchylony).
3. (uchylony).
4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do strażaka zwolnionego ze służby na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 3 i 4."
CBA
"Art. 81. [Okres służby funkcjonariusza CBA jako praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze]
1. Okres służby funkcjonariusza traktuje się jako pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
2. Funkcjonariuszowi, który po zwolnieniu ze służby w CBA podjął pracę, okres tej służby wlicza się do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy."
SKW i tak samo SWW
"Art. 51. [Okres służby funkcjonariusza jako praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze]
1. Okres służby funkcjonariusza traktuje się jako pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
2. Funkcjonariuszowi, który po zwolnieniu ze służby w SKW albo SWW podjął pracę, okres tej służby wlicza się do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do funkcjonariusza zwolnionego ze służby w przypadku skazania go prawomocnym wyrokiem sądu lub ukarania karą dyscyplinarną wydalenia ze służby."
SW
"Art. 109a. [Wliczanie okresu służby w Służbie Więziennej do okresu zatrudnienia]
1. Funkcjonariuszowi, który po zwolnieniu ze służby w Służbie Więziennej podjął pracę, okres tej służby wlicza się do okresu zatrudnienia w zakresie uprawnień wynikających z prawa pracy.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do funkcjonariusza, którego stosunek służbowy wygasł na podstawie art. 97 ust. 1 pkt 2, 3 i 5."
 
jest podobny zapis jednak chyba dyskryminujący w stosunku do innych służb i zapisów w ich ustawach, rozumiem że ustawodawca dokonał takiego zapisu specjalnie z powodu sobie znanych względów, nie rozumiem tylko dlaczego nie wyłapały tego związki
art. 174 ust. 8 ustawy o kas
8. Funkcjonariuszowi, który został osobą zatrudnioną w jednostce organizacyjnej KAS, okres służby w Służbie Celno-Skarbowej wlicza się do stażu pracy.
 
Niestety, "Przez okres zatrudnienia rozumie się okres, w którym pracownik świadczy pracę w ramach stosunku pracy".
Dla FC forma zatrudnienia, to stosunek służby.
Odrębna sprawa, to kwestia zapisu Art. 302 KP, gdzie w zasadzie wymienia się grupę służb, podobnie jak w wielu innych ustawach i prawdopodobnie dodając SC i SC-S do tych innych ustaw, "zapomniano" o Kodeksie pracy.
To kolejne pole do popisu dla naszego związku ...
Wg mnie ma to związek właśnie z zapisami w ustawach pragmatycznych wymienionych w tym artykule służb. Wg tych przepisów nie zalicza się okresu służby do okresu zatrudnienia m.in. w przypadku np. skazania wyrokiem sądu, dyscyplinarnego wydalenia ze służby itp. To dlatego, wg mnie, w art 302 KP odsyłają do "odrębnych przepisów". To taki bat i dodatkowa kara za sprzeniewierzenie się zasadom uczciwości w pełnieniu służby.
W ustawie o Służbie Celnej z 1999 i z 2009 też nie było takich zapisów jak w ustawach innych służb.
Dlatego nadal uważam, że w naszym przypadku powinni podchodzić jak w przypadku wszystkich innych zatrudnionych.
I nadal uważam, że kluczowy jest tu art 76 KP,
 
Wg mnie ma to związek właśnie z zapisami w ustawach pragmatycznych wymienionych w tym artykule służb. Wg tych przepisów nie zalicza się okresu służby do okresu zatrudnienia m.in. w przypadku np. skazania wyrokiem sądu, dyscyplinarnego wydalenia ze służby itp. To dlatego, wg mnie, w art 302 KP odsyłają do "odrębnych przepisów". To taki bat i dodatkowa kara za sprzeniewierzenie się zasadom uczciwości w pełnieniu służby.
W ustawie o Służbie Celnej z 1999 i z 2009 też nie było takich zapisów jak w ustawach innych służb.
Dlatego nadal uważam, że w naszym przypadku powinni podchodzić jak w przypadku wszystkich innych zatrudnionych.
I nadal uważam, że kluczowy jest tu art 76 KP,
Jak wcześniej wspomniałem, interpretacja art. 302 nie jest jednoznaczna, dlatego dopuszczam też Twoją.
Natomiast Art. 76. (stosunek pracy nawiązuje się na podstawie mianowania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach) jednoznacznie wskazuje na stosunek pracy, a nie stosunek służby.
Mianowanie do służby, to co innego niż mianowanie do pracy - zatrudniani są tak przede wszystkim urzędnicy lub nauczyciele z odpowiednim stażem pracy.
 
Jak wcześniej wspomniałem, interpretacja art. 302 nie jest jednoznaczna, dlatego dopuszczam też Twoją.
...
A jednak nie całkiem dopuszczam.
Po co powtarzać jakieś prawo nadrzędne w prawie podrzędnym ?! Art. 302 tak interpretowany jest bezprzedmiotowy i wcale nie "odsyła" do ustaw pragmatycznych. Ustawy pragmatyczne są nadrzędne dla właściwych służb i co najwyżej one mogą odsyłać w sprawach nieuregulowanych do KP. Nigdy na odwrót.
Wg mnie Art. 302 jest "ukłonem" w kierunku wymienionych służb, właśnie z powodu odrębności pojęć stosunku służby/pracy, poszerzając pewne możliwości, oczywiście z zastrzeżeniem przepisów wyłączających z ustaw pragmatycznych.
W przedmiotowej sprawie, dołączenie SC/SC-S do tego artykułu jest zasadne, właściwe i konieczne ...
 
Przeszukując internety w tym temacie natknąłem się na taką informację. Związek powinien się tym zainteresować, zdecydowanie.
 
Przeszukując internety w tym temacie natknąłem się na taką informację. Związek powinien się tym zainteresować, zdecydowanie.
Jestem osobiście zainteresowany ze względu na wcześniejsze prowadzenie działalności, a czytałem to jakiś tydzień temu.
Rzecz jasna - reporterski "skrót myślowy" - dot. zaliczania do stażu stosunków służbowych, dotyczy tylko wymienionych w Art. 302 KP, dlatego masz rację; zdecydowanie związek powinien się tym zainteresować!

Jeszcze uwaga dla @franek pod :
- możesz posilić się argumentem, że wszyscy nadal pracujący "emeryci celni", mają w KAS zaliczony staż ze służby.

Daj znać, czy zadzwonił i co stwierdził radca prawny.

 
Back
Do góry