juar_78 napisał:
A jednak koncepcja, że mobilni zatrzymując poza obszarem przygranicznym samochody wykonuja kontrole ruchu drogowego a nie kontrolę celną nie może się utrzymać.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 30 grudnia 2002 r.
w sprawie kontroli ruchu drogowego § 12. 1. Funkcjonariusze organów celnych są uprawnieni do kontroli ruchu drogowego w stosunku do pojazdów przekraczających granicę Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych pojazdów w strefie nadgranicznej.
To rozporządzenie jest sprzeczne (niezgodne) z zmienioną ustawą Prawo o Ruchu Drogowym i powinno zostać zmienione. Jak pamiętamy do niedawna w art. 129 ustawy PoRD był identyczny zapis, jak cytujesz z tego rozporządzenia (chodzi o strefę nadgraniczną). Chyba w czerwcu 2005 roku (o ile dobrze pamiętam) ustawą o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw, przepis art. 129 został zmieniony i celnicy mogą prowadzić kontrole ruchu drogowego na całym terytorium RP. Do dzisiaj nie zmieniono jednak rozporządzenia, którego § 12. 1. przywołujesz.
Delegacja z art. 129 ustawy PoRD do wydania tego rozporządzenia nie upoważnia właściwego ministra do zawężenia terytorium działania.
Należy więc stwierdzić, że rozporządzenie to w części § 12. 1. i nie tylko (to samo dot. SG) jest niezgodne z tą ustawą, dlatego powinno być jak najszybciej zmienione. JEDNAK JAK WIESZ TERAZ SĄ WYBORY i nie ma czasu na takie głupoty.
Jeżeli chodzi o kontrolę celną środków transportu prowadzoną przez grupy mobilne to może być wykonywana w każdym miejscu i czasie na terytorium RP. Podstawą prawną jest art. 6x ustawy o SC. Celem tej kontroli jest ustalenie czy środkami transportowymi są przewożone towary wprowadzone /wyprowadzone na obszar celny WE zgodnie z przepisami prawa celnego. Zwracam uwagę na zapis
wprowadzone / wyprowadzone a nie
wprowadzane / wyprowadzane:
Art. 6x. 1
W celu ustalenia, czy towary zostały wprowadzone na obszar celny Wspólnoty lub wyprowadzone z tego obszaru zgodnie z przepisami prawa celnego, organ celny może zatrzymywać środki transportu i podejmować inne czynności kontroli celnej.
4. Po zatrzymaniu środka transportu organ celny może w szczególności:
- kontrolować dokumenty środka przewozowego i kierowcy
- kontrolować dokumenty towaru
- sprawdzać zamknięcia celne, jeżeli były nałożone
- przeprowadzać rewizję środka transportowego i towaru
oraz wykonywać inne czynności z zakresu kontroli celnej, które uzna za stosowne, bo podane wyżej 4 przypadki zostały wymienione w szczególności.
Nie może jednak przeszukać osoby na podstawie art. 6o ustawy o SC, gdyż przepis ten zezwala na tę czynność tylko w przypadku jeżeli nie można w inny sposób stwierdzić czy osoba przewozi towary nieprzedstawione lub niezgłoszone. Obowiązek przedstawienia lub zgłoszenia towarów istnieje tylko w przypadku wprowadzania ich lub wyprowadzania na obszar celny Wspólnoty celem nadania im stosownego przeznaczenia celnego np. objęcia towaru procedurą celną. Tak więc zgłoszenie lub przedstawienie towarów następuje na granicy UE w urzędzie celnym. Potwierdza to także zapis art. 6w ustawy o SC, który stanowi, że w wypadku towarów wprowadzanych lub wyprowadzanych przez podróżnych (granica UE) organ celny może w szczególności:
- przeszukiwać osoby
- przeprowadzać rewizję celną bagażu
- ustalać tożsamość osoby i kontrolować dokumenty uprawniające do przekroczenia granicy państwowej
- wykonywać inne czynności kontroli celnej które uzna za stosowne (patrz na użycie słowa w szczególności).
Tak więc grupy mobilne zatrzymując pojazd do kontroli celnej nie mogą przeszukiwać osób w trybie kontroli celnej (art. 6o) a jedynie na podstawie art. 219-220 kpk w zw. z art. 113§1 kks jeżeli zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że osoba ta posiada przedmioty pochodzące z przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, podlegające zajęciu albo których posiadanie jest zabronione. Z przeszukania muszą sporządzić protokół (art. 143§1 pkt 6 kpk). Jeżeli przeszukanie odbyło się bez polecenia prokuratora czynność ta powinna być niezwłocznie zatwierdzona, a na żądanie osoby przeszukiwanej odpis postanowienia w przedmiocie zatwierdzenia jej doręczony w terminie 7 dni.
Jeżeli chodzi o protokoły z czynności kontroli celnej te cytowane w art. 6ze i 6zf dot. czynności kontroli celnej u przedsiębiorcy. Choć wprost nie zostało to określone to w prawie oprócz wykładni językowej obowiązuje wykładnia systemowa, która pozwala zrozumieć sens przepisów.
Jeżeli byłoby inaczej to zgodnie z art. 6za do kontroli środków transportu o której mowa w art. 6x grupy mobilne powinny okazywać upoważnienie do kontroli poza uc, a na podstawie art. 6zb.5 ustawy o SC kopię upoważnienia powinien otrzymać kontrolowany. Następnie z każdej kontroli winien być sporządzony protokół, a następnie protokół pokontrolny. Byłoby to niewykonalne, a grupy mobilne utonęłyby w papierach zamiast zwalczać przestępczość.
CAŁA TA USTAWA TO KICZ, bo zasadnym jest pewne zapisy doprecyzować aby nikt nie miał wątpliwości, ale na chwilę obecną jest jak jest. Rozdział kontrola celna należy czytać wg poniższego systemu:
- przepisy ogólne (art. 6h-6t)
- przepisy uszczeguławiające:
- kontrola przesyłek pocztowych (art. 6u)
- kontrola wprowadzenia towarów przez podróżnych na obszar UE (art.6w)
- kontrola środków transportu (art. 6x)
- konwój celny (art. 6y)
- strzeżenie towarów (art.6z)
- kontrola u przedsiębiorcy (art. 6za-6zg)
[/list]
To tyle o przepisach ustawy.
Dodatkowo istnieje instrukcja działania grup mobilnych (komórek wzp) wprowadzona decyzją Ministra Finansów nr 31/OC z 2005 roku.
W instrukcji czytamy, że kontrolę środka transportu odnotowuje się w notatniku służbowym. Wśród załączonych do instrukcji prptokołów jakie stosują grupy mobilne nie ma protokołu z kontroli środka transportowego o której mowa w art. 6x ustawy o SC.
Natomiast kontrola ruchu drogowego czy dokumentów stosowanych w transporcie drogowym, kontrola opłaty ubezpieczenia OC wynika z odrębnych przepisów.
Zgadzam się także, że brak celnikom uprawnień do przeszukiwania osób pod dyskotekami (chodzi o narkotyki)
Zadania dotyczące rozpoznawania, zwalczania, zapobiegania i wykrywania przestępstw i wykroczeń związanych przedmiotami / towarami, co do których istnieją zakazy lub ograniczenia w obrocie np. narkotyki, broń itd. mają być realizowane przy wprowadzaniu i wyprowadzaniu towarów na obszar WE (granica) a przy zastosowaniu art. 5 ustawy Prawo celne również między krajami WE. Możliwa jest więc kontrola przemieszczania się tych towarów z terytorium RP do innego kraju WE lub odwrotnie na szlakach komunikacyjnych, ale nie na dyskotece lub pod dyskoteką, bo mamy tutaj do czynienia z wprowadzeniem tych towarów do obrotu wewnątrz kraju, a do zwalczania tych przestępstw czy wykroczeń SŁUŻBA CELNA nie ma uprawnień.
Tak więc jeżeli pojazd będzie poruszał się szlakiem komunikacyjnym, który również prowadzi do lub z dyskoteki możliwe jest zatrzymanie go do kontroli celnej i przeprowadzenie rewizji celnej pojazdu czy towaru, ale niemożliwe jest przeszukanie osoby na podst. art. 6o ustawy o SC. Natomiast jeżeli w pojeżdzie ujawnimy towar co do którego istnieje zakaz lub ograniczenie w obrocie np. narkotyki, to na podstawie art. 304§2 kpk należy zawiadomić uprawniony organ i do czasu jego przyjazdu przedsięwziąć czynności zapobiegające zatarciu śladów i dowodów. Jeżeli do czasu przyjazdu np. Policji w sytuacji niecierpiącej zwłoki zaistnieje konieczność przeszukania osoby w obawie zatarcia dowodów lub śladów należy takiego przeszukania dokonać na podstawie art. 219-220 kpk jeżeli zachodzi dostateczne przypuszczenie, że osoba którą chcemy przeszukać posiada (ukryła) przedmioty przestępstwa, wykroczenia albo których posiadanie jest zabronione. W innym przypadku wykonanie tej czynności jest niedopuszczalne, gdyż czynności procesowe mogą być dokonywane jedynie zgodnie z przepisami prawa przez osoby (organy) uprawnione. SŁUŻBA CELNA posiada takie uprawnienia tylko w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe.