Pani prof. dr hab. Gertruda Uścińska
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Szanowna Pani Prezes.
W imieniu ZZ Celnicy PL zwracam się z prośbą o przekazanie do wszystkich oddziałów ZUS informacji w zakresie zasad ustalania świadczenia emerytalnego funkcjonariuszy Służby Celnej (Celno-Skarbowej) w przypadku, gdy wnioskodawca posiada już prawo do emerytury ustalone na podst. art. 15d ustawy z 18 lutego 1994r o zaopatrzeniu emertytalnym funkcjonariuszy Policji (...) oraz członków ich rodzin tj. gdy ma zastosowanie wyjątek od zasady wyboru jednego ze świadczeń.
Związek nadal otrzymuje zgłoszenia od funkcjonariuszy, którzy mają ustalone prawo do emerytury na podst. art. 15d, iż w różnych placówkach ZUS spotykają się z negowaniem ich prawa do emerytury z FUS za okres, za których nie jest ustalona emerytura policyjna.
Zazwyczaj dopiero w wyniku korespondencji z oddziałami i przedstawieniu stanowiska zawartego w pismach, które załączamy, pracownicy ZUS zmieniają zdanie.
W ostatnim czasie jednak otrzymaliśmy kopię decyzji ZUS, który ustalił świadczenie na podstawie wszystkich składek zgromadzonych na rachunku, a następnie zawiesił wypłatę emerytowi (byłemu funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej), który posiada prawo do emerytury z systemu zaopatrzeniowego ustalone na podstawie art. 15d ustawy zaopatrzeniowej (tylko za okres służby po 15.09.1999r) znak END/15/045232102.
Świadczenie jest obliczone na podstawie składek za część okresu pełnienia służby tj. do 31.12.2017r. chociaż od 1 stycznia 2018r funkcjonariusz nie miał opłacanych składek ZUS i nie zostały one uzupełnione. Gdyby wnioskodawca nie miał prawa do emerytury policyjnej, to Izba Administracji Skarbowej miałaby obowiązek uzupełnienia składek i świadczenie byłoby wyższe. W tym przypadku nie ma miejsca uzupełnienie składek, ponieważ wnioskodawca ma prawo do emerytury policyjnej. Niemniej jednak pokazuje to podwójną wadliwość postępowania II Oddziału ZUS w Warszawie.
Uwagę zwraca także fakt, iż Oddział nawet nie przedstawił uzasadnienia prawnego do zawieszenia świadczenia.
Wnioskodawca ma prawo do odwołania i z niego skorzysta, o ile ta decyzja nie zostanie zmieniona z urzędu, co powinno się stać.
W celu uniknięcia kolejnych błędnych decyzji, i związanych z tym czasochłonnych procedur, zwracamy się z prośbą o precyzyjne wytyczne w zakresie stosowania prawa do wszystkich pracowników zajmujących się udzielaniem informacji oraz wydawaniem decyzji w tym zakresie.
Z poważaniem
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
Sławomir Siwy
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Szanowna Pani Prezes.
W imieniu ZZ Celnicy PL zwracam się z prośbą o przekazanie do wszystkich oddziałów ZUS informacji w zakresie zasad ustalania świadczenia emerytalnego funkcjonariuszy Służby Celnej (Celno-Skarbowej) w przypadku, gdy wnioskodawca posiada już prawo do emerytury ustalone na podst. art. 15d ustawy z 18 lutego 1994r o zaopatrzeniu emertytalnym funkcjonariuszy Policji (...) oraz członków ich rodzin tj. gdy ma zastosowanie wyjątek od zasady wyboru jednego ze świadczeń.
Związek nadal otrzymuje zgłoszenia od funkcjonariuszy, którzy mają ustalone prawo do emerytury na podst. art. 15d, iż w różnych placówkach ZUS spotykają się z negowaniem ich prawa do emerytury z FUS za okres, za których nie jest ustalona emerytura policyjna.
Zazwyczaj dopiero w wyniku korespondencji z oddziałami i przedstawieniu stanowiska zawartego w pismach, które załączamy, pracownicy ZUS zmieniają zdanie.
W ostatnim czasie jednak otrzymaliśmy kopię decyzji ZUS, który ustalił świadczenie na podstawie wszystkich składek zgromadzonych na rachunku, a następnie zawiesił wypłatę emerytowi (byłemu funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej), który posiada prawo do emerytury z systemu zaopatrzeniowego ustalone na podstawie art. 15d ustawy zaopatrzeniowej (tylko za okres służby po 15.09.1999r) znak END/15/045232102.
Świadczenie jest obliczone na podstawie składek za część okresu pełnienia służby tj. do 31.12.2017r. chociaż od 1 stycznia 2018r funkcjonariusz nie miał opłacanych składek ZUS i nie zostały one uzupełnione. Gdyby wnioskodawca nie miał prawa do emerytury policyjnej, to Izba Administracji Skarbowej miałaby obowiązek uzupełnienia składek i świadczenie byłoby wyższe. W tym przypadku nie ma miejsca uzupełnienie składek, ponieważ wnioskodawca ma prawo do emerytury policyjnej. Niemniej jednak pokazuje to podwójną wadliwość postępowania II Oddziału ZUS w Warszawie.
Uwagę zwraca także fakt, iż Oddział nawet nie przedstawił uzasadnienia prawnego do zawieszenia świadczenia.
Wnioskodawca ma prawo do odwołania i z niego skorzysta, o ile ta decyzja nie zostanie zmieniona z urzędu, co powinno się stać.
W celu uniknięcia kolejnych błędnych decyzji, i związanych z tym czasochłonnych procedur, zwracamy się z prośbą o precyzyjne wytyczne w zakresie stosowania prawa do wszystkich pracowników zajmujących się udzielaniem informacji oraz wydawaniem decyzji w tym zakresie.
Z poważaniem
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
Sławomir Siwy