• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Uprawnienia emerytalne funkcjonariuszy SC/SCS w świetle przepisów

KancelariaŁabuz

Użytkownik
Dołączył
17 Listopad 2020
Posty
20
Punkty reakcji
55
Miasto
Rzeszów
Witam wszystkich,

Wypowiadając się na forum w kwestii moich ogólnych doświadczeń z przejściem na emeryturę przypadkowo spowodowałem odzew, którego się sam nie spodziewałem. Padły pytania o kwestie formalne, które przyznam mnie zaciekawiły i postanowiłem je zgłębić. Poniższy tekst jest efektem tego pogłębiania, zatem do działa, eeeee – dzieła 😉

Zacznijmy od tego, że problematyka zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy służb mundurowych pomimo tych samych ogólnych uregulowań prawnych - ma swoją odrębną specyfikę w odniesieniu do każdej ze służb.

Do tego dochodzą różne systemy emerytalne jakich na przestrzeni lat się namnożyło w umysłach poszczególnych ustawodawców. Poniżej najbardziej podstawowe informacje na ich temat bez wykazywania powstałych w przepisach licznych wyjątków.


Systemy emerytalne

Możemy zatem wyróżnić następujące uprawnienia emerytalne z:

1) powszechnego systemu emerytalnego, w którym wyróżnia się:

A) stary system emerytalny (urodzeni przed 1 stycznia 1949 roku),​
B) nowy system emerytalny (urodzeni po 31 grudnia 1948 roku);​


2) systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych, w którym wyróżnia się:

A) stary system zaopatrzenia (przyjęcie do służby przed 1 stycznia 2013 roku),​
a) funkcjonariusze przyjęci do służby przed 1 stycznia 1999 roku,​
b) funkcjonariusze przyjęci do służby po 31 grudnia 1998 roku,​
B) nowy system zaopatrzenia (przyjęci do służby po 31 grudnia 2012 roku).​

Na chwilę obecną odpuszczę sobie meandry powszechnego systemu emerytalnego i pozostanę przy zaopatrzeniu mundurowym.


Zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszy

Przedmiotową kwestię reguluje ustawa z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2019 r., poz.288 z późn. zm.) zwana dalej ustawą zaopatrzeniową.

Zacznijmy może od funkcjonariuszy wskazanych w pkt 2A ppkt a wyżej wymienionych systemów emerytalnych czyli starego systemu zaopatrzeniowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej emerytura funkcjonariusza, który pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta o:
  • 2,6% podstawy wymiaru – za każdy dalszy rok tej służby;
  • 2,6% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów;
  • 1,3% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych ponad trzyletni okres składkowy, o którym mowa w pkt 2;
  • 0,7% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.
W odniesieniu do funkcjonariuszy wskazanych w pkt 2A ppkt b ww. systemów emerytalnych czyli starego systemu zaopatrzeniowego lecz po zmianie z 1999 r. problematyka ta przedstawia się następująco:

W art. 15a ustawy zaopatrzeniowej stwierdza się, że emerytura dla funkcjonariusza, który został przyjęty do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2–5.

Czyli jak z powyższego widać funkcjonariusz przyjęty po 1 stycznia 1999 r. nie może doliczyć sobie okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę ponieważ zgodnie z ustawą zaopatrzeniową nie dotyczą go zapisy art. 15 ust. 1 pkt 2-4.

Co istotne, w odniesieniu do funkcjonariuszy z grupy 2A, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej - podstawę wymiaru emerytury lub renty inwalidzkiej stanowi uposażenie należne funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku, z zastrzeżeniem ust. 2–4 i art. 33b.


Jeśli chodzi o funkcjonariuszy wskazanych w pkt 2B ww. systemów emerytalnych to zgodnie z treścią art. 18b ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej emerytura przysługuje funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby, który w dniu zwolnienia posiada co najmniej 25 lat służby. Emerytura dla takiego funkcjonariusza zgodnie z treścią art. 18e ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej wynosi 60% podstawy jej wymiaru za 25 lat służby i wzrasta o 3% za każdy dalszy rok tej służby.

Tutaj podstawę wymiaru emerytury stanowi średnie uposażenie funkcjonariusza należne przez okres kolejnych 10 lat kalendarzowych, wybranych przez funkcjonariusza (18f ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej).


Na koniec rzecz, na którą mało kto zwraca uwagę. Chodzi mianowicie o zapisy art. 14 ustawy zaopatrzeniowej dotyczące zwiększenia emerytury po zwolnieniu ze służby. Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ww. ustawy emerytowi uprawnionemu do emerytury obliczonej na podstawie art. 15 lub art. 15e dolicza się na jego wniosek do wysługi emerytalnej, (…), (…) okresy przypadające po zwolnieniu ze służby. Zgodnie z ust. 4 niniejszego artykułu za każdy rok okresów, (…), doliczanych do wysługi emerytalnej (…) - emeryturę obliczoną na podstawie art. 15 lub art. 15e zwiększa się o1,3% podstawy jej wymiaru. Oczywiście możliwość ta dotyczy wyłącznie funkcjonariuszy, którzy spełniają wymogi z ust. 2 omawianego artykułu, tj. w szczególności nie mają 75% podstawy wymiaru emerytury.

Jak z powyższego wynika funkcjonariusze przyjęci po 31 grudnia 1998 r., których świadczenie jest obliczane na podstawie art. 15a i 18e ustawy zaopatrzeniowej, nie mogą po zakończeniu służby – nawet jeśli posiadają okresy, o których mowa w art. 14 ust. 1 ww. ustawy – doliczyć ich do wysługi emerytalnej, a tym samym dokonać zwiększenia wymiaru świadczenia.

UWAGA!!!!

Jeśli przyjąłeś się do służby po 31 grudnia 1998 r. to kolokwialnie rzecz ujmując „nie dorobisz” do emerytury mundurowej!!!

Jeśli chcesz zatem zwolnić się ze służby przed uzyskaniem pełnej wysługi - to dobrze radzę - zastanów się nad tym po wielokroć, bo odwrotu nie będzie i do końca życia zostaniesz z tym z czym odejdziesz. Proszę też nie liczyć na to, że przepis może się kiedyś zmienić.


I to są najistotniejsze informacje w odniesieniu do ogólnego zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy.


Podsumowując ustawa wyróżnia 3 „kategorie” funkcjonariuszy:

1) tych przyjętych przed 1 stycznia 1999 r., którzy:
  • mają prawo do emerytury po 15 latach,
  • mają prawo do wyliczania podstawy wymiaru emerytury z uposażenia należnego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku,
  • mają prawo do wliczania do podstawy wymiaru emerytury okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę,
  • mają prawo do doliczania okresów przypadających po zwolnieniu ze służby do wysługi emerytalnej; :love:
2) tych przyjętych po 31 grudnia 1998 r. i przed 1 stycznia 2013 r., którzy:
  • mają prawo do emerytury po 15 latach,
  • mają prawo do wyliczania podstawy wymiaru emerytury z uposażenia należnego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku,
  • nie mają prawa do wliczania do podstawy wymiaru emerytury okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę,
  • nie mają prawa do doliczania okresów przypadających po zwolnieniu ze służby do wysługi emerytalnej; 😎
3) tych przyjętych po 31 grudnia 2012 r., którzy:
  • mają prawo do emerytury, ale po 25 latach,
  • mają prawo do wyliczania podstawy wymiaru emerytury, ale jako średnie uposażenie funkcjonariusza należne przez okres kolejnych 10 lat kalendarzowych przez niego wybranych,
  • nie mają prawa do wliczania do podstawy wymiaru emerytury okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę,
  • nie mają prawa do doliczania okresów przypadających po zwolnieniu ze służby do wysługi emerytalnej. 😭
W ramach ciekawostki ornitologicznej należy ponadto wspomnieć, że w 2015 roku w ramach działań mających na celu zrównanie praw emerytalnych wszystkich funkcjonariuszy, niezależnie od daty ich przyjęcia do służby - Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów zwrócił się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, w brzmieniu nadanym przez ustawę z 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej oraz Europejską Kartą Społeczną z Turynu z 18 października 1961 roku. TK postanowieniem z 11 marca 2015 roku odmówił (n)nadania dalszego biegu temu wnioskowi wobec bezzasadności postawionych w nim zarzutów dotyczących naruszenia konstytucyjnego prawa do zabezpieczenia społecznego oraz konstytucyjnej zasady równości. ZG NSZZP wniósł na to postanowienie zażalenie do TK, który postanowieniem z 27 maja 2015 roku o sygn. akt Tw 36/14 odmówił (n) jego uwzględnienia.

Jak z powyższego wynika uwłaszczony TK nie ruszył palcem w tej sprawie i do czasu zakończenia obecnej nocnej zmiany i momentu kiedy wstanie świt, nie ma co liczyć na jakiekolwiek pozytywne rozstrzygnięcia w tej kwestii, a i w przyszłości zbytnio na to bym się nie nastawiał. :poop:

Mogę tylko dodać, że podjęte przez związki rozmowy z kierownictwem MSWiA mające na celu zmiany zapisów ustawy do chwili obecnej, a więc przez 5 lat nie przyniosły rezultatów :cry:


c.d.n. - ponieważ temat jest obszerny i nie mieści się w jednym poście to proszę abyście przez chwilę nie dodawali odpowiedzi, abym mógł zachować ciągłość wątku w kolejnym poście.
 
Powszechny system emerytalny a funkcjonariusze

Problematykę powszechnego systemu emerytalnego reguluje ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1383 z późn. zm.), zwana dalej ustawą emerytalną.

W art. 2 ust. 2 ustawy emerytalnej wskazuje się, że świadczenia na warunkach i w wysokości określonych w ustawie przysługują również żołnierzom zawodowym oraz funkcjonariuszom Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej, jeżeli nie spełniają oni warunków do nabycia prawa lub utracili prawo do świadczeń określonych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym tych osób, oraz członkom rodzin pozostałym po tych osobach.

Jak z powyższego wynika w określonych sytuacjach (nie nabycie lub utrata prawa) funkcjonariusz może podlegać pod powszechny system emerytalny.

Ważnym, aczkolwiek często pomijanym przez funkcjonariuszy przepisem jest art. 95 ustawy emerytalnej. W ust. 1 przedmiotowego artykułu stwierdza się, że w razie zbiegu u jednej osoby prawa do kilku świadczeń przewidzianych w ustawie wypłaca się jedno z tych świadczeń – wyższe lub wybrane przez zainteresowanego.

Teoretycznie możemy w tym miejscu zadać sobie pytanie: a co nas to, skoro wyraźnie pisze, że chodzi o zbieg świadczeń przewidzianych w ustawie emerytalnej, a ona nas nie dotyczy?

Otóż, w ust. 2 stwierdza się, że: przepis ust. 1 stosuje się również, (…), w razie zbiegu prawa do emerytury (…) określonego w ustawie z prawem do świadczeń przewidzianych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym osób, o których mowa w art. 2 ust. 2, z wyjątkiem przypadku, gdy emerytura wojskowa lub policyjna została obliczona według zasad określonych w art. 15a albo art. 18e ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin lub w art. 15a lub art. 15d lub art. 18e ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

Należy to rozumieć w ten sposób, że w sytuacji, kiedy funkcjonariusz nie nabył lub utracił prawa do świadczeń z systemu zaopatrzeniowego to jego również dotyczy przepis o zbiegu prawa do emerytury z systemu powszechnego (art. 95 ust. 1), a tym samym nie będzie miał kumulacji świadczeń, bo jego dotychczasowe świadczenie z systemu zaopatrzeniowego przejdzie do powszechnego. Przykładowo taka sytuacja dotyczyć będzie funkcjonariusza, który zwalnia się ze służby przed uzyskaniem prawa do zaopatrzenia emerytalnego czyli przed ukończeniem 15 lub 25 lat służby. Wówczas zgodnie z treścią art. 4 ustawy zaopatrzeniowej, okres służby takiego funkcjonariusza uważa się za okres składkowy w myśl przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Wracając do ustępu 2 ustawy emerytalnej, to jak wskazano w drugiej części przepisu, nie dotyczy to jednak przypadków, gdy emerytura policyjna została obliczona według zasad określonych w art. 15a, art. 15d lub art. 18e ustawy zaopatrzeniowej.

Dlaczego? Ponieważ w tych przypadkach z mocy ustawy zaopatrzeniowej, nie wlicza się do podstawy wymiaru emerytury, okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę.

Zgodnie z przyjętą przez sądy linią orzeczniczą, jeśli ustawa zaopatrzeniowa pozwala na uwzględnienie w wyliczeniu podstawy świadczenia wyłącznie okresu samej służby, to uzasadnia to prawo do pobierania dwóch emerytur "wypracowanych" niezależnie od siebie. Zatem o wyjątku od zasady pobierania jednego świadczenia decyduje w tym przypadku brak możliwości obliczenia emerytury policyjnej przy uwzględnieniu "cywilnego" stażu emerytalnego, który z drugiej strony nie może przecież „przepaść”.

Tak więc w sytuacji, kiedy funkcjonariusz spełnił warunki do nabycia prawa lub nie utracił prawa do świadczeń określonych w ustawie zaopatrzeniowej, a jego emerytura została wyliczona na podstawie art. 15a, 15d lub 18e tejże ustawy - to posiadając prawo do świadczenia z systemu zaopatrzeniowego oraz powszechnego – może pobierać oba świadczenia, bo wobec niego nie stosuje się przepisu o zbiegu prawa do emerytury.

Inaczej mówiąc, funkcjonariusze wskazani w pkt 2 i 3 naszego podziału na „kategorie” mogą, jeśli mają prawa do emerytury z obu systemów, skorzystać z ich kumulacji.

Należy w tym miejscu zauważyć, że możliwości takiej nie mają najstarsi funkcjonariusze (nareszcie młodzi, co? 😉), ale jak się domyślam raczej nie spędza to im snu z powiek, bo i tak wszystkie okresy mają wliczane do podstawy wymiaru emerytury policyjnej, aż do momentu uzyskania 75%. Jeśli po uzyskaniu tego progu nadal pracują to w żaden sposób nie wpływa to już na wysokość ich emerytury, a „nadwyżki” nie mogą „przenieść” do systemu powszechnego. Coś za coś. Mogą za to „dorobić” do emerytury bez jakichkolwiek ograniczeń kwotowych.

Per analogiam należy potraktować kwestię okresów, których funkcjonariusze wskazani w pkt 2 i 3 nie mogą doliczyć do wysługi emerytalnej po odejściu ze służby, a tym samym dokonać zwiększenia wymiaru otrzymanego świadczenia. Zostaną one potraktowane jako okresy, których nie można wliczyć do emerytury policyjnej, a tym samym zostaną wliczone do świadczenia powszechnego.

W tym miejscu warto wspomnieć o treści art. 7 ustawy zaopatrzeniowej, która wskazuje, że w razie zbiegu prawa do emerytury lub renty przewidzianych w ustawie z prawem do emerytury lub renty albo do uposażenia w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego przewidzianych w odrębnych przepisach wypłaca się świadczenie wyższe lub wybrane przez osobę uprawnioną, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Wybór świadczenia przewidzianego w odrębnych przepisach nie pozbawia osoby uprawnionej innych świadczeń i uprawnień przysługujących emerytom i rencistom policyjnym.

Na koniec tych rozważań chciałbym zauważyć, że możliwość pobierania drugiego świadczenia emerytalnego z systemu powszechnego możliwa będzie dopiero w momencie spełnienia przez funkcjonariusza „w stanie spoczynku” 😉 ustawowych przesłanek rzeczonego systemu tj. osiągnięcia wymaganego przepisami wieku – 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.

c.d.n.
 
Zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszy SC/SCS

Przejdźmy zatem do rozwiązań szczególnych dla konkretnej służby, a mianowicie funkcjonariuszy Służby Celnej i Celno-Skarbowej.

Być może niektórzy zauważyli, że w dotychczasowych rozważaniach pojawiły się artykuły z ustawy zaopatrzeniowej, do których - pomimo ich wskazania - bezpośrednio się nie odnosiłem np. 15d czy 15e. Było to z mojej strony celowe działanie ponieważ wskazane przepisy odnoszą się do rozwiązań szczególnych w ustawie, a których nie chciałem poruszać w rozważaniach dotyczących części ogólnej problematyki emerytur policyjnych.

Tak więc przejdźmy wreszcie do „mięcha” czyli tego co celnicy lubią najbardziej 😉

Jak wiadomo funkcjonariusze SCS pod rządami ustawy zaopatrzeniowej znaleźli się z dniem 1 stycznia 2018 roku (art. 1 ust. 1).

Co ważne ustawodawca w ust. 2 niniejszego artykułu wskazał, że zaopatrzenie emerytalne, o którym mowa w ust. 1, przysługuje również funkcjonariuszom Służby Celnej, którzy zostali mianowani do Służby Celnej po dniu 14 września 1999 r. lub których stosunek pracy został przekształcony w stosunek służbowy na podstawie art. 22b ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004r. poz. 1641, z późn. zm.) lub art. 99 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2016 r. poz.1799 i 1948).

Funkcjonariusze Służby Celnej to funkcjonariusze, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o SC oraz art. 76 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o SC.

Z kolei funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej to funkcjonariusze, o których mowa w art. 165 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) oraz w art. 151 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 768, z późn. zm.).

Tak więc przepisami ustawy zaopatrzeniowej objęci zostali:
  1. funkcjonariusze SCS,
  2. funkcjonariusze SC mianowani do tejże służby po dniu 14 września 1999 roku,
  3. funkcjonariusze SC, których stosunek pracy został przekształcony w stosunek służbowy na podstawie art. 22b ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o SC,
  4. funkcjonariusze SC, których stosunek pracy został przekształcony w stosunek służbowy na podstawie art. 99 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o SC.
Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy zaopatrzeniowej emerytem policyjnym jest funkcjonariusz zwolniony ze służby w Służbie Celnej lub Służbie Celno-Skarbowej, który ma ustalone prawo do emerytury policyjnej.


Emerytura policyjna dla funkcjonariuszy Służby Celnej lub Służby Celno-Skarbowej, którzy wstąpili do służby po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2013 roku

W art. 12 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej wskazano, że emerytura policyjna przysługuje funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby, który w dniu zwolnienia posiada 15 lat służby w Służbie Celnej lub Służbie Celno-Skarbowej, z wyjątkiem funkcjonariusza, który ma ustalone prawo do emerytury określonej w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obliczonej z uwzględnieniem okresów służby i okresów z nią równorzędnych.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z treścią art. 12 ust. 2 ustawy zaopatrzeniowej w przypadku funkcjonariuszy Służby Celnej lub funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, prócz wymogu posiadania 15 lat służby, dodatkowo wymagane jest posiadanie stażu służby co najmniej 5 lat:
  1. przy wykonywaniu zadań określonych odpowiednio w art. 1 ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej lub w art. 2 ust. 1 pkt 4–6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej,
  2. służby w Służbie Celno-Skarbowej.
Zacznijmy może od pkt 2. Na chwilę obecną nie jest możliwym spełnienie przez pozostających w służbie funkcjonariuszy wymogu z tego punktu. Licząc bowiem czas od wejścia w życie ustawy o KAS tj. od 1 marca 2017 roku, funkcjonariuszom SC/SCS pięcioletni okres służby w tej formacji upłynie w dniu 1 marca 2022 roku. Tak więc zostało jeszcze trochę czasu. Przy okazji: mały praktyczny minus wskazanego terminu jest taki, że chcąc osiągnąć próg owych 5 lat i odejść ze służby w roku 2022 nie będziemy mogli skorzystać z waloryzacji świadczenia emerytalnego, bo waloryzacja obejmuje emerytury osób, którym prawo do świadczenia ustalono przed dniem 1 marca (art. 6 pkt 1a ustawy zaopatrzeniowej). Jak z powyższego wynika oba terminy się kłócą. Przed pierwszym marca nie mamy spełnionego warunku 5 lat służby w SCS, a z kolei przed pierwszym marca mija nam termin waloryzacji świadczenia w tym samym roku kalendarzowym, w którym zwalniamy się ze służby.

Niemniej perspektywicznie jest to łatwiejszy do spełnienia warunek, bo od 1 marca 2017 roku funkcjonariusze przyjmowani są wyłącznie do SCS i do czasu uzyskania przez nich uprawnień emerytalnych wynikających z art. 18e ustawy zaopatrzeniowej na pewno będą mieć nie tylko te wymagane ustawowo 5 lat stażu służby, ale sporo więcej 😊

A teraz przejdźmy do pkt 1, który w o wiele szerszym zakresie dotyczy starszych funkcjonariuszy, głównie SC. Wskazane w tym punkcie przepisy z obu ustaw o Służbie Celnej odnoszą się do takich działań jak:
  • rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych, przestępstw i wykroczeń związanych z przywozem i wywozem towarów oraz ściganie ich sprawców, w zakresie określonym innymi ustawami (art. 1 ust. 2 pkt 4 ustawy z 1999 r.),
  • rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń związanych z naruszeniem przepisów dotyczących ochrony dóbr kultury oraz ochrony własności intelektualnej, a także przestępstw i wykroczeń związanych z wprowadzaniem na polski obszar celny oraz wyprowadzaniem z polskiego obszaru celnego towarów objętych ograniczeniami lub zakazami, w szczególności takich jak: odpady szkodliwe, substancje chemiczne, materiały jądrowe i promieniotwórcze, środki odurzające i substancje psychotropowe oraz broń, amunicja, materiały wybuchowe i technologie objęte kontrolą międzynarodową (art. 1 ust. 2 pkt 5 ustawy z 1999 r.),
  • rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń związanych z naruszeniem przepisów dotyczących wprowadzania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyprowadzania z jej terytorium towarów objętych ograniczeniami lub zakazami obrotu ze względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny lub bezpieczeństwo międzynarodowe, w szczególności takich jak odpady, substancje chemiczne i ich mieszaniny, materiały jądrowe i promieniotwórcze, środki odurzające i substancje psychotropowe, broń, amunicja, materiały wybuchowe, prekursory materiałów wybuchowych podlegające ograniczeniom oraz towary i technologie oznaczeniu strategicznym (art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z 2009 r.)
  • rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych oraz ściganie ich sprawców, w zakresie określonym w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r., poz.186 z późn. zm.) - (art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z 2009 r.),
  • rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń przeciwko (art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z 2009 r.):
    • zdrowiu, określonych w art. 55, 57, 61 i 66 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2016 r., poz. 224 i 437)
    • dobrom kultury, określonych w art. 109 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r., poz.1446, z 2015 r., poz. 397, 774 i 1505 oraz z 2016 r., poz. 1330) i w art. 53 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2016 r., poz. 1506),
    • prawom własności intelektualnej, określonych w art. 116–118 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 666 i 1333) i w art. 305 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1410 oraz z 2015 r., poz. 1266, 1505 i 1615),
    • przyrodzie, określonych w art. 128 i art. 131 pkt 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651, 1688 i 1936 oraz z 2016 r., poz. 422),
    • środowisku, określonych w art. 183 § 2, 4, 5 i 6, w przypadku czynów, o których mowa w art. 183 § 2, 4 i 5 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2016r., poz. 1137), oraz przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, określonych w art. 244 Kodeksu karnego, w zakresie niestosowania się do zakazu wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych,
    • ograniczeniom obrotu towarami i technologiami o znaczeniu strategicznym, określonym w art. 33 ust.1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami oznaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2013 r., poz. 194 oraz z 2016 r., poz. 1228) – oraz ściganie ich sprawców, jeżeli zostały ujawnione przez Służbę Celną.
Jak z powyższego widać warunkiem sine qua non otrzymania emerytury policyjnej przez funkcjonariusza SC jest nomen-omen wykonywanie przez niego przez 5 lat czynności o charakterze „policyjnym”, takich jak: rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń. Nie piszę tu celowo o funkcjonariuszu SCS, bo nie może mieć on 5 lat służby w realizowaniu tych zadań, skoro sama służba ma zaledwie 3,5 roku, a i poprzednie regulacje ustawowe go nie dotyczą.

Jeśli funkcjonariusz SC nie realizował tego rodzaju zadań w okresie 5 lat to na szczęście nie traci definitywnie szansy na emeryturę z systemu zaopatrzeniowego. Pozostaje mu wówczas nabycie tego uprawnienia poprzez „zasiedzenie” 😴 czyli 5 lat służby w SCS.

c.d.n.
 
W tym momencie narzekania na ustawodawcę pod kątem dodatkowego warunku do uzyskania emerytury policyjnej, jakim jest te 5 lat służby w SCS powinny się zakończyć, a przynajmniej zdecydowanie zmniejszyć. Gdyby bowiem nie ten zapis to spora część osób, która nie miała możliwości realizowania podczas pełnienia służby jako funkcjonariusz SC zadań wskazanych w punkcie 1, nigdy nie spełniłaby warunku uzyskania emerytury z systemu zaopatrzeniowego, a tak wystarczy poczekać 😊

Zatem funkcjonariusz SC/SCS, który w dniu zwolnienia ze służby, przekształcenia albo wygaśnięcia stosunku służbowego osiągnął staż służby 15 lat, w tym co najmniej 5 lat, przy wykonywaniu omówionych wyżej zadań, nabywa prawo do emerytury w dniu osiągnięcia tego stażu niezależnie od przyczyny zwolnienia ze służby, wygaśnięcia czy przekształcenia stosunku służbowego.

Co ważne od dnia 1 lipca 2019 r. do katalogu okresów równorzędnych ze służbą wymienionych w art. 13 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej, zaliczone zostały okresy zatrudnienia funkcjonariuszy od dnia 15 września 1999 roku do dnia przekształcenia stosunku pracy w stosunek służby w przypadku, gdy osoba, która wykonywała zadania przypisane dla Służby Celnej, otrzymała akt mianowania skutkujący tym przekształceniem (art. 13 ust. 1 pkt 1d ustawy zaopatrzeniowej).

Emerytura wersja I

Emerytura dla funkcjonariusza SC/SCS, który został mianowany do Służby Celnej po dniu 14 września 1999 roku i który spełni warunki określone w art. 12 ust. 2 i 3 ustawy zaopatrzeniowej wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i okresów równorzędnych ze służbą, i wzrasta o 2, 6 % podstawy wymiaru za każdy dalszy rok tej służby (art. 15d ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej).

Powyższe rozwiązanie oznacza, że emerytura dla tej grupy osób zostanie obliczona wyłącznie za okresy służby i okresy równorzędne ze służbą!

Do emerytury nie zostaną doliczone posiadane przed wstąpieniem do służby okresy składkowe
i nieskładkowe oraz okresy zatrudnienia po zwolnieniu ze służby
.

Okresy te zaliczone zostaną natomiast do emerytury z systemu powszechnego, a funkcjonariusz będzie mógł pobierać jednocześnie oba świadczenia: emeryturę policyjną oraz emeryturę z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

W przypadku, gdy suma emerytury obliczonej na podstawie art. 15d ustawy zaopatrzeniowej przysługującej łącznie z emeryturą z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych będzie niższa od kwoty najniższej emerytury, emeryturę policyjną podwyższa się w taki sposób, aby suma tych emerytur nie była niższa od kwoty najniższej emerytury.

Emerytura wersja II

Zgodnie z treścią art. 15e ustawy zaopatrzeniowej emerytura dla funkcjonariusza SC/SCS, który przed dniem 1 stycznia 1999 roku:
  1. pełnił służbę w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub Służbie Więziennej;
  2. pełnił zawodową służbę wojskową;
  3. pełnił służbę lub był zatrudniony w jednostkach, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1–1c lub 3–4 ustawy zaopatrzeniowej.
obliczana będzie na zasadach określonych w art. 15 ustawy zaopatrzeniowej, jeżeli funkcjonariusz nie pełnił służby, na rzecz totalitarnego państwa, o której mowa w art. 13b ustawy zaopatrzeniowej, a jeżeli pełnił taką służbę – na zasadach określonych w art. 15c ustawy zaopatrzeniowej.

Tak więc, pełniąc przed 1 stycznia 1999 roku służbę we wskazanych poniżej jednostkach, emeryturę będziemy mieć naliczaną wg zasad dla najstarszych funkcjonariuszy czyli na podstawie art. 15 ustawy zaopatrzeniowej.

Jakie to są jednostki, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1–1c lub 3–4 ustawy zaopatrzeniowej? Otóż są to:
  1. Urząd Ochrony Państwa lub Biuro Ochrony Rządu,
  2. Policja państwowa lub Milicja Obywatelska,
  3. służba na rzecz totalitarnego państwa, o której mowa w art. 13b, na zasadach określonych w art. 15c,
  4. Służba Ochrony Kolei, jeżeli funkcjonariusz przeszedł bezpośrednio do służby w Milicji Obywatelskiej lub w Służbie Więziennej w terminie do dnia 1 kwietnia 1955 roku,
  5. zawodowe jednostki ochrony przeciwpożarowej i szkoły pożarnicze, gdzie funkcjonariusz pełnił służbę w charakterze członka Korpusu Technicznego Pożarnictwa, a także funkcjonariusza pożarnictwa w terminie do dnia 31 stycznia 1992 roku.
Wówczas do emerytury obliczonej na podstawie art. 15e ustawy zaopatrzeniowej, mogą być doliczone, zgodnie z art. 14 tejże ustawy, przypadające po zwolnieniu ze służby okresy opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe po dniu 31 grudnia 1998 r. lub okresy nieopłacania składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia.


Emerytura policyjna dla funkcjonariuszy Służby Celnej lub Służby Celno-Skarbowej, którzy wstąpili do służby po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r.

Emerytura policyjna dla funkcjonariuszy SC/SCS, którzy wstąpili do służby po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r będzie obliczona na tych samych zasadach, jak dla pozostałych funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy po tym dniu.

Problematyka ta został omówiona w części Zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszy.



Przechodząc do kwestii podstawy wymiaru emerytury należy wskazać, że zgodnie z treścią art. 5 ust. 1a ustawy zaopatrzeniowej, podstawę wymiaru emerytury funkcjonariusza SC lub SCS stanowi średnie uposażenie lub wynagrodzenie należne przez okres kolejnych 10 lat kalendarzowych wybranych przez funkcjonariusza.

Jeżeli funkcjonariusz nie wskaże takiego okresu, do ustalenia podstawy wymiaru emerytury przyjmowany będzie okres kolejnych 10 lat kalendarzowych poprzedzających rok zwolnienia ze służby.

Za uposażenie należne przyjmuje się uposażenie zasadnicze wraz z dodatkami o charakterze stałym i nagrodą roczną, należne funkcjonariuszowi stosownie do przepisów o uposażeniu i nagrodach funkcjonariuszy (art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy zaopatrzeniowej).

Od dnia 1 lipca 2019 roku, przy ustalaniu podstawy wymiaru emerytury policyjnej funkcjonariusza Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej, nie uwzględnia się zmniejszenia wysokości uposażenia, w związku z przebywaniem na zwolnieniu lekarskim, urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego czy urlopie rodzicielskim.

Zatem jeżeli podstawę wymiaru emerytury funkcjonariusza SC/SCS, ustalono na podstawie kwot uposażeń, których wysokość została zmniejszona, w związku z przebywaniem na zwolnieniu lekarskim, urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego czy urlopie rodzicielskim, na wniosek zainteresowanego złożony w organie emerytalnym, po przedstawieniu, „Zaświadczenia o uposażeniu i nagrodzie rocznej dla celów emerytalnych z kolejnych 10 lat kalendarzowych” ZER WU – 8b/2019, w którym wykazane zostaną te należności w niezmniejszonej wysokości, podstawa wymiaru emerytury może zostać ponownie ustalona od miesiąca złożenia wniosku, nie wcześniej jednak niż od dnia 1 lipca 2019 r. oraz nie wcześniej niż od nabycia prawa do emerytury.

W związku z uchyleniem art. 18f ust. 4 ustawy zaopatrzeniowej, począwszy od dnia 1 lipca 2019 roku, podstawę wymiaru emerytury policyjnej dla funkcjonariuszy SC/SCS stanowi iloczyn wskaźnika wysokości podstawy wymiaru i kwoty przeciętnego miesięcznego uposażenia obowiązującej w dniu zwolnienia funkcjonariusza ze służby.

Funkcjonariuszowi zwolnionemu ze SC/SCS, któremu dotychczasową podstawę wymiaru ustalono przy zastosowaniu kwoty przeciętnego miesięcznego uposażenia obowiązującej z dnia ukończenia 55 roku życia, organ emerytalny może na jego wniosek, złożony w organie emerytalnym, ponownie przeliczyć podstawę wymiaru emerytury, poprzez przyjęcie do obliczeń kwoty przeciętnego miesięcznego uposażenia obowiązującego w dniu zwolnienia funkcjonariusza ze służby. Prawo do przeliczenia przysługuje od dnia 1 lipca 2019 roku, nie wcześniej jednak niż od miesiąca złożenia wniosku (nie wcześniej niż od daty nabycia prawa do emerytury).

I to by było tyle w kwestii emerytury z systemu zaopatrzeniowego.

c.d.n.
 
Emerytura powszechna dla funkcjonariuszy Służby Celnej lub Służby Celno-Skarbowej

Pozostaje jeszcze kwestia emerytury z systemu powszechnego, w sytuacji kiedy zostaliśmy zwolnieni ze służby w trybie art. 15a, 15d lub 18e.

Od 1 stycznia 2018 r., na mocy ustawy z 11 maja 2017 roku o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych ustaw (Dz. U. z 2017 r., poz. 1321); funkcjonariusze SC/SCS są wyłączeni z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych.

Obecnie są oni objęci zaopatrzeniem emerytalnym na podstawie przepisów ustawy z 18 lutego 1994 roku. Funkcjonariusze SC/SCS, którzy spełnią warunki z odpowiednich przepisów ustawy zaopatrzeniowej, będą mogli nabyć prawo do emerytury policyjnej. Do jej ustalenia będzie można przyjąć m. in. okresy służby w SC/SCS przypadające przed 1 stycznia 2018 roku, czyli w okresie, gdy funkcjonariusz z tytułu pełnienia tej służby podlegał powszechnym ubezpieczeniom społecznym.

Funkcjonariuszowi SC/SCS, któremu ustalono prawo do emerytury policyjnej, można również ustalić prawo do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, tj. z powszechnego systemu ubezpieczeń.

Przy ustalaniu praw do emerytury z systemu powszechnego FUS sprawdza czy:
  1. funkcjonariusz SC/SCS ma już ustalone prawo do emerytury policyjnej, a jeśli tak, to na podstawie którego przepisu ustawy zaopatrzeniowej obliczono wysokość tej emerytury;
  2. funkcjonariusz SC/SCS nie ma ustalonego prawa do emerytury policyjnej, a jeśli tak, to czy brak uprawnień wynika wyłącznie stąd, że nie zgłosił wniosku o emeryturę policyjną - mimo, że spełnia warunki, by mu ją przyznać - czy też stąd, że nie spełnia warunków, by uzyskać prawo do tej emerytury po zwolnieniu ze służby;
  3. funkcjonariusz SC/SCS nie ma ustalonego prawa do emerytury policyjnej, ale pobiera świadczenie na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy z 11 maja 2017 roku.

1) Gdy funkcjonariusz SC/SCS będzie miał ustalone prawo do emerytury policyjnej, do obliczenia wysokości emerytury z FUS brane są pod uwagę wyłącznie okresy ubezpieczenia powszechnego (czyli okresy składkowe i nieskładkowe). Wyłączone zostaną te okresy służby, z tytułu których ustalono prawo do emerytury policyjnej. Zasada ta obowiązuje, gdy wysokość emerytury policyjnej obliczono na podstawie jednego z następujących przepisów ustawy zaopatrzeniowej:
  • art. 15d – jeżeli funkcjonariusz po raz pierwszy wstąpił do służby w SC/SCS przed 1 stycznia 2013 roku,
  • art. 18e – jeżeli funkcjonariusz po raz pierwszy wstąpił do służby w SC/SCS po 31 grudnia 2012 roku,
  • art. 15 – jeżeli przed 2 stycznia 1999 roku funkcjonariusz pełnił służbę, o której mowa w art. 15d ust. 2, lub był zatrudniony w jednostkach, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 4,
  • art. 15c tej ustawy – jeżeli funkcjonariusz, który przed 2 stycznia 1999 r. pełnił służbę, o której mowa w art. 15d ust. 2, lub był zatrudniony w jednostkach, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 4, pełnił również służbę, o której mowa w art. 13b.
W tych przypadkach podstawa obliczenia emerytury z FUS z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego to suma:
  • składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem ich waloryzacji, zapisanych na koncie ubezpieczonego na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury, z wyłączeniem składek za okresy służby,
  • zwaloryzowanego kapitału początkowego, obliczonego z uwzględnieniem okresów pracy w administracji celnej oraz innych okresów ubezpieczenia (składkowych i nieskładkowych) sprzed 1 stycznia 1999 roku.
Składki na ubezpieczenie emerytalne za okresy służby, które zostały wliczone do wymiaru emerytury policyjnej są usuwane z ewidencji FUS na podstawie zawiadomienia o ustaleniu prawa do emerytury policyjnej, które FUS otrzymuje z właściwego organu emerytalnego.

Wysokość emerytury z FUS ustalana jest w ten sposób, że podstawę jej obliczenia dzielona jest przez średnie dalsze trwanie życia ustalone dla wieku przejścia na emeryturę. Pod uwagę brana jest tablica trwania życia obowiązująca albo w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę z FUS, albo w dniu osiągnięcia wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn). Stosowana jest ta, która jest korzystniejsza, czyli pozwoli wypłacać wyższą emeryturę.

Tak obliczona emerytura z FUS będzie wypłacana niezależnie od wypłaty emerytury policyjnej, o ile wysokość emerytury policyjnej ustalono na podstawie art. 15d lub art. 18e ustawy zaopatrzeniowej – a więc wyłącznie za okresy służby. W takim przypadku funkcjonariusz może pobierać jednocześnie oba świadczenia: emeryturę policyjną z Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA i emeryturę z FUS z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Przypominam, że gdy suma emerytury policyjnej oraz emerytury z FUS będzie niższa od najniższej emerytury, to emerytura policyjna zostanie podwyższona do takiej kwoty, aby suma obu świadczeń była równa najniższej emeryturze, a podwyższenia dokona ZER MSWiA .

Jeżeli wysokość emerytury policyjnej ustalono na podstawie art. 15 lub art. 15c ustawy zaopatrzeniowej – a więc zarówno za okresy służby, jak i za okresy składkowe i nieskładkowe – będzie przysługiwała wypłata wyłącznie jednego świadczenia: wyższego lub wybranego przez funkcjonariusza. Funkcjonariusz będzie więc mógł pobierać albo emeryturę policyjną albo emeryturę powszechną.


2) Gdy funkcjonariusz SC/SCS nie ma ustalonego prawa do emerytury policyjnej – np. gdy spełnia warunki do emerytury policyjnej, a nie wystąpił o jej przyznanie – do obliczenia wysokości emerytury z FUS brane są pod uwagę zarówno okresy ubezpieczenia (składkowe i nieskładkowe), jak i okresy służby sprzed 1 stycznia 2018 roku.

UWAGA

Jednak jeżeli funkcjonariusz wystąpi potem o przyznanie emerytury policyjnej, nie będzie mógł uzyskać prawa do tego świadczenia!!!!


W tym przypadku podstawa obliczenia emerytury z FUS to suma:
  • składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem ich waloryzacji, za okresy ubezpieczenia, zapisanych na koncie ubezpieczonego na koniec ostatniego miesiąca przed tym, od którego przysługuje wypłata emerytury, w tym za okresy służby w SC/SCS;
  • zwaloryzowanego kapitału początkowego, obliczonego z uwzględnieniem okresów pracy w administracji celnej oraz innych okresów ubezpieczenia (składkowych i nieskładkowych) sprzed 1 stycznia 1999 roku.
Jeśli funkcjonariusz SC/SCS zostanie zwolniony ze służby po 31 grudnia 2017 roku i nie spełni warunków, by uzyskać prawo do emerytury policyjnej, w podstawie obliczenia emerytury z FUS uwzględnione będą również składki na ubezpieczenie emerytalne za okresy służby od 1 stycznia 2018 roku do zwolnienia ze służby (czyli składki ustalone od uposażenia wypłaconego funkcjonariuszowi po wejściu w życie ustawy z 11 maja 2017 roku). Oznacza to, że do emerytury powszechnej zostaną wliczone okresy, gdy funkcjonariusz nie był objęty powszechnym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, i nie odprowadzono na nie składek do FUS. Składki te musi przekazać do ZUS jednostka wypłacająca funkcjonariuszowi uposażenie w dniu zwolnienia go ze służby.

Wysokość emerytury z FUS ustalana jest wówczas w ten sam sposób jak wcześniej opisany.

Jeśli funkcjonariusz SC/SCS (mężczyzna) należy do otwartego funduszu emerytalnego (OFE) do podstawy obliczenia emerytury z FUS włączane są również środki zapisane na jego subkoncie (z tzw. II filaru).

Jeśli zaś do OFE należy funkcjonariuszka SC/SCS (kobieta), która spełnia warunki, by przyznać jej okresową emeryturę kapitałową, może zostać ustalone jej prawo do takiej emerytury. Wysokość świadczenia zależy od środków zapisanych na subkoncie, przy czym, aby można je było w ogóle przyznać - muszą one wynosić co najmniej 20 razy tyle co dodatek pielęgnacyjny (jego wysokość można sprawdzić na stronie zus.pl). Jeśli wynoszą mniej, środki z subkonta zostaną włączone do podstawy obliczenia emerytury z FUS.

Wysokość okresowej emerytury kapitałowej ustalana jest w ten sposób, że dzielona jest sumę środków zapisanych na subkoncie na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury, przez średnie dalsze trwanie życia, które przyjęte zostanie do obliczenia emerytury z FUS.

Okresową emeryturę kapitałową funkcjonariuszka SC/SCS może pobierać łącznie z emeryturą z FUS (z tzw. I filaru) – do czasu ukończenia wieku 65 lat. Wraz z osiągnięciem tego wieku utraci prawo do okresowej emerytury kapitałowej. Wtedy jednak jej emeryturę z FUS zostanie przeliczona. Do podstawy jej obliczenia włączone zostaną również środki zapisane na subkoncie, które pozostaną po dokonanych wypłatach okresowej emerytury kapitałowej.


3) Jeżeli zwolniony ze służby funkcjonariusz SCS:
  • spełnia warunki do przyznania emerytury policyjnej,
  • zgłosi wniosek o przyznanie takiej emerytury,
  • będzie pobierał świadczenie pieniężne na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z 11 maja 2017 roku zaliczane na poczet emerytury policyjnej,
  • zgłosi wniosek o emeryturę z FUS z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego,
to emeryturę z FUS obliczona będzie zgodnie z zasadami, które stosowane są dla funkcjonariuszy z ustalonym prawem do emerytury policyjnej, w której uwzględniono okresy służby. Do obliczenia emerytury z FUS będą więc uwzględniane wyłącznie okresy ubezpieczenia (okresy składkowe i nieskładkowe). Nie będą brane pod uwagę okresy służby.

c.d.n.
 
W tym przypadku podstawa obliczenia emerytury z FUS z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego to suma:
  • składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem ich waloryzacji, zapisanych na koncie ubezpieczonego na koniec ostatniego miesiąca przed tym, od którego przysługuje wypłata emerytury, z wyłączeniem składek za okresy służby,
  • zwaloryzowanego kapitału początkowego, obliczonego z uwzględnieniem okresów pracy w administracji celnej oraz innych okresów ubezpieczenia (składkowych i nieskładkowych) sprzed 1 stycznia 1999 roku.
Przy obliczeniu emerytury z FUS uwzględniane są również okresy ubezpieczenia po zwolnieniu ze służby.

Wysokość emerytury z FUS ustalana jest w ten sam sposób, jak we wcześniej opisanych przypadkach.

Składki na ubezpieczenie emerytalne będą usuwane z ewidencji dopiero wtedy, gdy FUS otrzyma zawiadomienie o ustaleniu prawa do emerytury policyjnej, które prześle mu właściwy organ emerytalny. Do czasu otrzymania tego zawiadomienia emerytura z FUS, którą zostanie przyznana na wniosek byłego funkcjonariusza SCS pobierającego świadczenie pieniężne na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z 11 maja 2017 roku, będzie ustalona w kwocie zaliczkowej.



Ufffffff o_O - i to by było ludziska w duuuuużym skróóóóócie tyle o ustalaniu prawa do świadczeń emerytalnych dla funkcjonariuszy SC/SCS. Teraz przydałoby się coś na wzmocnienie... :coffee:



Ps.
Z góry uprzedzam, że sytuacja funkcjonariuszy, którzy wcześniej odeszli ze służby może być nieco inna, niż to co powyżej napisałem, ponieważ zmiany przepisów emerytalnych są permanentne i sytuacja formalna tych funkcjonariuszy może wyglądać inaczej w zależności od obowiązujących w momencie ich odejścia przepisów, a ja starałem skupić się na aktualnym stanie prawnym.

Opracowując ten materiał korzystałem z materiałów znalezionych w Internecie oraz posiłkowałem się informacjami ze stron ZER MSWiA oraz ZUS, które starałem się przetworzyć na użytek tego postu/-ów.

Pozdrawiam i mam nadzieję, że zamieszczone wyżej informacje pozwolą wam wyjaśnić swoje wątpliwości w tym temacie.

Na koniec jeszcze powiem, że jestem kompletnym laikiem w obszarze zasad naliczania emerytur, a powyższe wypociny 😓 to wyłącznie efekt (nie)logicznej analizy obowiązujących w tym obszarze przepisów z (nie)udolną próbą ich jednoczesnego „usystematyzowania” dla łatwiejszego odbioru.

Krótko mówiąc trochę boję się waszych bardziej szczegółowych pytań ;)

Przepraszam też za te kilka postów z rzędu, ale materiał był tak obszerny, że system nie chciał go normalnie przyjąć, bo w jednym mieści się maksymalnie 10000 znaków, a tu było sporo więcej.

A teraz przerwa 🙃
 
Zaintrygowała mnie informacje, że funkcjonariusze przyjęci przed 1 stycznia 1999r., maja prawo do wyliczenia podstawy wymiaru emerytury z uposażenia należnego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku?
 
Zaintrygowała mnie informacje, że funkcjonariusze przyjęci przed 1 stycznia 1999r., maja prawo do wyliczenia podstawy wymiaru emerytury z uposażenia należnego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku?

Witam,
Cóż można powiedzieć.
Tak faktycznie jest, choć to powoli wymierający gatunek funkcjonariusza.

Ponieważ wyliczenie podstawy wymiaru emerytury następuje w tym przypadku z ostatnio zajmowanego stanowiska, to w praktyce oznacza to, że taki funkcjonariusz dostaje swoją emeryturę z ostatniej pensji. Tak więc im ta ostatnia pensja jest wyższa, tym wyższa jest emerytura.
Z tego powodu powstał w służbach niepisany zwyczaj podnoszenia uposażenia zasłużonym funkcjonariuszom (np. >25 lat służby) na tzw. "odejście" czyli na ostatni/ostatnie miesiące służby, co oczywiście przenosiło się na wysokość otrzymywanej przez nich emerytury.

Przy systemie średniej z 10 lat, jednorazowe podniesienie uposażenia - przy podziale przez 120 miesięcy - praktycznie nic nie daje (przykładowo przy podniesieniu nawet o 1200 zł, średnia wzrośnie jedynie o 10 zł), więc wobec młodszych funkcjonariuszy tego zwyczaju nie stosowało/nie stosuje się i mogą nawet nie wiedzieć, że "drzewniej" tak bywało ;)
 
Witam,
Cóż można powiedzieć.
Tak faktycznie jest, choć to powoli wymierający gatunek funkcjonariusza.

Ponieważ wyliczenie podstawy wymiaru emerytury następuje w tym przypadku z ostatnio zajmowanego stanowiska, to w praktyce oznacza to, że taki funkcjonariusz dostaje swoją emeryturę z ostatniej pensji. Tak więc im ta ostatnia pensja jest wyższa, tym wyższa jest emerytura.
Z tego powodu powstał w służbach niepisany zwyczaj podnoszenia uposażenia zasłużonym funkcjonariuszom (np. >25 lat służby) na tzw. "odejście" czyli na ostatni/ostatnie miesiące służby, co oczywiście przenosiło się na wysokość otrzymywanej przez nich emerytury.

Przy systemie średniej z 10 lat, jednorazowe podniesienie uposażenia - przy podziale przez 120 miesięcy - praktycznie nic nie daje (przykładowo przy podniesieniu nawet o 1200 zł, średnia wzrośnie jedynie o 10 zł), więc wobec młodszych funkcjonariuszy tego zwyczaju nie stosowało/nie stosuje się i mogą nawet nie wiedzieć, że "drzewniej" tak bywało ;)
Trzeba uzupełnić, że zwyczaj upowszechniony w służbach "typowo policyjnych" i "ujawniony" przez wścibskich dziennikarzy:cool:
 
Trzeba uzupełnić, że zwyczaj upowszechniony w służbach "typowo policyjnych" i "ujawniony" przez wścibskich dziennikarzy:cool:
nasza wersja tego zwyczaju była by taka że i owszem ale dla swojaków. Więc lepiej z 10 lat choć mogli by to skrócić do 5 lub nawet 3
 
Witam piracius,

Biorąc pod uwagę fakt, że mówimy tu o ustawie zaopatrzeniowej to nieśmiało chciałbym zauważyć, że tzw. emeryturę policyjną biorą wszystkie służby w niej wymienione, w tym SC/SCS czyli wychodzi na to, że wszyscy jesteśmy "typowo policyjni".
Wg mnie jeśli już mówimy o czymś typowym to raczej było to typowe dla funkcjonariuszy przyjętych przed dniem 1 stycznia 1999 r., a nie dla konkretnej formacji, choć biorąc pod uwagę ich stany liczebne można spokojnie przyjąć, że najczęściej dochodziło do tego typu praktyk w tej największej czyli Policji.

A co do ujawnień dziennikarzy i to na dodatek wścibskich, to z mojego doświadczenia wiem, że to nie ta cecha im pomaga, a raczej to, że ktoś im o czymś po prostu powie. Znalazł się więc taki ktoś, kto nie dostał na "odejście" paru złotych - bo nie potrafił zrozumieć, że to decyzja wyłącznie fakultatywna a nie obligatoryjna, i będąc przekonanym, że mu się należy - postanowił popłakać w rękaw takiemu wścibskiemu. Z kolei jak ten wścibski nagłośnił temat w mediach, że funkcjonariusze mają podnoszone przed odejściem to i owo, to dzięki temu zwyczaj praktycznie obumarł i teraz nie ma już tego nikt. Czyli jest lepiej, bo każdemu po równo należy się...:poop:

I tym optymistycznym akcentem zakończyłbym ten wątek dyskusji.
 
Witam piracius,

Biorąc pod uwagę fakt, że mówimy tu o ustawie zaopatrzeniowej to nieśmiało chciałbym zauważyć, że tzw. emeryturę policyjną biorą wszystkie służby w niej wymienione, w tym SC/SCS czyli wychodzi na to, że wszyscy jesteśmy "typowo policyjni".
Wg mnie jeśli już mówimy o czymś typowym to raczej było to typowe dla funkcjonariuszy przyjętych przed dniem 1 stycznia 1999 r., a nie dla konkretnej formacji, choć biorąc pod uwagę ich stany liczebne można spokojnie przyjąć, że najczęściej dochodziło do tego typu praktyk w tej największej czyli Policji.

A co do ujawnień dziennikarzy i to na dodatek wścibskich, to z mojego doświadczenia wiem, że to nie ta cecha im pomaga, a raczej to, że ktoś im o czymś po prostu powie. Znalazł się więc taki ktoś, kto nie dostał na "odejście" paru złotych - bo nie potrafił zrozumieć, że to decyzja wyłącznie fakultatywna a nie obligatoryjna, i będąc przekonanym, że mu się należy - postanowił popłakać w rękaw takiemu wścibskiemu. Z kolei jak ten wścibski nagłośnił temat w mediach, że funkcjonariusze mają podnoszone przed odejściem to i owo, to dzięki temu zwyczaj praktycznie obumarł i teraz nie ma już tego nikt. Czyli jest lepiej, bo każdemu po równo należy się...:poop:

I tym optymistycznym akcentem zakończyłbym ten wątek dyskusji.
Wyjątkowo ( jeżeli można) poproszę o wypowiedzi forumowiczów "znających sytuację w ramach Służby Celnej.
Osobiście nic mi nie wiadomo o przypadkach "nagłych awansów" u odchodzących na emkę funkcjonariuszy celnycho_O
( nie dotyczy "plecaków")
 
nasza wersja tego zwyczaju była by taka że i owszem ale dla swojaków. Więc lepiej z 10 lat choć mogli by to skrócić do 5 lub nawet 3
Gdyby u nas liczono emeryturę z ostatniej pensji / a nie z średniej z 10-ciu wybranych lat / to byłby zwyczaj obniżania któregoś ze stałych dodatków tak żeby emerytura była jak najniższa!!! W moim przypadku naczelnik UCS po złożeniu wniosku o zwolnienie ze służby obniżył mi dodatek kontrolerski do możliwie najniższego poziomu 100zł / wcześniej miałem 290,00zł brutto /.Tak więc straciłem na tym 12x190zł / 4 miesiące służby, nagroda jubileuszowa oraz 6-cio miesięczna odprawa /.Więc dobrze jest w naszym przypadku że emeryturę liczy się ze średniej z 10-ciu wybranych lat , a nie z ostatniej pensji!!!
 
Czy to znaczy, że za 2 lata skończę 60-tkę i odchodząc na emkę będę mogła pobierać i zusowską i mundurową ?(zaznaczę, że za te dwa lata wezmę, a raczej liczę na 40-stolecie). Będę bogata, aaaa i jeszcze OFE :ROFLMAO:
 
A co z okresem pomiędzy 1 stycznia 1999r i 15 wrzesnia 1999r. Czy ZUS zabierze składki za 8,5 miesiąca ???
 
Wyjątkowo ( jeżeli można) poproszę o wypowiedzi forumowiczów "znających sytuację w ramach Służby Celnej.
Osobiście nic mi nie wiadomo o przypadkach "nagłych awansów" u odchodzących na emkę funkcjonariuszy celnycho_O
( nie dotyczy "plecaków")
Co do awansów to się nie wypowiadam, ale co do wyliczania podstawy wymiaru emerytury z ostatnio zajmowanego stanowiska to SC/SCS jest czysta jak łza (y), bo została powołana w 1999 r., a więc po wprowadzeniu 10 letniego okresu wyliczania podstawy wymiaru emerytury.
Mogły/mogą być pojedyncze przypadki kiedy były funkcjonariusz innej służby przechodząc do SC/SCS "przyniósł" ze sobą staż i został zwolniony/będzie zwolniony z art. 15 ustawy zaopatrzeniowej. Wówczas mógłby zyskać na takim niezwyczajowym w SC/SCS podniesieniu parametrów ostatniego zasilenia. Bądźmy jednak szczerzy nie dość, że to praktycznie umarło, to SC/SCS jako służba nie "wypracowała" takich zwyczajów. Niemniej jak wiadomo są równi i równiejsi :(
 
Czy to znaczy, że za 2 lata skończę 60-tkę i odchodząc na emkę będę mogła pobierać i zusowską i mundurową ?(zaznaczę, że za te dwa lata wezmę, a raczej liczę na 40-stolecie). Będę bogata, aaaa i jeszcze OFE :ROFLMAO:
Biorąc pod uwagę podany przez ciebie wiek i zakładając, że przyjęłaś się do służby przed 1 stycznia 2013, i że masz okresy składkowe i nieskładkowe przed przyjęciem się do służby to TAK. Nabędziesz uprawnienia do emerytury z obu systemów.
 
A co z okresem pomiędzy 1 stycznia 1999r i 15 wrzesnia 1999r. Czy ZUS zabierze składki za 8,5 miesiąca ???
Jest tak jak napisałeś, ale odwrotnie. To ZER zabierze twoje składki z ZUS-u za okres pełnienia służby, a że SC ustawowo została powołana 15 września 1999 r., więc na pewno nie będzie to wcześniejszy okres, chyba, że masz wcześniejsze uprawnienia z innej służby lub okresów równoważnych do służby.
 
Back
Do góry