KancelariaŁabuz
Użytkownik
Witam wszystkich,
Wypowiadając się na forum w kwestii moich ogólnych doświadczeń z przejściem na emeryturę przypadkowo spowodowałem odzew, którego się sam nie spodziewałem. Padły pytania o kwestie formalne, które przyznam mnie zaciekawiły i postanowiłem je zgłębić. Poniższy tekst jest efektem tego pogłębiania, zatem do działa, eeeee – dzieła
Zacznijmy od tego, że problematyka zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy służb mundurowych pomimo tych samych ogólnych uregulowań prawnych - ma swoją odrębną specyfikę w odniesieniu do każdej ze służb.
Do tego dochodzą różne systemy emerytalne jakich na przestrzeni lat się namnożyło w umysłach poszczególnych ustawodawców. Poniżej najbardziej podstawowe informacje na ich temat bez wykazywania powstałych w przepisach licznych wyjątków.
Systemy emerytalne
Możemy zatem wyróżnić następujące uprawnienia emerytalne z:
1) powszechnego systemu emerytalnego, w którym wyróżnia się:
2) systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych, w którym wyróżnia się:
Na chwilę obecną odpuszczę sobie meandry powszechnego systemu emerytalnego i pozostanę przy zaopatrzeniu mundurowym.
Zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszy
Przedmiotową kwestię reguluje ustawa z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2019 r., poz.288 z późn. zm.) zwana dalej ustawą zaopatrzeniową.
Zacznijmy może od funkcjonariuszy wskazanych w pkt 2A ppkt a wyżej wymienionych systemów emerytalnych czyli starego systemu zaopatrzeniowego.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej emerytura funkcjonariusza, który pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta o:
W art. 15a ustawy zaopatrzeniowej stwierdza się, że emerytura dla funkcjonariusza, który został przyjęty do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2–5.
Czyli jak z powyższego widać funkcjonariusz przyjęty po 1 stycznia 1999 r. nie może doliczyć sobie okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę ponieważ zgodnie z ustawą zaopatrzeniową nie dotyczą go zapisy art. 15 ust. 1 pkt 2-4.
Co istotne, w odniesieniu do funkcjonariuszy z grupy 2A, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej - podstawę wymiaru emerytury lub renty inwalidzkiej stanowi uposażenie należne funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku, z zastrzeżeniem ust. 2–4 i art. 33b.
Jeśli chodzi o funkcjonariuszy wskazanych w pkt 2B ww. systemów emerytalnych to zgodnie z treścią art. 18b ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej emerytura przysługuje funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby, który w dniu zwolnienia posiada co najmniej 25 lat służby. Emerytura dla takiego funkcjonariusza zgodnie z treścią art. 18e ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej wynosi 60% podstawy jej wymiaru za 25 lat służby i wzrasta o 3% za każdy dalszy rok tej służby.
Tutaj podstawę wymiaru emerytury stanowi średnie uposażenie funkcjonariusza należne przez okres kolejnych 10 lat kalendarzowych, wybranych przez funkcjonariusza (18f ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej).
Na koniec rzecz, na którą mało kto zwraca uwagę. Chodzi mianowicie o zapisy art. 14 ustawy zaopatrzeniowej dotyczące zwiększenia emerytury po zwolnieniu ze służby. Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ww. ustawy emerytowi uprawnionemu do emerytury obliczonej na podstawie art. 15 lub art. 15e dolicza się na jego wniosek do wysługi emerytalnej, (…), (…) okresy przypadające po zwolnieniu ze służby. Zgodnie z ust. 4 niniejszego artykułu za każdy rok okresów, (…), doliczanych do wysługi emerytalnej (…) - emeryturę obliczoną na podstawie art. 15 lub art. 15e zwiększa się o1,3% podstawy jej wymiaru. Oczywiście możliwość ta dotyczy wyłącznie funkcjonariuszy, którzy spełniają wymogi z ust. 2 omawianego artykułu, tj. w szczególności nie mają 75% podstawy wymiaru emerytury.
Jak z powyższego wynika funkcjonariusze przyjęci po 31 grudnia 1998 r., których świadczenie jest obliczane na podstawie art. 15a i 18e ustawy zaopatrzeniowej, nie mogą po zakończeniu służby – nawet jeśli posiadają okresy, o których mowa w art. 14 ust. 1 ww. ustawy – doliczyć ich do wysługi emerytalnej, a tym samym dokonać zwiększenia wymiaru świadczenia.
UWAGA!!!!
Jeśli przyjąłeś się do służby po 31 grudnia 1998 r. to kolokwialnie rzecz ujmując „nie dorobisz” do emerytury mundurowej!!!
Jeśli chcesz zatem zwolnić się ze służby przed uzyskaniem pełnej wysługi - to dobrze radzę - zastanów się nad tym po wielokroć, bo odwrotu nie będzie i do końca życia zostaniesz z tym z czym odejdziesz. Proszę też nie liczyć na to, że przepis może się kiedyś zmienić.
I to są najistotniejsze informacje w odniesieniu do ogólnego zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy.
Podsumowując ustawa wyróżnia 3 „kategorie” funkcjonariuszy:
1) tych przyjętych przed 1 stycznia 1999 r., którzy:
Jak z powyższego wynika uwłaszczony TK nie ruszył palcem w tej sprawie i do czasu zakończenia obecnej nocnej zmiany i momentu kiedy wstanie świt, nie ma co liczyć na jakiekolwiek pozytywne rozstrzygnięcia w tej kwestii, a i w przyszłości zbytnio na to bym się nie nastawiał.
Mogę tylko dodać, że podjęte przez związki rozmowy z kierownictwem MSWiA mające na celu zmiany zapisów ustawy do chwili obecnej, a więc przez 5 lat nie przyniosły rezultatów
c.d.n. - ponieważ temat jest obszerny i nie mieści się w jednym poście to proszę abyście przez chwilę nie dodawali odpowiedzi, abym mógł zachować ciągłość wątku w kolejnym poście.
Wypowiadając się na forum w kwestii moich ogólnych doświadczeń z przejściem na emeryturę przypadkowo spowodowałem odzew, którego się sam nie spodziewałem. Padły pytania o kwestie formalne, które przyznam mnie zaciekawiły i postanowiłem je zgłębić. Poniższy tekst jest efektem tego pogłębiania, zatem do działa, eeeee – dzieła
Zacznijmy od tego, że problematyka zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy służb mundurowych pomimo tych samych ogólnych uregulowań prawnych - ma swoją odrębną specyfikę w odniesieniu do każdej ze służb.
Do tego dochodzą różne systemy emerytalne jakich na przestrzeni lat się namnożyło w umysłach poszczególnych ustawodawców. Poniżej najbardziej podstawowe informacje na ich temat bez wykazywania powstałych w przepisach licznych wyjątków.
Systemy emerytalne
Możemy zatem wyróżnić następujące uprawnienia emerytalne z:
1) powszechnego systemu emerytalnego, w którym wyróżnia się:
A) stary system emerytalny (urodzeni przed 1 stycznia 1949 roku),
B) nowy system emerytalny (urodzeni po 31 grudnia 1948 roku);
2) systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych, w którym wyróżnia się:
A) stary system zaopatrzenia (przyjęcie do służby przed 1 stycznia 2013 roku),
a) funkcjonariusze przyjęci do służby przed 1 stycznia 1999 roku,
b) funkcjonariusze przyjęci do służby po 31 grudnia 1998 roku,
B) nowy system zaopatrzenia (przyjęci do służby po 31 grudnia 2012 roku).
Na chwilę obecną odpuszczę sobie meandry powszechnego systemu emerytalnego i pozostanę przy zaopatrzeniu mundurowym.
Zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszy
Przedmiotową kwestię reguluje ustawa z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2019 r., poz.288 z późn. zm.) zwana dalej ustawą zaopatrzeniową.
Zacznijmy może od funkcjonariuszy wskazanych w pkt 2A ppkt a wyżej wymienionych systemów emerytalnych czyli starego systemu zaopatrzeniowego.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej emerytura funkcjonariusza, który pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta o:
- 2,6% podstawy wymiaru – za każdy dalszy rok tej służby;
- 2,6% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów;
- 1,3% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych ponad trzyletni okres składkowy, o którym mowa w pkt 2;
- 0,7% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.
W art. 15a ustawy zaopatrzeniowej stwierdza się, że emerytura dla funkcjonariusza, który został przyjęty do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2–5.
Czyli jak z powyższego widać funkcjonariusz przyjęty po 1 stycznia 1999 r. nie może doliczyć sobie okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę ponieważ zgodnie z ustawą zaopatrzeniową nie dotyczą go zapisy art. 15 ust. 1 pkt 2-4.
Co istotne, w odniesieniu do funkcjonariuszy z grupy 2A, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej - podstawę wymiaru emerytury lub renty inwalidzkiej stanowi uposażenie należne funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku, z zastrzeżeniem ust. 2–4 i art. 33b.
Jeśli chodzi o funkcjonariuszy wskazanych w pkt 2B ww. systemów emerytalnych to zgodnie z treścią art. 18b ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej emerytura przysługuje funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby, który w dniu zwolnienia posiada co najmniej 25 lat służby. Emerytura dla takiego funkcjonariusza zgodnie z treścią art. 18e ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej wynosi 60% podstawy jej wymiaru za 25 lat służby i wzrasta o 3% za każdy dalszy rok tej służby.
Tutaj podstawę wymiaru emerytury stanowi średnie uposażenie funkcjonariusza należne przez okres kolejnych 10 lat kalendarzowych, wybranych przez funkcjonariusza (18f ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej).
Na koniec rzecz, na którą mało kto zwraca uwagę. Chodzi mianowicie o zapisy art. 14 ustawy zaopatrzeniowej dotyczące zwiększenia emerytury po zwolnieniu ze służby. Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ww. ustawy emerytowi uprawnionemu do emerytury obliczonej na podstawie art. 15 lub art. 15e dolicza się na jego wniosek do wysługi emerytalnej, (…), (…) okresy przypadające po zwolnieniu ze służby. Zgodnie z ust. 4 niniejszego artykułu za każdy rok okresów, (…), doliczanych do wysługi emerytalnej (…) - emeryturę obliczoną na podstawie art. 15 lub art. 15e zwiększa się o1,3% podstawy jej wymiaru. Oczywiście możliwość ta dotyczy wyłącznie funkcjonariuszy, którzy spełniają wymogi z ust. 2 omawianego artykułu, tj. w szczególności nie mają 75% podstawy wymiaru emerytury.
Jak z powyższego wynika funkcjonariusze przyjęci po 31 grudnia 1998 r., których świadczenie jest obliczane na podstawie art. 15a i 18e ustawy zaopatrzeniowej, nie mogą po zakończeniu służby – nawet jeśli posiadają okresy, o których mowa w art. 14 ust. 1 ww. ustawy – doliczyć ich do wysługi emerytalnej, a tym samym dokonać zwiększenia wymiaru świadczenia.
UWAGA!!!!
Jeśli przyjąłeś się do służby po 31 grudnia 1998 r. to kolokwialnie rzecz ujmując „nie dorobisz” do emerytury mundurowej!!!
Jeśli chcesz zatem zwolnić się ze służby przed uzyskaniem pełnej wysługi - to dobrze radzę - zastanów się nad tym po wielokroć, bo odwrotu nie będzie i do końca życia zostaniesz z tym z czym odejdziesz. Proszę też nie liczyć na to, że przepis może się kiedyś zmienić.
I to są najistotniejsze informacje w odniesieniu do ogólnego zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy.
Podsumowując ustawa wyróżnia 3 „kategorie” funkcjonariuszy:
1) tych przyjętych przed 1 stycznia 1999 r., którzy:
- mają prawo do emerytury po 15 latach,
- mają prawo do wyliczania podstawy wymiaru emerytury z uposażenia należnego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku,
- mają prawo do wliczania do podstawy wymiaru emerytury okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę,
- mają prawo do doliczania okresów przypadających po zwolnieniu ze służby do wysługi emerytalnej;
- mają prawo do emerytury po 15 latach,
- mają prawo do wyliczania podstawy wymiaru emerytury z uposażenia należnego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku,
- nie mają prawa do wliczania do podstawy wymiaru emerytury okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę,
- nie mają prawa do doliczania okresów przypadających po zwolnieniu ze służby do wysługi emerytalnej;
- mają prawo do emerytury, ale po 25 latach,
- mają prawo do wyliczania podstawy wymiaru emerytury, ale jako średnie uposażenie funkcjonariusza należne przez okres kolejnych 10 lat kalendarzowych przez niego wybranych,
- nie mają prawa do wliczania do podstawy wymiaru emerytury okresów składkowych i nieskładkowych poprzedzających służbę,
- nie mają prawa do doliczania okresów przypadających po zwolnieniu ze służby do wysługi emerytalnej.
Jak z powyższego wynika uwłaszczony TK nie ruszył palcem w tej sprawie i do czasu zakończenia obecnej nocnej zmiany i momentu kiedy wstanie świt, nie ma co liczyć na jakiekolwiek pozytywne rozstrzygnięcia w tej kwestii, a i w przyszłości zbytnio na to bym się nie nastawiał.
Mogę tylko dodać, że podjęte przez związki rozmowy z kierownictwem MSWiA mające na celu zmiany zapisów ustawy do chwili obecnej, a więc przez 5 lat nie przyniosły rezultatów
c.d.n. - ponieważ temat jest obszerny i nie mieści się w jednym poście to proszę abyście przez chwilę nie dodawali odpowiedzi, abym mógł zachować ciągłość wątku w kolejnym poście.