• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

"Racjonalny ustawodawca"

W załączeniu odpowiedź na interpelację poselską, w której można przeczytać jak tłumaczy "racjonalnego ustawodawcę" Ministerstwo Finansów w kwestii dlaczego jedni funkcjonariusze SCS mają zaliczony staż pracy jako równorzędny ze służbą dla celów ustalenia emerytury mundurowej, a inni nie.

Właściwie brak w tej odpowiedzi sensownego wytłumaczenia, bo przecież ono nie istnieje.

Zarówno bowiem funkcjonariusze SC przed 1999 rokiem wykonywali zadania o charakterze policyjnym, jak i pracownicy UKS ze szczególnego nadzoru podatkowego, którzy od 2010 roku są funkcjonariuszami SC i następnie SCS. Każdy funkcjonariusz SCS powinien mieć prawo wyboru systemu. To nie byłby wydatek dla budżetu, bo przecież kto wybierze zaliczenie lat pracy nie będzie miał drugiej emerytury z ZUS i przepadają mu składki z OFE i Skarb Państwa na tym nie traci, a może nawet zyskuje. Nikt z rządzących nie potrafi/nie chce tego jednak policzyć sumarycznie, czyli prawidłowo. To tak samo jak ze świadczeniami motywacyjnymi w SCS.

Informacyjnie - po ostatniej nowelizacji prawa, która "zaliczyła" okres pracy obecnym funkcjonariuszom SCS, którzy wcześniej byli w Inspekcji Celnej lub w wywiadzie UKS czy wykonywali zadania inspektorów UKS, o których mowa w ostatniej nowelizacji ustawy zaopatrzeniowej, wciąż nie otrzymują oni z IAS zaświadczeń wliczających im wynagrodzenia do wysługi, a to z uwagi na fakt, że w ustawie przy SCS nie ma mowy o wynagrodzeniach, a jedynie o uposażeniach (tak to tłumaczy MF). Dla interpretacji jaką zastosowało MF nie jest wystarczająca ostatnia zmiana stosownego rozporządzenia MSWiA, które uwzględnia także okres pracy i wynagrodzenia. Wg MF niezbędna jest zmiana ustawy i dopisanie przy SCS wynagrodzeń - akt wyższej rangi. MF powołuje się na tożsame stanowisko ZER MSWiA.
W takim razie dlaczego MF nie wychodzi z pilnym wnioskiem o stosowną korektę prawa?
Tylko jeden taki funkcjonariusz zdążył przed interpretacją MF i korzysta z praw nabytych. Ma ustaloną emeryturę mundurową z uwzględnieniem okresu pracy. Kwestią czasu jest ponowna nowelizacja ustawy i dopisanie wynagrodzeń, ale dlaczego MF z tym nie wychodzi?
MF powinno wyjść z taką inicjatywą i przy okazji pochylić się nad sytuacją zwolnionych funkcjonariuszy, którzy wrócili do służby po uchyleniu decyzji zwalniającej, jak również powinni pochylić się nad zaliczaniem okresów urlopów wychowawczych. Wszak Państwo rzekomo prowadzi politykę prorodzinną. W Sądach wygraliśmy urlopy wychowawcze, ale MF wciąż swoje i nie pozwala IAS zaliczać.

Oto próbka:
"Podkreślić należy w tym miejscu, że nie zaliczenie pozostałym funkcjonariuszom, którzy nie
spełniają wymogu określonego w art. 13 ustawy zaopatrzeniowej – okresów stażu pracy
w jednostkach organizacyjnych KAS do stażu służby, nie stanowi naruszenia wymienionych
w interpelacji Pani Poseł zasad ochrony zaufania obywateli do państwa oraz zasady ochrony
praw nabytych. Wynika to w głównej mierze z faktu, że przywilej korzystania z uprawnień
do systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych jest konsekwencją nie tylko
odmiennego rodzaju i warunków realizacji zadań przez funkcjonariuszy służb mundurowych
ale także, odmienności sposobu nawiązania stosunku służbowego."

Więcej w załączonej odpowiedzi na interpelację.
 

Attachments

  • Interpelacja nr 37608- Joanna Jaśkowiak uprawnienia emerytalne.docx
    14,5 KB · Wyświetleń: 333
  • Interpelacja nr 37608 odpowiedż na interpelację emerytury_Zbaraszczuk.pdf
    110 KB · Wyświetleń: 373
Ostatnia edycja:
MF powinno wyjść z taką inicjatywą i przy okazji pochylić się nad sytuacją zwolnionych funkcjonariuszy, którzy wrócili do służby po uchyleniu decyzji zwalniającej, jak również powinni pochylić się nad zaliczaniem okresów urlopów wychowawczych. Wszak Państwo rzekomo prowadzi politykę prorodzinną.
A nad ucywilnionymi, którzy przed 1999 rokiem służyli w mundurach na granicy i oddziałach nie powinni się pochylić?
Nie każdy mógł wrócić do munduru po 2017 r., mimo chęci." Dla dobra KAS".
I mam nadzieję, że nie uzyskam ponownej propozycji ze strony związku żeby po prawie 6. latach starać się o powrót do munduru.
Tym bardziej mając perspektywę dzielonych podwyżek dla długoletnich pracowników i funkcjonariuszy.
 
W załączeniu odpowiedź na interpelację poselską, w której można przeczytać jak tłumaczy "racjonalnego ustawodawcę" Ministerstwo Finansów w kwestii dlaczego jedni funkcjonariusze SCS mają zaliczony staż pracy jako równorzędny ze służbą dla celów ustalenia emerytury mundurowej, a inni nie.

Właściwie brak w tej odpowiedzi sensownego wytłumaczenia, bo przecież ono nie istnieje.

Zarówno bowiem funkcjonariusze SC przed 1999 rokiem wykonywali zadania o charakterze policyjnym, jak i pracownicy UKS ze szczególnego nadzoru podatkowego, którzy od 2010 roku są funkcjonariuszami SC i następnie SCS. Każdy funkcjonariusz SCS powinien mieć prawo wyboru systemu. To nie byłby wydatek dla budżetu, bo przecież kto wybierze zaliczenie lat pracy nie będzie miał drugiej emerytury z ZUS i przepadają mu składki z OFE i Skarb Państwa na tym nie traci, a może nawet zyskuje. Nikt z rządzących nie potrafi/nie chce tego jednak policzyć sumarycznie, czyli prawidłowo. To tak samo jak ze świadczeniami motywacyjnymi w SCS.

Informacyjnie - po ostatniej nowelizacji prawa, która "zaliczyła" okres pracy obecnym funkcjonariuszom SCS, którzy wcześniej byli w Inspekcji Celnej lub w wywiadzie UKS czy wykonywali zadania inspektorów UKS, o których mowa w ostatniej nowelizacji ustawy zaopatrzeniowej, wciąż nie otrzymują oni z IAS zaświadczeń wliczających im wynagrodzenia do wysługi, a to z uwagi na fakt, że w ustawie przy SCS nie ma mowy o wynagrodzeniach, a jedynie o uposażeniach (tak to tłumaczy MF). Dla interpretacji jaką zastosowało MF nie jest wystarczająca ostatnia zmiana stosownego rozporządzenia MSWiA, które uwzględnia także okres pracy i wynagrodzenia. Wg MF niezbędna jest zmiana ustawy i dopisanie przy SCS wynagrodzeń - akt wyższej rangi. MF powołuje się na tożsame stanowisko ZER MSWiA.
W takim razie dlaczego MF nie wychodzi z pilnym wnioskiem o stosowną korektę prawa?
Tylko jeden taki funkcjonariusz zdążył przed interpretacją MF i korzysta z praw nabytych. Ma ustaloną emeryturę mundurową z uwzględnieniem okresu pracy. Kwestią czasu jest ponowna nowelizacja ustawy i dopisanie wynagrodzeń, ale dlaczego MF z tym nie wychodzi?
MF powinno wyjść z taką inicjatywą i przy okazji pochylić się nad sytuacją zwolnionych funkcjonariuszy, którzy wrócili do służby po uchyleniu decyzji zwalniającej, jak również powinni pochylić się nad zaliczaniem okresów urlopów wychowawczych. Wszak Państwo rzekomo prowadzi politykę prorodzinną. W Sądach wygraliśmy urlopy wychowawcze, ale MF wciąż swoje i nie pozwala IAS zaliczać.

Oto próbka:
"Podkreślić należy w tym miejscu, że nie zaliczenie pozostałym funkcjonariuszom, którzy nie
spełniają wymogu określonego w art. 13 ustawy zaopatrzeniowej – okresów stażu pracy
w jednostkach organizacyjnych KAS do stażu służby, nie stanowi naruszenia wymienionych
w interpelacji Pani Poseł zasad ochrony zaufania obywateli do państwa oraz zasady ochrony
praw nabytych. Wynika to w głównej mierze z faktu, że przywilej korzystania z uprawnień
do systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych jest konsekwencją nie tylko
odmiennego rodzaju i warunków realizacji zadań przez funkcjonariuszy służb mundurowych
ale także, odmienności sposobu nawiązania stosunku służbowego."

Więcej w załączonej odpowiedzi na interpelację.
A gdzie uwzględnienie osób ucywilnionych i po paru latach ponownie przyjętych do służby. Czy ktoś o nas pamięta. O wliczeniu do służby okresu ucywilnienia i możliwości ujęcia wynagrodzenia z tego okresu do wymiaru emerytury mundurowej. Cały czas jesteśmy w kontroli w UCS najpierw w KP a teraz w CKK.
 
Oczywiście, to jest jeden z głównych tematów - zaliczenie okresu pauzowania.
Panie Sławku a co z funkcjonariuszami zwolnionymi z powodu sprawy karnej , później przywróconymi do służby , czasem po kilku lub kilkunastu latach ? Okres pozostawania poza służbą został zaliczony ale uposażenie do wyliczenia emerytury jest liczone jako zero. Emerytura celnika , który ma zaliczone około 20 lat służby może wynieść około tysiąca złotych . Co można zrobić, by dyrektor IAS podawał hipotetyczne uposażenie a ZER to przyjmował w wyliczeniach emerytury? Nie każdy f.c. po przywróceniu jest w stanie służyć 10 lat , by mieć emeryturę z pełnego uposażenia. Czy trwają jakieś pracę związane z tą sprawą ?
 
Panie Sławku a co z funkcjonariuszami zwolnionymi z powodu sprawy karnej , później przywróconymi do służby , czasem po kilku lub kilkunastu latach ? Okres pozostawania poza służbą został zaliczony ale uposażenie do wyliczenia emerytury jest liczone jako zero. Emerytura celnika , który ma zaliczone około 20 lat służby może wynieść około tysiąca złotych . Co można zrobić, by dyrektor IAS podawał hipotetyczne uposażenie a ZER to przyjmował w wyliczeniach emerytury? Nie każdy f.c. po przywróceniu jest w stanie służyć 10 lat , by mieć emeryturę z pełnego uposażenia. Czy trwają jakieś pracę związane z tą sprawą ?
Musi zmienić się prawo. Ja też mam taką sytuację, tyle że wróciłem, ale nie po sprawie karnej, a zwykłym zwolnieniu w trybie administracyjnym i to dwa razy. Mam tak samo ZERO za te lata zwolnienia - łącznie prawie 7 lat i mogę wybrać tylko inne, mniej korzystne lata, co powoduje, że mam WWPW do emki 83%. Są jeszcze funkcjonariusze w dużo gorszej sytuacji, bo nie mają w ogóle 10 lat ciągiem. Ten temat też oczywiście poruszamy w MF. Nic nie poradzę, że MF miele powoli w tej czy innych kwestiach wyżej wymienionych. O jednym mogę zapewnić, że w tych sprawach nie ustąpimy.
 
Back
Do góry