• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Interpelacja Pani Poseł Izabeli Leszczyny

Interpelacja nr 20765

do ministra finansów

w sprawie niezgodności polskiego prawa akcyzowego z prawem wspólnotowym w zakresie alkoholu etylowego

Szanowny Panie Ministrze!

Poprzez niekompatybilność czy wręcz sprzeczność polskiego prawa akcyzowego z prawem wspólnotowym dopuszcza się do omijania niektórych przepisów akcyzowych, co prowadzi do zdecydowanego nadużycia w obrocie alkoholem etylowym. Rzeczone nadużycia mogą prowadzić do miliardowych wręcz strat w budżecie państw Wspólnoty, w tym także i Polski. Cierpią na tym niestety nie tylko cła i podatki, ale także producenci płodów rolnych, producentów wódek i surowców do produkcji biopaliw.

Poprzez niewłaściwe implementowanie prawa krajowego na teren UE wielkich ilości etanolu importowanego w sposób umożliwiający ominięcie podatku i bezwarunkowe zwolnienie z akcyzy. Taki alkohol przedostaje się na rynek europejski i jest przeznaczony do konsumpcji, co nie tylko naraża państwa Wspólnoty na straty finansowe, ale, co ważniejsze, może powodować utratę zdrowia przez jej obywateli. Przykrym faktem jest, że sporządzone przez koordynatora Krajowej Grupy Zadaniowej ds. Wyrobów Alkoholowych w Izbie Celnej w Krakowie oficjalne dokumenty (znane jako ˝raport Archackiego˝) nie przyniosły żadnych zmian, podobnie zresztą jak interwencje ze strony mediów.
Kuriozalnym przepisem jest traktowanie przez polskie prawo zarówno skażonego i nieskażonego alkoholu etylowego za ˝napój alkoholowy˝. Zapis ten jest sprzeczny z prawem UE i prowadzi do utrudnień w egzekwowaniu prawa przez celników czy wręcz pomaga w dokonywaniu oszustw akcyzowych. Prawo polskie wedle art. 30 obowiązującej ustawy akcyzowej zwalnia bezwarunkowo od akcyzy:
- alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych, mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów alkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości bez względu na jego stężenie (nawet 96%);
- skażony etanol zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia.
Produkcja ze skażeniem ma miejsce poza UE, co powinno wykluczyć zwolnienie z akcyzy. Stanowi to poważne naruszenie art. 27 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r.
Celem zwolnienia z akcyzy na terenie Polski dozwolone jest skażenie alkoholu sposobami nieumieszczonymi w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93. Są to przeważnie metody zgłoszone przez inne państwa, a zalicza się do nich metodę trzecią łotewską. Poprzez niezgodność wyżej wymienionego rozporządzenia z dyrektywą Rady 92/83/EWG ułatwia się wypieranie z rynku alkoholu z zapłaconą akcyzą, co powiększa straty państw członkowskich Wspólnoty. Przemyt alkoholu jest nagminnym procederem, a polska Policja niejednokrotnie natknęła się na nielegalne rozlewnie i wytwórnie etanolu przeznaczonego na rynek spożywczy.

Wedle przepisów wykonawczych regulowany jest zarówno zakres, jak i sposób kontrolowania alkoholu objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, czyli innymi słowy zwolnionego od akcyzy na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym. Nie podlega kontroli natomiast alkohol zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 tejże ustawy, co wykorzystują grupy działające nielegalnie.

Nieprawidłowości ulegają pogłębieniu poprzez wprowadzenie polskich organów ustawodawczych w błąd, co do rzeczywistych źródeł i skali pojawiającego się na rynku nielegalnego i nieopodatkowanego akcyzą alkoholu etylowego.
Dowodzą tego słowa szefa Służby Celnej oraz podsekretarza stanu w MF Jacka Kapicy:
- ˝(...) od roku 2007 nie notujemy już przypadków odkażania alkoholu skażonego polskimi skażalnikami, natomiast notujemy przypadki odkażania alkoholu skażalnikami z zagranicy, z innych krajów unijnych, ale najczęściej jest to alkohol, który został tam zgodnie z przepisami zwolniony, wyprowadzony ze składu podatkowego i przywieziony do nas, ale nie w imporcie, tylko w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej˝ (pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2966, w dniu 28 kwietnia 2010 r.;
- ˝Zmiana nr 16 ma prowadzić do ograniczenia obrotu alkoholem skażonym w Polsce, ponieważ w Polsce mamy do czynienia z częstym zjawiskiem odkażania skażonego alkoholu, który został wyprodukowany do celów przemysłowych. (...) Ograniczenie produkcji alkoholu skażonego w Polsce spowoduje, że dostępność skażonego alkoholu zostanie ograniczona˝ (wypowiedź na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych w dniu 5 maja 2010 r.;
- ˝Jeśli chodzi o import tzw. spryskiwaczy, monitorujemy tę kwestię. Żaden z przypadków nie został zidentyfikowany jako odkażanie płynu do spryskiwaczy, tylko jako odkażanie alkoholu całkowicie skażonego˝ (wypowiedź na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych w dniu 20 maja 2010 r.

W związku z powyższym pragnę zadać Panu Ministrowi następujące pytania:
1. Czy planowane jest podjęcie interwencji mającej na celu ujednolicenie prawa krajowego z prawem obowiązującym w UE?
2. Jakie kroki mogą zostać podjęte celem zaostrzenia kontroli mającej zapobiec przedostawaniu się na rynek nielegalnego alkoholu, przynoszącemu straty w budżecie RP i zagrażającemu zdrowiu obywateli?

Z poważaniem

Poseł Izabela Leszczyna

Warszawa, dnia 10 lutego 2011 r.
 
Back
Do góry