Informacja po spotkaniu z SKAS w dniu 25.08.22 r.

W dniu 25.08.22 r. odbyło się spotkanie Szefa KAS ze związkami zawodowymi w KAS.

Podwyżki ujęte w modernizacji obejmą także CIRF i MF, przy czym kwestia ta będzie osobno uzgadniana i nie uszczupli kwot, które zostały pierwotnie zaproponowane czyli 559,60 zł dla KSC i 499,60 zł dla FSCS i 300 zł pracownicy poza KSC(kwoty te są dodatkowymi środkami z modernizacji, które należy dodać do wzrostu płac wynikających z budżetu, który na dzień dzisiejszy rząd przedstawia jako 7,8%) .
Następnie przedstawiono dane dot. obciążenia pracą, odejść i naborów miast wojewódzkich. O ile w Warszawie odchodzi ok. 37%, to w miastach wojewódzkich pozostałych średnio ok 13%. Do naborów w Wwie średnio zgłaszają się 2 osoby, a średnia w innych miastach wojewódzkich średnio 16.
Przejścia do innych jednostek poza miastem Warszawa w ramach KAS także zdecydowanie są największe w stolicy i wynoszą 45,45%. W innych miastach wojewódzkich od 0 do 10,39%.
Dodatek stołeczny jest na wzór Policji i innych służb mundurowych, gdzie także wypłacane są środki dodatkowe dla funkcjonariuszy pełniących służbę w Mieście Stołecznym Warszawa.
Związki postulują, że dodatek stołeczny nie powinien być finansowany z modernizacji z części na uposażenia i wynagrodzenia, a z budżetu państwa. SKAS poinformował, że kwota na ten dodatek została wydzielona z części inwestycyjnej i zasiliła część na wynagrodzenia i uposażenia oraz, że jeżeli nie będzie dodatku stołecznego, to kwota ta wróci na część inwestycyjną i nie zwiększy średnich kwot na wzrost wynagrodzeń i uposażeń.
W przyszłości będziemy to prawnie modyfikować, aby było to ujęte w budżecie.

Była mowa o złej sytuacji funkcjonariuszy na granicy, o coraz większych odejściach po 15 latach służby, na skutek wypalenia zawodowego.
SKAS zaproponował dalszy dialog na ten temat z Dyrektorami niektórych IAS granicznych z udziałem ZZ w celu wypracowania rozwiązań, które będą mogły ten temat rozwiązać.

ZZ poruszyły także problem dysproporcji pomiędzy wysokością uposażeń średnich na etat w poszczególnych IAS - dot. funkcjonariuszy(IAS Lublin, Rzeszów, Białystok, Warszawa). Danym tym trzeba się przyjrzeć i wprowadzić rozwiązania, które mogłyby rozpocząć wreszcie proces naprawy. ZZ Celnicy PL zgłaszał ten problem także w swoim stanowisku do modernizacji, które przekazał SKAS.

Związki przedstawiły propozycje pozostawienia kwot z Uchwały modernizacyjnej na lata 2023 - 2025 na niezmienionym poziomie i je akceptują(są to kwoty ponad wzrost wynikający z budżetu, który na dzień dzisiejszy wynosi 7,8%), jednak jest to możliwe dopiero po rozliczeniu 396 zł z poprzedniej Uchwały modernizacyjnej poprzez wypłatę tej kwoty w roku bieżącym.
Dyskutowano na ten temat, ale sprawa nie została rozstrzygnięta i Szef KAS rozważy tę propozycję i przedstawi stanowisko MF na następnym spotkaniu, gdzie być może uda się już definitywnie zakończyć kwestię kwot z modernizacji.

Pozdrawiam
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL


Artykuł przeniesiony z forum na główną, stąd poniżej wklejony pierwszy komentarz forumowicza, który skopiował się jako post główny, zamiast jako osobny komentarz pod artykułem:
Odejść na granicy będzie coraz więcej bo kierownictwo kasę pcha tylko w młodych a w starych już nie opłaca się im inwestować bo w każdej chwili mogą odejść na emeryturę.
I wygląda to tak że ten z 15 letnim stażem zarabia tyle co młody z 3-5 letnim stażem.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:
499,60 dla FSCS a co z pojawiającą się wartością 7,8 % w poprzednich wątkach?
To już nieaktualne czy to pozostaje niezmienne oprócz powyższej kwoty ? 🙂
 
Szkoda tylko że nie wzięli nas pod uwagę gdy w tym roku w CIRFie wypłacali podwyżkę inflacyjną 700 zł plus jeszcze to co wszyscy 350 zł
aż musiałem się zarejestrować, jak widzę takie kłamstwa to krew się gotuje. nie było żadnej nazwaną inflacyjną przynajmniej ja słyszę pierwszy raz takie określenie, była podwyżka w tym roku tak jak w KAS i każdy dostał 398 brutto!!! czyli mniej od zwykłego pracownika, który jest w SC, jakby Cię interesowało to gruszę też mamy mniejszą niż w IAS!!!!!
 
ZZ zgadzają sie na kwote 7,8% przy inflacji zbliżającej sie do 16%? Czyli realnie po podwyżkach będziemy mogli kupić mnien niż np. dwa lata temu.

SUPER PODWYŻKI
 
ZZ zgadzają sie na kwote 7,8% przy inflacji zbliżającej sie do 16%? Czyli realnie po podwyżkach będziemy mogli kupić mnien niż np. dwa lata temu.

SUPER PODWYŻKI
Przyznam szczerze, że jestem zaskoczony brakiem wiedzy niektórych osób z KAS na temat tego o czym jest dialog z MF.
Te kwoty z modernizacji, które są na stole ze strony MF i są wyżej w artykule podane, są właśnie ponad 7,8%, które są na dzień dzisiejszy w budżecie dla wszystkich w budżetówce.
Uzupełnię artykuł o wyjaśnienie, bo myślałem, że każdy to wie, ale widzę, że jest inaczej.
 
Ostatnia edycja:
Z UZASADNIENIA PROJEKTU UCHWAŁY MODERNIZACYJNEJ:

"Priorytet 1. Wzrost konkurencyjności i motywacyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS oraz trwałego zasilenia systemu środkami przeznaczonymi na finansowanie dodatków motywacyjnych związanych z wykonywaniem zadań wymagających szczególnego zaangażowania i kwalifikacji zawodowych pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Pracownicy i funkcjonariusze KAS wykonują zadania, których najważniejszym celem jest realizacja dochodów z podatków, ceł, innych niepodatkowych należności budżetowych oraz wykrywanie i zwalczanie ustawowo wymienionych przestępstw prowadzących do uszczuplenia dochodów budżetu państwa. Efektywny pobór danin publicznych jest procesem, dla którego kluczowe znaczenie ma kontynuacja rozpoczętych działań i projektów, wynikających z przepisów ustawowych. Odpowiednie zaangażowanie pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej jest w tych procesach niezbędne. Wzrost efektywności pracy i służby kadr KAS jest konieczny do utrzymania stabilnej sytuacji finansów publicznych w kraju i ich rozwoju. Ważnym czynnikiem wzrostu zaangażowania kadr KAS w realizację zadań jest zapewnienie dobrych warunków pracy i pełnienia służby.
Pozyskanie kandydatów do pracy i służby, w szczególności w dużych ośrodkach miejskich jest znacząco utrudnione. Tzw. rynek pracownika powoduje, że potencjalni kandydaci do
5
pracy/służby mają kilka ofert do wyboru (często przy obniżonych oczekiwaniach kompetencyjnych po stronie pracodawców). Te czynniki, a także wyjątkowo niski poziom bezrobocia powoduje, że znalezienie kandydatów do pracy jest trudnym zadaniem.
Sytuacja na rynku pracy wyróżniająca się znacznym naciskiem na wzrost wynagrodzeń stawia przed KAS duże wyzwania wymagające podjęcia kluczowych działań, zapewniających właściwy poziom wynagrodzeń i uposażeń w celu pozyskiwania najlepszych kandydatów do pracy/służby w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej. Bez motywacyjnego systemu wynagrodzeń i uposażeń w Krajowej Administracji Skarbowej trudno będzie utrzymać efektywność działań KAS na tak wysokim poziomie.
Realizacja Priorytetu I projektowanego Programu będzie odbywać się poprzez spełnienie wyznaczonych celów szczegółowych:
a) zwiększenie skuteczności i efektywności wykonywania zadań przez pracowników KAS i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, zwanych dalej „funkcjonariuszami”, na skutek zastosowanych motywujących narzędzi regulacji wynagrodzeń i uposażeń, obejmujących: wzrost przeciętnego wynagrodzenia/ uposażenia zasadniczego, finansowanie dodatków zwiększających zaangażowanie zawodowe pracowników i funkcjonariuszy - dodatku stołecznego uzasadnionego terytorialnym miejscem wykonywania zadań (dla m. stołecznego Warszawy i aglomeracji warszawskiej) oraz dodatku o charakterze mentorskim/opiekuńczym dla pracowników i funkcjonariuszy KAS).
b) wzrost konkurencyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS na skutek zastosowania mechanizmów umożliwiających zwiększenie proponowanych wynagrodzeń/uposażeń, w tym osobom zatrudnianym lub przyjmowanym do Służby Celno-Skarbowej.
Planując wykonanie powyższych celów przyjęto, że łączna kwota na wynagrodzenia i uposażenia pracowników i funkcjonariuszy (w tym dodatki) wyniesie 1.707 mln zł, po 569 mln zł. w każdym roku Programu. Podwyżki wynagrodzeń/uposażeń objęte Programem będą niezależne od innych regulacji płac w sferze budżetowej.
Tak więc w latach 2023 – 2025 wzrost miesięcznego wynagrodzenia/uposażenia wyniesie przeciętnie na etat:
 dla korpusu służby cywilnej 559,60 zł
 dla funkcjonariuszy służby celno-skarbowej 499,60 zł
 dla pracowników spoza korpusu służby cywilnej 300,00 zł."
 
Z UZASADNIENIA PROJEKTU UCHWAŁY MODERNIZACYJNEJ DOT. DODATKU MENTORSKIEGO I STOŁECZNEGO:
"
Dodatek o charakterze mentorskim oraz dodatek stołeczny wyniosą przeciętnie na miesiąc po 500 zł brutto.
Dodatek o charakterze mentorskim przewidziany jest dla około 3000 mentorów i opiekunów w KAS.
Dodatek stołeczny – przewidziany jest dla pracowników i funkcjonariuszy Izby Administracji Skarbowej w Warszawie realizujących zadania w Warszawie i aglomeracji warszawskiej.
Na jednostki organizacyjne KAS w Warszawie przypada największa liczba spółek prawa handlowego i innych organizacji (zarejestrowane w KRS). Spośród około 649 tys. podmiotów aż 165 tys., czyli 25% jest zarejestrowanych w Warszawie. Dla aglomeracji warszawskiej wartości te wynoszą odpowiednio 196 tys. podmiotów, co stanowi prawie 30%. Dodatkowo 12% wszystkich osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą tj. 375 tys. podatników jako właściwy urząd skarbowy wskazało jeden z urzędów aglomeracji warszawskiej. Przekłada się to wprost na obciążenie pracą, które w urzędach skarbowych w Warszawie kształtuje się na poziomie ponad 178 podmiotów gospodarczych na etat, przy średniej dla urzędów skarbowych w miastach wojewódzkich (bez Warszawy) wynoszącej 121 podmiotów gospodarczych na etat i średniej dla całego kraju 107 podmiotów na etat.
Ideą wprowadzenia dodatku stołecznego jest także przeciwdziałanie zjawisku odejść nowo przyjętych pracowników. Obecny stan wskazuje na wysoki wskaźnik odejść pracowników w perspektywie do 4 lat od przyjęcia. W przypadku pracowników przyjętych do pracy w 2018 i 2019 roku wskaźnik odejść dla jednostek KAS w Warszawie wynosi odpowiednio 37,85% i 36,76%, podczas gdy ten sam wskaźnik dla miast wojewódzkich z wyłączeniem Warszawy wynosi odpowiednio 12,19% i 15,50%. Rynek pracy w Warszawie charakteryzuje się także niskim wskaźnikiem kandydatów uczestniczących w naborach do służby cywilnej, który wynosi 2,27 osoby na jedno ogłoszenie, podczas gdy średnia dla miast wojewódzkich z wyłączeniem Warszawy wynosi 16,07 osoby na ogłoszenie. Izba Administracji Skarbowej w Warszawie realizuje około 58% przychodów budżetu państwa (288 mld zł z 494 mld). Dodatkowo otoczenie rynku pracy w Warszawie, na którym konkurują poszczególne ministerstwa, centralne organy państwa, siedziby wielkich koncernów krajowych i międzynarodowych powoduje, że o wykwalifikowanego pracownika jest niezwykle trudno. Dodatek ten ma stanowić dodatkowy atut dla pozyskania pracowników i funkcjonariuszy do pracy na najtrudniejszym rynku pracy jakim jest Warszawa."
 
Przyznam szczerze, że jestem zaskoczony brakiem wiedzy niektórych osób z KAS na temat tego o czym jest dialog z MF.
Te kwoty z modernizacji, które są na stole ze strony MF i są wyżej w artykule podane, są właśnie ponad 7,8%, które są na dzień dzisiejszy w budżecie dla wszystkich w budżetówce.
Uzupełnię artykuł o wyjaśnienie, bo myślałem, że każdy to wie, ale widzę, że jest inaczej.
Dziękuję za wyjaśnienie
 
Z UZASADNIENIA PROJEKTU UCHWAŁY MODERNIZACYJNEJ:

"Priorytet 1. Wzrost konkurencyjności i motywacyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS oraz trwałego zasilenia systemu środkami przeznaczonymi na finansowanie dodatków motywacyjnych związanych z wykonywaniem zadań wymagających szczególnego zaangażowania i kwalifikacji zawodowych pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Pracownicy i funkcjonariusze KAS wykonują zadania, których najważniejszym celem jest realizacja dochodów z podatków, ceł, innych niepodatkowych należności budżetowych oraz wykrywanie i zwalczanie ustawowo wymienionych przestępstw prowadzących do uszczuplenia dochodów budżetu państwa. Efektywny pobór danin publicznych jest procesem, dla którego kluczowe znaczenie ma kontynuacja rozpoczętych działań i projektów, wynikających z przepisów ustawowych. Odpowiednie zaangażowanie pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej jest w tych procesach niezbędne. Wzrost efektywności pracy i służby kadr KAS jest konieczny do utrzymania stabilnej sytuacji finansów publicznych w kraju i ich rozwoju. Ważnym czynnikiem wzrostu zaangażowania kadr KAS w realizację zadań jest zapewnienie dobrych warunków pracy i pełnienia służby.
Pozyskanie kandydatów do pracy i służby, w szczególności w dużych ośrodkach miejskich jest znacząco utrudnione. Tzw. rynek pracownika powoduje, że potencjalni kandydaci do
5
pracy/służby mają kilka ofert do wyboru (często przy obniżonych oczekiwaniach kompetencyjnych po stronie pracodawców). Te czynniki, a także wyjątkowo niski poziom bezrobocia powoduje, że znalezienie kandydatów do pracy jest trudnym zadaniem.
Sytuacja na rynku pracy wyróżniająca się znacznym naciskiem na wzrost wynagrodzeń stawia przed KAS duże wyzwania wymagające podjęcia kluczowych działań, zapewniających właściwy poziom wynagrodzeń i uposażeń w celu pozyskiwania najlepszych kandydatów do pracy/służby w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej. Bez motywacyjnego systemu wynagrodzeń i uposażeń w Krajowej Administracji Skarbowej trudno będzie utrzymać efektywność działań KAS na tak wysokim poziomie.
Realizacja Priorytetu I projektowanego Programu będzie odbywać się poprzez spełnienie wyznaczonych celów szczegółowych:
a) zwiększenie skuteczności i efektywności wykonywania zadań przez pracowników KAS i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, zwanych dalej „funkcjonariuszami”, na skutek zastosowanych motywujących narzędzi regulacji wynagrodzeń i uposażeń, obejmujących: wzrost przeciętnego wynagrodzenia/ uposażenia zasadniczego, finansowanie dodatków zwiększających zaangażowanie zawodowe pracowników i funkcjonariuszy - dodatku stołecznego uzasadnionego terytorialnym miejscem wykonywania zadań (dla m. stołecznego Warszawy i aglomeracji warszawskiej) oraz dodatku o charakterze mentorskim/opiekuńczym dla pracowników i funkcjonariuszy KAS).
b) wzrost konkurencyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS na skutek zastosowania mechanizmów umożliwiających zwiększenie proponowanych wynagrodzeń/uposażeń, w tym osobom zatrudnianym lub przyjmowanym do Służby Celno-Skarbowej.
Planując wykonanie powyższych celów przyjęto, że łączna kwota na wynagrodzenia i uposażenia pracowników i funkcjonariuszy (w tym dodatki) wyniesie 1.707 mln zł, po 569 mln zł. w każdym roku Programu. Podwyżki wynagrodzeń/uposażeń objęte Programem będą niezależne od innych regulacji płac w sferze budżetowej.
Tak więc w latach 2023 – 2025 wzrost miesięcznego wynagrodzenia/uposażenia wyniesie przeciętnie na etat:
 dla korpusu służby cywilnej 559,60 zł
 dla funkcjonariuszy służby celno-skarbowej 499,60 zł
 dla pracowników spoza korpusu służby cywilnej 300,00 zł."
Hm, może to i nie dziwne ...brak zrozumienia dla "w latach 2023-2025", czyli wg MF w okresie , a czekamy na wyraźny (jasny i precyzyjny) zapis np. corocznie od 1 stycznia roku 2023, 2024, 2025 ???
 
Była mowa o ... coraz większych odejściach po 15 latach służby, na skutek wypalenia zawodowego.
SKAS zaproponował dalszy dialog na ten temat z Dyrektorami niektórych IAS granicznych z udziałem ZZ w celu wypracowania rozwiązań, które będą mogły ten temat rozwiązać.
Dialog??? Serio??? Przecież w IAS Lublin Naczelnik i Dyrektor z premedytacją wymuszają odejścia starych celników (cyt.: "jakbyście odeszli to byłoby lepiej dla wszystkich"). Od ponad 1,5 roku staram się o przeniesienie do innej komórki i pomimo pozytywnej opinii kierownika tej komórki, siedmioletniego stażu, wykształcenia kierunkowego i interwencji ZZ, Naczelnik do spółki z Dyrektorem uporczywie i bez podania jakichkolwiek powodów (poza "dobrem służby" oczywiście ;)) odmawiają. Wysłałem do SKAS dwa pisma w tej sprawie i nic. W zasadzie zaczynam mieć na to ********, w końcu ostatni rok mogę przesiedzieć na zwolnieniach.
 
Ostatnia edycja:
Zapomniałem dodać, że w tym samym czasie nie mieli problemów z przeniesieniem 7 innych osób z mniejszym stażem
Edit.: już 11
 
Ostatnia edycja:
Back
Do góry