A
amip
Gość
Zwracam się z prośbą o pomoc dotyczącą odtworzenia jednego z elementów historii Izby Celnej w Gdyni. Otóż zakupiłem kadłub starej jednostki motorowej i dopiero po 2 latach udało mi się zidentyfikować, mocno już przebudowany i zniszczony obiekt. Po przewertowaniu tysięcy stron papierowych i elektronicznych tekstów stało się jasne, że kadłub jednostki którą nabyłem, pierwotnie stanowił motorówkę o nazwie „Skarbówka” wyprodukowaną na potrzeby Gdyńskiego Urzędu Celnego.
Poszukuję wszelkich materiałów, publikacji, rysunków, szkiców, zdjęć, informacji pozwalających w miarę wiernie odbudować jednostkę (co już zostało rozpoczęte) oraz odtworzyć jej historię, bogatą jak mniemam (min. „rany” postrzałowe).
Poniżej zamieszczam informacje, które dotychczas udało mi się zgromadzić.
Jednostka została zaprojektowana w 1930 r. w Państwowej Stoczni Modlińskiej (podlegająca P.Z.Inż.) jako łódź motorowa rozjazdowa dla portu w Gdyni. Konstruktorem (projektantem) motorówki był inż. Jerzy Cwingman.
Motorówka patrolowa pn. „Skarbówka” zbudowana w 1931 r. o wyporności 15 RT brutto i wymiarach 13,0x3,0x0,7 m, mocy 60KM, prędkości około 12 węzłów i załodze 2 ludzi należała do Urzędu Celnego w Gdyni i służyła do patrolowania portu oraz redy gdyńskiej w walce ze szmuglerami. Po wojnie „Skarbówka” ocalała, została wyremontowana i przydzielona ponownie do służby Urzędowi Celnemu pod nazwą „Celnik II”.
Nie znane mi są losy motorówki w czasie wojny. Nic też nie wiem o okresie jej służby w Urzędzie Celnym w Gdyni.
Jeszcze raz proszę o pomoc. Za wszelkie informacje będę dozgonnie wdzięczny.
Marek
e-mail: amip@tlen.pl
Poszukuję wszelkich materiałów, publikacji, rysunków, szkiców, zdjęć, informacji pozwalających w miarę wiernie odbudować jednostkę (co już zostało rozpoczęte) oraz odtworzyć jej historię, bogatą jak mniemam (min. „rany” postrzałowe).
Poniżej zamieszczam informacje, które dotychczas udało mi się zgromadzić.
Jednostka została zaprojektowana w 1930 r. w Państwowej Stoczni Modlińskiej (podlegająca P.Z.Inż.) jako łódź motorowa rozjazdowa dla portu w Gdyni. Konstruktorem (projektantem) motorówki był inż. Jerzy Cwingman.
Motorówka patrolowa pn. „Skarbówka” zbudowana w 1931 r. o wyporności 15 RT brutto i wymiarach 13,0x3,0x0,7 m, mocy 60KM, prędkości około 12 węzłów i załodze 2 ludzi należała do Urzędu Celnego w Gdyni i służyła do patrolowania portu oraz redy gdyńskiej w walce ze szmuglerami. Po wojnie „Skarbówka” ocalała, została wyremontowana i przydzielona ponownie do służby Urzędowi Celnemu pod nazwą „Celnik II”.
Nie znane mi są losy motorówki w czasie wojny. Nic też nie wiem o okresie jej służby w Urzędzie Celnym w Gdyni.
Jeszcze raz proszę o pomoc. Za wszelkie informacje będę dozgonnie wdzięczny.
Marek
e-mail: amip@tlen.pl
Attachments
Ostatnia edycja: